kauwkracht

Author:
princess
Posted:
ma, 11/29/2004 - 21:06
Hallo,

Kan iemand mij iets vertellen over eventuele bezwaren na het plaatsen van een kroon op een kies waarnaast een kies ontbreekt in de onderkaak(dus kroon/gat/kies)ivm met kauwkracht van bovenliggende kiezen?

graag reacties, alvast bedankt

groetjes< Princess :smt006
princess

omdat de kies naast het gat een goede kies is zonder gaatjes, en de tandarts het zonde vindt om deze af te slijpen. Voor een imlantaat voel ik niets, persoonlijke keuze, wil ik ook verder geen discussie over voeren..

groetjes, princess :wink:
di, 11/30/2004 - 10:38 Permalink
CD

De “kauwkrachten” zullen bij de kiezen in de onderkaak over het algemeen groter worden, omdat het bijtvlak kleiner wordt. Het ligt er ook aan hoe de relatie is tussen de onderkaak en de bovenkaak. M’n vorige reactie was niet aanvallend bedoeld.
di, 11/30/2004 - 11:07 Permalink
vV

Wat hierbij wel belangrijk is of wordt is dat de kies boven waar niets meer tegenover staat uiteindelijk zal gaan uitgroeien. Daarom is het beter het ontstane gat (tzt) wel te dichten. Er bestaan systemen waarmee de brug op de gave kies wel steun krijgt, met minimale beschadiging van de gave tand (1 gaatje van ongeveer 1,5 mm), dit heet een CBW anker. Kan je tandarts meer over vertellen, wellicht heb je een situatie in de mond waar dit goed op toe te passen is.
di, 11/30/2004 - 20:07 Permalink