boete 2

Author:
dj
Posted:
ma, 11/29/2004 - 20:12
Teckeltje schreef:

In verband met een verhuizing zijn wij bij een nieuwe tandarts terechtgekomen,bij de eerste controleafspraak voor mijzelf,m`n man en onze 2 kinderen zaten we in de wachtkamer(na eerst een tijd buiten in de regen te hebben staan wachten voor we binnen gelaten werden) en voelde ons daar niet op ons gemak,de tandarts sprak heel gebrekkig Nederlands en was onvriendelijk tegen de kinderen kortom het hele gebeuren daar gaf ons geen prettig gevoel,we zijn toen zonder in de behandelkamer geweest te zijn weggegaan,we hebben het wel uitgelegd aan de tandarts voor we weggingen maar deze vond het niet terecht dat we weggingen en zei dat hij 40 minuten voor ons gereserveerd had.
We zijn particulier verzekerd en nu krijgen we een totale rekening van 140 euro inclusief "boete voor het niet nakomen van de afspraak"
Mijn vraag is nu is dit rechtmatig?
dj

Minique schreef:

De vraag of het terecht is, lijkt me juridisch gezien lastig.
Op zich mogen tandartsen van 0 tot 100% berekenen voor een niet nagekomen afspraak. Als je het goed bekijkt, zijn jullie de afspraak inderdaad niet nagekomen, denk ik. Maar als je het hebt uitgelegd aan de tandarts... Moeilijk! Ik hoop dat er anderen zijn die hier iets zinnigs op kunnen zeggen!

Op het bedrag van € 140,= dat nu in rekening is gebracht: als jullie inderdaad ALLEEN voor controle kwamen, dan is het volgens mij zo dat er maximaal 4x € 17,60 (tarief voor controle p.p.) in rekening gebracht zou mogen worden. Dan kom je dus uit op € 70,40.

Als volgens deze tandarts 40 minuten is gereserveerd, dan lijkt het er echter op (vooropgesteld dat hij de waarheid spreekt met die 40 minuten) dat er nog meer te doen was dan alleen controle (want een gewone controle voor 4 personen duurt naar mijn idee niet langer dan 15 a 20 minuten - vaak sta ik met m'n gezin na 10 minuten alweer buiten). Maar dan zou ik weleens willen weten wat hij precies van plan is geweest...

Misschien is het handig dat je alle behandelcodes op de factuur even doorgeeft?

:smt006 Monique
ma, 11/29/2004 - 20:14 Permalink
dj

Prondel schreef:

whatever, voor een eerste consult trek je meer tijd uit dan voor een reguliere controle, dus het tarief kan zomaar anders zijn. Vraag is eerder, heb je een tijd zitten wachten? Ging dat van de tijd van die controle af? Uurtarief is iets van 110 euro, dus het wordt een beetje touwtrekken.

NB, als ik een onaardige patient zou krijgen en het klikt niet, stuur ik geen rekening maar dan is de deal wel...........1x proberen en nooit meer terugkome bitte sehr.
ma, 11/29/2004 - 20:18 Permalink
dj

Minique schreef:

Ja, oké, voor een 1e consult trek je meer tijd uit. Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar een 'gewoon' consult voor 4 personen in 10 a 15 minuten en een consult voor nieuwe patiënten in 40 minuten? Mmm... Groot verschil.

En dan nog: bestaat er dan een tarief speciaal voor nieuwe patiënten??? Met andere woorden: als deze mensen het wel hadden laten doorgaan, zou er dan ook een ander, hoger tarief in rekening gebracht zijn geweest dan wat er normaal voor controle wordt berekend? En welke code zou dat dan zijn?

Het enige wat ik nog kan bedenken, is dat er bijv. nog röntgenfoto's gepland stonden...

:smt006
ma, 11/29/2004 - 20:18 Permalink
dj

vV schreef:

Ik hoop dat er weinig tandartsen zijn die een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen met 15 min weer de deur uit hebben.... Dan is er net tijd om de hand te schudden en naar (niet in..) de mond te kijken bij 4 personen.

Voor een nieuwe patient trek ik altijd meer tijd uit. Enerzijds ter kennismaking, anderszijds omdat je de persoon en dus de mond niet kent. Voor 4 personen zou ik dan inderdaad ongeveer 40-45 min nemen.
Blijft dat mijn consulttarief op 17,60 pp blijft staan.

Indien het niet klikt inderdaad geen rekening, maar dat hangt er enigzins vanaf waardoor het niet klikt denk ik.

Indien het een eerste afspraak was kan hij (helaas voor hem) niet waarmaken dat er meer werk gepland stond dan alleen consult, tenzij hij reeds in het bezit was van de oude dossiers, en daaruit bv volgt dat er altijd veel tandsteen weggehaald wordt, of het heel hoog tijd was dat er weer foto`s gemaakt werden.

Ik vind persoonlijk gezien de vraagstelling de nota erg hoog... maar dit blijft een lastige discussie.
ma, 11/29/2004 - 20:19 Permalink
dj

Minique schreef:
't Is eerlijk waar, vV... We hebben misschien een turbo-tandarts en de 10 minuten die ik eerder riep zijn misschien wat overdreven, maar met 15 minuten staan wij vaak echt weer buiten de behandelkamer. Nou is er bij ons meestal niets aan de hand, dus dan gaat het ook allemaal wat sneller, denk ik. Die 15 minuten zijn dus van controles dat er echt verder niets aan de hand blijkt te zijn! Nu de kids wat groter zijn en daar dus meer aandacht aan moet worden besteedt, duurt het naar mijn idee gemiddeld genomen wel wat langer dan vroeger...
En toch heb ik nooit het idee dat hij het afraffelt of zo. En als er vragen of problemen zijn, neemt hij ook rustig de tijd daarvoor.

Nou ja, laten we maar weer teruggaan naar de discussie: is deze factuur terecht? Het lijkt erop dat de meningen daarover verschillen.
Toch zou ik er geloof ik een brief aan wagen: uiteenzetten waarom jullie niet met deze tandarts verder willen gaan en ook het bedrag aanvechten.

:smt006 Monique
ma, 11/29/2004 - 20:24 Permalink
dj

DJ schreef:

Uiteindelijk bepaalt de rechterlijke macht natuurlijk wat rechtmatig is. Ik denk niet dat dit rechtmatig zou moeten zijn. Dat zal ik motiveren:

Het betref de regel:

Niet nagekomen afspraak

Indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24 uur) tevoren is afgezegd, kan de vrijgevallen tijd in rekening worden gebracht in redelijkheid 0-100% van het bedrag van de voorgenomen behandeling. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat in de gereserveerde tijd geen andere patiënten konden worden behandeld of andere werkzaamheden konden worden verricht. De patiënt dient op de hoogte te zijn van deze regeling.


1 Die 40 minuten lijkt me op zich niet onredelijk om zoiets te reserveren voor de eerste keer. Dan kan er wellicht nog eens een kleine verrichting worden verricht als het nodig is, anders een klein kennismakingsgesprek worden gevoerd.
2 Zo'n kennismakingsgesprek wordt in het algemeen als iets redelijks en verstandigs gezien. Hiermee kun je kijken of eea klikt en of je er als patient vertrouwen in hebt.
Als je geen apart kennismakingsgesprek voert komt het erop neer dat tijdens het eerste consult automatisch kennismaking plaatsvindt. Het kan dan blijken dat eea absoluut niet klikt. Het kan dan goed en redelijk zijn niet door te gaan met de verdere behandeling.
3 Ik heb op deze site rondgekeken wat de "tarieven" zijn over niet nagekomen afspraak. De tandartsen die hierover inzicht gaven rekenden ergens tussen 1 en 2 euro per minuut. Op 1 euro p/m lijkt dan verlies te worden gedraaid. In gevallen dat bedragen ver boven de 2 euro per minuut uitkwamen leek haast altijd meer aan de hand: er was sprake van irritatie of de materiaalkosten leken te zijn meegerekend.
Voorzover ik kan beoordelen zijn bedragen van boven de 2 euro p/m uitzonderlijk hoog en kunnen er dan vraagtekens gesteld worden bij de redelijkheid van het bedrag.
5 Als een patient gewoon op komt dagen op de afspraak lijkt me de afspraak in principe gewoon nagekomen (of het moet duidelijk zijn dat de patient van tevoren al wist helemaal niet behandeld te willen worden, een extreme situatie die vrijwel niet zoor zal komen). Het is hier geen kwestie van een afspraak tot behandeling die niet is nagekomen, maar een behandeling die anders uitpakt dan gepland. Dat kan voorkomen.
6 Was u van tevoren op de hoogte gesteld van de regel omtrent C90? Dat moet namelijk.
7 Idd, als de tandarts je later binnenroept dan afgesproken is het niet redelijk die tijd als verloren te zien in de zin van C90, het niet nagekomen consult.
8 De tijd die pratend met de tandarts of assistenten wordt doorgebracht mag ook niet worden doorberekend lijkt me. Dit valt allemaal onder behandeling "in de ruime zin van de WGBO" en deze tijd kan dus niet als vrijgevallen worden beschouwd.

Dus, punten 2, 5 en 6 zijn argumenten tegen het indienen van een C90. Punten 3, 7 en 8 zijn argumenten voor verlaging van de hoogte van die rekening, maar lijken me eerlijk gezegd niet relevant.

Vraag: er heeft helemaal geen kontrole ofzo plaatsgevonden? Die zouden natuurlijk wel gewoon mogen worden gedeclareerd. Als er helemaal niets in die zin is gebeurd denk ik dat de tadnarts een C13, incidenteel consult zou kunnen declareren. Wellicht kan beiden maar dat hangt ervan af hoe het begrip "zitting" precies gedefinieerd is.

@ Minique: Nee, er bestaan geen verrichtingen en dus ook geen codes of tarieven voor nieuwe patienten. Dit is echter niet relevant omdat c90 hierop niet gebaseerd is, slechts op de verloren tijd. Dat de tandarts meer tijd inplant voor nieuwe patienten lijkt me wel redelijk. Je weet trouwens niet hoeveel tijd deze tandarts voor bekende patienten plant.
ma, 11/29/2004 - 20:25 Permalink
dj

vV schreef:

Indien de tandarts wel overleg heeft gevoerd, met de patienten gesproken heeft is een C13 wel op zijn plaats. De omschrijving voor deze code is behoorlijk ruim zoals te zien in de UPT lijst en code-omschrijving.

Indien er wel in de mond gekeken is kan zowel c13 als c11 (of c12 indien dit jaar reeds door andere tandarts gedaan) berekend worden.

Verder is het verhaal van DJ erg compleet, niets meer aan toe te voegen!
ma, 11/29/2004 - 20:26 Permalink
dj

Teckeltje schreef:

Om bij het begin te beginnen zijn mijn man+kids op woensdag 22-9-2004 naar onze "nieuwe tandarts"tandarts gegaan voor eerste consult CONTROLE wel te verstaan!!Daar aangekomen liet hij ons 5 min in de zeikregen buiten staan.Daar was ik aleen beetje pissig om(maarja dat ben je snel als je naar je tandarts moet)Binnen gekomen loopt hij naar zijn bureau en vraagt mijn bankpas?Huh bankpas vraag ik je assistent zei laatste acceptgiro en verzekeringspapier, oh das was ook good en kreeg wat formulieren om in te vullen.Plaats genomen in de wachtkamer staat er een soort speledingetje waar mijn zoontje van 5 mee gaat spelen tot ergenis van de tandarts overigens!!En schreeuwde naar mijn zoontje IT IS NOT A TOY waarop mijn zoontje vraagt wat zei hij mama?vanaf dat moment dacht ik dit gaat niet werken ik was 15 min binnen en hij heeft geen twee woorden in het Nederlands gesproken.Mijn man heeft de papieren teruggevraagd aan de tandarts die geirriteerd reageerde ik bin Duits wat is het probleem ?We hebben uitgelegd dat er niet te comuniseren is als we elkaars taal niet begijpen.Woest was die en schreeuwde ons na dat hij 40 min voor ons uitgetrokken had en we de rekeking nog wel zouden krijgen.Nou die heb ik gehad hoor € 140 geen controle gehad en op de rekening code C90 niet nagekomen afspraak.Kanik hier wat aan doen???
ma, 11/29/2004 - 20:27 Permalink
dj

Minique schreef:

@teckeltje: schrijf een brief naar de tandarts, blijf wel netjes, maar zet wel heel duidelijk neer waarom je het met deze rekening niet eens bent. Maak daarbij gebruik de argumenten die DJ zorgvuldig heeft beschreven!!!

@DJ: mijn vraag over de code voor nieuwe patiënten was voor Prondel bedoeld, gezien zijn opmerking:
whatever, voor een eerste consult trek je meer tijd uit dan voor een reguliere controle, dus het tarief kan zomaar anders zijn.

Vandaar dat ik die vraag stelde. Ik had zelf al zo'n donkerbruin vermoeden dat er geen code c.q. speciaal tarief voor was.

:smt006 Monique
ma, 11/29/2004 - 20:28 Permalink
dj

prondel schreef:

er is ook geen speciaal tarief, alleen het kan wel zijn dat er uit vorige dossiers bleek dat het nu tijd was voor iets speciaals, eventueel een niuwe parostatus of iets anders dat in de pijplijn stond. Het vroegere tarief eerste consult is allang niet meer, dus als je begreep dat ik dubbele consulten of andere tarieven voor eerste consult bedoelde dan is dat het misverstand. Puur de kennsimaking, invoeren kaart en openemen status is gewoon 17,60.
ma, 11/29/2004 - 20:29 Permalink
dj

Minique schreef:

@Prondel: Oké, ik begrijp nu waar je op doelde. Maar als jij schrijft dat het tarief "zomaar" anders kan zijn en verder geen uitleg geeft op welke manier dan (x-rays/parostatus of wat dan ook), dan suggereert dat in ieder geval dat er (ik zou bijna zeggen 'zomaar' - :smt003 ) een ander tarief kan worden gerekend en dat wilde ik dus even duidelijk hebben.

Bedankt voor de uitleg!
Monique
ma, 11/29/2004 - 20:36 Permalink
dj

Teckeltje schreef:

Weet iemand precies hoe het zit als de tandarts of welke arts dan ook waar je komt nauwelijks Nederlands spreekt maar bijna alleen Duits of Engels,sta je dan niet in je recht als je zegt dat je daar niet door geholpen wilt worden en weggaat voor je geholpen bent?
ma, 11/29/2004 - 20:37 Permalink
dj

Teckeltje schreef:

Ik denk persoonlijk dat een brief naar de tandarts geen zin heeft.En ik was overigens niet op de hoogte van het C90 gebeuren, dit is mij tijdens telefoon gesprek niet verteld. Ook een vriendin van mij is naar deze tandarts geweest(dit hoorde ik nadat wij geweest waren)ze zei ik ben nou bij een slager geweest!!!Heeft bij iedereen foto's gemaakt, haar man moest terug komen voor verdere behandeling wilde hierbij geen verdoving maar de tandarts stond er op dat er wel een verdoving genomen moest worden omdat de behandeling pijn zou gaan doen.Hoe bedoel je lekker snel je geld verdienen!Mijn vriendin gaat overigens ook niet meer bij deze persoon in kwestie terug!!!
ma, 11/29/2004 - 20:38 Permalink
dj

OK er was een probleem met de tread daarom voor deze lelijke oplossing gekozen. Affijn zo kom ik iig aan 1000 berichten. :D.
Ik heb wat quotes uit de berichten weg moeten halen om enige leesbaarheid te behouden.
ma, 11/29/2004 - 20:39 Permalink
minique

Dank je, DJ!

Teckeltje, ik denk dat een brief wel degelijk zin heeft. De tandarts mag misschien zelf slecht Nederlands spreken, juridisch gezien is het beter, denk ik, als er schriftelijk wordt vastgelegd dat je het niet eens bent met deze factuur en waarom dan wel niet!

:smt006 Monique
ma, 11/29/2004 - 20:43 Permalink
dj

ja als jouw Engels/Duits niet optimaal is lijkt het me redelijk om hierom een andere tandarts te zoeken. Echt weglopen bij een eenvoudige kontrole is weer iets anders, daarvoor is dit alleen aan de lichte kant, zeker ook omdat je er blijkt van hebt gegeven zijn Engels te verstaan. Maar als één van de punten waarom je uiteindelijk niet verder gaat met de behandeling is het relevant.

Hoe laat had je die afspraak? Hoe laat stond je voor de deur?
ma, 11/29/2004 - 22:26 Permalink
dj

Ennuh, niet betalen is bij onredelijk rekeningen denk ik de beste optie maar altijd uitleggen waarom, liefst schriftelijk (en een kopie bewaren!!).
di, 11/30/2004 - 00:20 Permalink
vV

Inderdaad per (aangetekende) brief de bezwaren duidelijk maken. Tevens erin vermelden dat u niet op de hoogte was van de regeling mbt niet nagekomen afspraken, en derhalve deze nota niet hoeft te betalen.

Aangezien hij in nederland de praktijk voert dient hij zich aan de nederlandse regelgeving te houden.

Tevens: aangezien hij de nederlandse taal niet machtig is had hij dit dienen te (laten) melden bij uw aanmelding!

succes!
di, 11/30/2004 - 08:14 Permalink
teckeltje

De afspraak stond voor 16.00 en ik was er ongeveer om 15.50 ofzo.Heb net overigens contact gehad met zijn assistente en geeft Mij gelijk,en ze zei dat ik door moest gaan mat wat ik bezig was(dit geeft wel wat aan dacht ik) nl: bezwaar via N.M.T ik ga deze onwijs hoge rekeking echt niet betalen!!
wo, 12/01/2004 - 10:37 Permalink
prondel

De afspraak stond voor 16.00 en ik was er ongeveer om 15.50 ofzo.Heb net overigens contact gehad met zijn assistente en geeft Mij gelijk,en ze zei dat ik door moest gaan mat wat ik bezig was(dit geeft wel wat aan dacht ik) nl: bezwaar via N.M.T ik ga deze onwijs hoge rekeking echt niet betalen!!


Wat de assistente zegt is niet echt belangrijk, die heeft de nota niet verstuurd en gaat ookgeen actie ondernemen om het betaald te krijgen.
wo, 12/01/2004 - 12:33 Permalink
Roxanne

Maar ze kan wel een sterk steunpunt zijn in dit hele verhaal, denk aan bevestigingen e.d.!

Ik hoop dat je doorgaat, en dat je alles hier blijft posten!
wo, 12/01/2004 - 15:02 Permalink