In verband met een verhuizing zijn wij bij een nieuwe tandarts terechtgekomen,bij de eerste controleafspraak voor mijzelf,m`n man en onze 2 kinderen zaten we in de wachtkamer(na eerst een tijd buiten in de regen te hebben staan wachten voor we binnen gelaten werden) en voelde ons daar niet op ons gemak,de tandarts sprak heel gebrekkig Nederlands en was onvriendelijk tegen de kinderen kortom het hele gebeuren daar gaf ons geen prettig gevoel,we zijn toen zonder in de behandelkamer geweest te zijn weggegaan,we hebben het wel uitgelegd aan de tandarts voor we weggingen maar deze vond het niet terecht dat we weggingen en zei dat hij 40 minuten voor ons gereserveerd had.
We zijn particulier verzekerd en nu krijgen we een totale rekening van 140 euro inclusief "boete voor het niet nakomen van de afspraak"
Mijn vraag is nu is dit rechtmatig?
De vraag of het terecht is, lijkt me juridisch gezien lastig.
Op zich mogen tandartsen van 0 tot 100% berekenen voor een niet nagekomen afspraak. Als je het goed bekijkt, zijn jullie de afspraak inderdaad niet nagekomen, denk ik. Maar als je het hebt uitgelegd aan de tandarts... Moeilijk! Ik hoop dat er anderen zijn die hier iets zinnigs op kunnen zeggen!
Op het bedrag van € 140,= dat nu in rekening is gebracht: als jullie inderdaad ALLEEN voor controle kwamen, dan is het volgens mij zo dat er maximaal 4x € 17,60 (tarief voor controle p.p.) in rekening gebracht zou mogen worden. Dan kom je dus uit op € 70,40.
Als volgens deze tandarts 40 minuten is gereserveerd, dan lijkt het er echter op (vooropgesteld dat hij de waarheid spreekt met die 40 minuten) dat er nog meer te doen was dan alleen controle (want een gewone controle voor 4 personen duurt naar mijn idee niet langer dan 15 a 20 minuten - vaak sta ik met m'n gezin na 10 minuten alweer buiten). Maar dan zou ik weleens willen weten wat hij precies van plan is geweest...
Misschien is het handig dat je alle behandelcodes op de factuur even doorgeeft?
:smt006 Monique
whatever, voor een eerste consult trek je meer tijd uit dan voor een reguliere controle, dus het tarief kan zomaar anders zijn. Vraag is eerder, heb je een tijd zitten wachten? Ging dat van de tijd van die controle af? Uurtarief is iets van 110 euro, dus het wordt een beetje touwtrekken.
NB, als ik een onaardige patient zou krijgen en het klikt niet, stuur ik geen rekening maar dan is de deal wel...........1x proberen en nooit meer terugkome bitte sehr.
En dan nog: bestaat er dan een tarief speciaal voor nieuwe patiënten??? Met andere woorden: als deze mensen het wel hadden laten doorgaan, zou er dan ook een ander, hoger tarief in rekening gebracht zijn geweest dan wat er normaal voor controle wordt berekend? En welke code zou dat dan zijn?
Het enige wat ik nog kan bedenken, is dat er bijv. nog röntgenfoto's gepland stonden...
:smt006
Voor een nieuwe patient trek ik altijd meer tijd uit. Enerzijds ter kennismaking, anderszijds omdat je de persoon en dus de mond niet kent. Voor 4 personen zou ik dan inderdaad ongeveer 40-45 min nemen.
Blijft dat mijn consulttarief op 17,60 pp blijft staan.
Indien het niet klikt inderdaad geen rekening, maar dat hangt er enigzins vanaf waardoor het niet klikt denk ik.
Indien het een eerste afspraak was kan hij (helaas voor hem) niet waarmaken dat er meer werk gepland stond dan alleen consult, tenzij hij reeds in het bezit was van de oude dossiers, en daaruit bv volgt dat er altijd veel tandsteen weggehaald wordt, of het heel hoog tijd was dat er weer foto`s gemaakt werden.
Ik vind persoonlijk gezien de vraagstelling de nota erg hoog... maar dit blijft een lastige discussie.
En toch heb ik nooit het idee dat hij het afraffelt of zo. En als er vragen of problemen zijn, neemt hij ook rustig de tijd daarvoor.
Nou ja, laten we maar weer teruggaan naar de discussie: is deze factuur terecht? Het lijkt erop dat de meningen daarover verschillen.
Toch zou ik er geloof ik een brief aan wagen: uiteenzetten waarom jullie niet met deze tandarts verder willen gaan en ook het bedrag aanvechten.
:smt006 Monique
Het betref de regel:
1 Die 40 minuten lijkt me op zich niet onredelijk om zoiets te reserveren voor de eerste keer. Dan kan er wellicht nog eens een kleine verrichting worden verricht als het nodig is, anders een klein kennismakingsgesprek worden gevoerd.
2 Zo'n kennismakingsgesprek wordt in het algemeen als iets redelijks en verstandigs gezien. Hiermee kun je kijken of eea klikt en of je er als patient vertrouwen in hebt.
Als je geen apart kennismakingsgesprek voert komt het erop neer dat tijdens het eerste consult automatisch kennismaking plaatsvindt. Het kan dan blijken dat eea absoluut niet klikt. Het kan dan goed en redelijk zijn niet door te gaan met de verdere behandeling.
3 Ik heb op deze site rondgekeken wat de "tarieven" zijn over niet nagekomen afspraak. De tandartsen die hierover inzicht gaven rekenden ergens tussen 1 en 2 euro per minuut. Op 1 euro p/m lijkt dan verlies te worden gedraaid. In gevallen dat bedragen ver boven de 2 euro per minuut uitkwamen leek haast altijd meer aan de hand: er was sprake van irritatie of de materiaalkosten leken te zijn meegerekend.
Voorzover ik kan beoordelen zijn bedragen van boven de 2 euro p/m uitzonderlijk hoog en kunnen er dan vraagtekens gesteld worden bij de redelijkheid van het bedrag.
5 Als een patient gewoon op komt dagen op de afspraak lijkt me de afspraak in principe gewoon nagekomen (of het moet duidelijk zijn dat de patient van tevoren al wist helemaal niet behandeld te willen worden, een extreme situatie die vrijwel niet zoor zal komen). Het is hier geen kwestie van een afspraak tot behandeling die niet is nagekomen, maar een behandeling die anders uitpakt dan gepland. Dat kan voorkomen.
6 Was u van tevoren op de hoogte gesteld van de regel omtrent C90? Dat moet namelijk.
7 Idd, als de tandarts je later binnenroept dan afgesproken is het niet redelijk die tijd als verloren te zien in de zin van C90, het niet nagekomen consult.
8 De tijd die pratend met de tandarts of assistenten wordt doorgebracht mag ook niet worden doorberekend lijkt me. Dit valt allemaal onder behandeling "in de ruime zin van de WGBO" en deze tijd kan dus niet als vrijgevallen worden beschouwd.
Dus, punten 2, 5 en 6 zijn argumenten tegen het indienen van een C90. Punten 3, 7 en 8 zijn argumenten voor verlaging van de hoogte van die rekening, maar lijken me eerlijk gezegd niet relevant.
Vraag: er heeft helemaal geen kontrole ofzo plaatsgevonden? Die zouden natuurlijk wel gewoon mogen worden gedeclareerd. Als er helemaal niets in die zin is gebeurd denk ik dat de tadnarts een C13, incidenteel consult zou kunnen declareren. Wellicht kan beiden maar dat hangt ervan af hoe het begrip "zitting" precies gedefinieerd is.
@ Minique: Nee, er bestaan geen verrichtingen en dus ook geen codes of tarieven voor nieuwe patienten. Dit is echter niet relevant omdat c90 hierop niet gebaseerd is, slechts op de verloren tijd. Dat de tandarts meer tijd inplant voor nieuwe patienten lijkt me wel redelijk. Je weet trouwens niet hoeveel tijd deze tandarts voor bekende patienten plant.
Indien er wel in de mond gekeken is kan zowel c13 als c11 (of c12 indien dit jaar reeds door andere tandarts gedaan) berekend worden.
Verder is het verhaal van DJ erg compleet, niets meer aan toe te voegen!
@DJ: mijn vraag over de code voor nieuwe patiënten was voor Prondel bedoeld, gezien zijn opmerking:
Vandaar dat ik die vraag stelde. Ik had zelf al zo'n donkerbruin vermoeden dat er geen code c.q. speciaal tarief voor was.
:smt006 Monique
er is ook geen speciaal tarief, alleen het kan wel zijn dat er uit vorige dossiers bleek dat het nu tijd was voor iets speciaals, eventueel een niuwe parostatus of iets anders dat in de pijplijn stond. Het vroegere tarief eerste consult is allang niet meer, dus als je begreep dat ik dubbele consulten of andere tarieven voor eerste consult bedoelde dan is dat het misverstand. Puur de kennsimaking, invoeren kaart en openemen status is gewoon 17,60.
Monique
Weet iemand precies hoe het zit als de tandarts of welke arts dan ook waar je komt nauwelijks Nederlands spreekt maar bijna alleen Duits of Engels,sta je dan niet in je recht als je zegt dat je daar niet door geholpen wilt worden en weggaat voor je geholpen bent?