Boos op de tandarts

Author:
rolo
Posted:
wo, 10/15/2003 - 16:30
In januari 2002 heb ik in 4 behandelingen 14 nieuwe vullingen gekregen: dat vond tandarts M. hard nodig: het amalgaan moest eruit.

Het gekke was, dat het er helemaal niet mooier op was geworden (ik had een stralend gebit!); dat had ik wel verwacht met witte vullingen. Een maand later constateerde de mondhygieniste een gaatje! Bovendien bleek ik lokaal tussen enkele kiezen tandvleesontsteking te hebben omdat hier eten tussen bleef zitten, wat er ook met stokers etc niet uit te krijgen was.
In oktober 2002 bleken 3 vullingen niet goed: moesten overnieuw. Verder zei de tandarts dat hij het probleem van de tandvleesontsteking niet kon oplossen.

In april 2003 kreeg ik een andere tandarts. Uiteraard verwachtte ik de komende 5 jaar geen problemen, en bovendien ben ik heel erg zuinig op mijn gebit. Tot mijn verbazing zei ze me dat mijn gebit er niet goed uitzag! De vullingen waren al ver uitgesleten, er zaten gaatjes bij de vullingen, er was veel te veel ruimte tussen de kiezen.

Vandaag weer controle met foto's, en op korte termijn moeten 7 vullingen vervangen worden!!! Binnen een half jaar de rest. Het gebruikte materiaal schijnt gebruikt te worden voor noodvullingen. Een gemiddelde vulling moet 5 jaar mee kunnen gaan.

De tandarts vond aan de hand van de foto's dat mijn gebit er met amalgaan destijds veel beter uitzag, er is nu ook teveel ruimte tussen mijn tanden. Ze was het met me eens dat ik hier een zaak van moet maken, maar wist ook niet hoe dat moet.

Ik ben zo ontzettend boos! Wat kan ik doen, en kan dat tegen zo min mogelijke kosten- ben niet verzekerd voor rechtsbijstand?

Iets anders: ik begreep dat diezelfde tandarts, stel dat ik gelijk heb, de kans moet krijgen om het over te doen. Ik wil die man echt nooit meer zien, laat staan dat hij me behandelt. Wij kregen vaak onderling 'irritatie' op het ruzie-achtige af. Heel onprofessioneel, vond ik.(Ben een zeer vredelievend persoon, en heb geen moeite met/angst voor tandartsen in zijn algemeen.)Hoe verder??

Alvast bedankt voor uw antwoord.

[ Dit Bericht is bewerkt door: rolo op 2003-10-15 22:14 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: rolo op 2003-10-20 23:26 ]
de digitale tandarts

Je kan altijd een klacht/ tuchtzaak indienen bij de beroepsorganisatie waar de tandarts is aangesloten, http://www.nmt.nl of http://www.ant-online.nl

Belangrijk is dat je de gegvens allemaal op een rijtje hebt..behandeldata /volgorde / geschiedenis, liefst ook rontgenfoto's van de tijd met amalgaamvullingen en de nieuwe foto's met de witte vullingen.

Misschien dat de nieuwe tandarts zijn bevindingen ook nog kan opschrijven.

Jammer dat het zo gelopen is, sterkte.

Er zijn eerder zaken begonnen door bezoekers van dit forum, misschien dat zij je meer details kunnen geven hoe nu te handelen.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Incisor op 2003-10-15 17:02 ]
wo, 10/15/2003 - 17:01 Permalink
rolo

Bedankt voor uw snelle reactie.
Hoe zit het trouwens met loonderving voor al die uren in de wachtkamer, en met smartegeld= verlies van een ooit goed gebit?
Graag advies van mensen die eerder een klacht in hebben gediend c.q. een zaak zijn begonnen! Alvast veel dank.
wo, 10/15/2003 - 18:28 Permalink
rolo

Beste forumleden,

Vandaag voor second opinion naar ACTA geweest. Zestien! kiezen kunnen niet meer gevuld, omdat inmiddels mijn eigen kiezen door de ingesleten vullingen dermate zijn afgesleten de afgelopen anderhalf jaar. Zestien kronen! Dat kan ik nooit betalen. En dan moet in een keer, zei de professor daar. En wel door een zeer deskundig tandarts, want het schijnt een puinhoop te zijn geworden in mijn mond. In december volgt een 'DIP' op zijn advies (uitgebreid diagnostisch onderzoek van een halve dag). Alles moet zo goed mogelijk worden vastgelegd volgens hem, want er moet zeer snel gehandeld worden i.v.m. gevaar voor afbreken kiezen.

Ik kan wel janken! Altijd een mooi en sterk gebit zonder noemenswaardige problemen gehad, en er ook veel voor gedaan. Flossen, stoken, halfjaarlijkse controle, mondhygieniste ('een genoegen om zo'n gebit elk half jaar te mogen zien'- gewoon hartstikke schoon en gezond.)

En binnen anderhalf jaar 'een zorgelijk gebit', 'zorgelijke kaakstand' etc.

Wie geeft me advies?? Juridisch advies heel erg welkom. (Heb ook geen geld voor juridische bijstand; val door de zogen. partnertoets overal buiten. Maar laat vriendlief natuurlijk niet voor mijn problemen opdraaien.)

En: please de naam van een 'zeer deskundige' tandarts in Amsterdam. (Naar de huidige praktijk ga ik niet meer terug. In 5 jaar heb ik hier 9! tandartsen gehad. En de huidige tandarts heeft geen goed advies voor verdere behandeling gegeven. Volgens de prof is de fase van vullen allang voorbij, en mag het niet, zoals mijn tandarts zei, in fasen. Het moet in een keer ivm o.m. kaakproblemen.)

Help!!!

Alvast bedankt voor je re.
NB: ben afwezig van 28 okt t.m. 1 december; kan in deze periode helaas niet reageren.

Loes
ma, 10/20/2003 - 23:21 Permalink