Op oudjaarsavond rond 23 uur (ja de timing!) kreeg ik opeens last van een kies. Dit heeft die nacht erg pijn gedaan.
Dus op 1 januari maar naar de weekendarts.
Wat bleek, een kies was gebarsten waarschijnlijk door tandenknarsen (ik wist niet dat ik dat deed) omdat mijn andere tanden ook erg versleten zijn.
De tandarts heeft de kies helemaal (want het was een in november gevulde kies) weer "uitgehold" en een nieuwe vulling ingezet.
Het was best een operatie. Mijn wang was dan ook helemaal dik en is dat nu nog een klein beetje.
De tandarts zei dat ik wel een weekje napijn kon hebben, en ik voel hem dan ook nog steeds. Geen zeurende pijn, maar ik voel gewoon dat ze er mee bezig is geweest (als ik op mijn wang druk doet het ook een beetje pijn). Maar gister was ik bezig met een paar uurtjes een kamer schuren. Steeds met mijn hoofd op en neer (druk bezig) en toen ik daar mee stopte deed mijn kies ontzettend pijn. En heeft dat een half uur goed gedaan en nog een paar uurtjes in lichte mate.
Kwam dit nou puur doordat ik zo druk bezig was? Of zit er een onsteking?
En wat zijn de verschijnselen van een onsteking?
Mijn excuses voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie uitkomst kunnen bieden.
Dus op 1 januari maar naar de weekendarts.
Wat bleek, een kies was gebarsten waarschijnlijk door tandenknarsen (ik wist niet dat ik dat deed) omdat mijn andere tanden ook erg versleten zijn.
De tandarts heeft de kies helemaal (want het was een in november gevulde kies) weer "uitgehold" en een nieuwe vulling ingezet.
Het was best een operatie. Mijn wang was dan ook helemaal dik en is dat nu nog een klein beetje.
De tandarts zei dat ik wel een weekje napijn kon hebben, en ik voel hem dan ook nog steeds. Geen zeurende pijn, maar ik voel gewoon dat ze er mee bezig is geweest (als ik op mijn wang druk doet het ook een beetje pijn). Maar gister was ik bezig met een paar uurtjes een kamer schuren. Steeds met mijn hoofd op en neer (druk bezig) en toen ik daar mee stopte deed mijn kies ontzettend pijn. En heeft dat een half uur goed gedaan en nog een paar uurtjes in lichte mate.
Kwam dit nou puur doordat ik zo druk bezig was? Of zit er een onsteking?
En wat zijn de verschijnselen van een onsteking?
Mijn excuses voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie uitkomst kunnen bieden.
Bedankt voor het antwoord :P
Ik heb nog 2 vraagjes eigenlijk.
Hoe weet ik of het wel een onsteking is? (wat voor soort pijn)
Hoe lang kun je napijn hebben? (Mag dit warmtegevoelig zijn?)
Op het moment dat de kies erg pijn doet bij warm en koud geeft geen pijn of zelfs verlichting van de pijn wordt het oppassen.
De pijn bij temperatuurwisseling moet eigenlijk ook snel wegtrekken. Blijft het lang hangen kan dat ook een voorbode zijn van een irreversibele ontsteking van de zenuw.
Het ene moment iets minder *nauwelijks merkbaar* en soms weer iets erger. Niet ondraaglijk, wel lastig.
Ook als ik op mijn wang druk doet het pijn, als ik op de tand druk echter niet :o
Vaag....
Oh ja en de tandarts zei dat ik omdat ik knarsetand een splint moet (klopt dit?), maar die heb ik nog niet uiteraard.
Irriteer ik nu s'nachts mijn gevulde kies teveel?
Mijn excuses voor mijn vele vragen, bij deze, dit was de laatste.
In ieder geval bedankt voor de vragen die jullie al beantwoord hebben.