Sealing ?

Author:
sverweij
Posted:
za, 01/08/2005 - 18:36
Hallo,

Ik heb het een en ander gelezen over "sealing", het afdichten van groefjes en putjes in de kiezen. Ik begrijp dat dit vaak toegepast wordt bij kinderen om te voorkomen dat er gaatjes ontstaan.
Nu vroeg ik me af of dit ook zinvol is voor volwassenen? Wordt dit bijvoorbeeld ook toegepast bij kunstof (composiet) vullingen om de scheiding tussen vulling en kies af te dichten?

Wie weet meer?

bedankt,
Stefan

p.s. ongeveer dezelfde vraag had ik al eerder geplaatst maar is verloren gegaan door de crash van de tandarts.nl website.
minique

Ik herinner me je vraag nog, ik had ook antwoord gegeven, maar weet dus niet of je dat had gelezen, vandaar dus nog maar een keer!

Als je volwassen bent geworden zonder gaatjes, dan kun je de kiezen dus zelf goed schoonhouden en is sealen niet nodig. Ook bij kinderen wordt niet altijd geseald: alleen als de kauwvlakken diep zijn en daardoor niet goed kan worden schoongehouden.

Op zich is een sealing niet nodig om af te dichten tussen vulling en de tand/kies. Composiet hecht zich (dacht ik) aan je tand/kies, dus is er geen ruimte tussen. Bij mij is weleens een sealing aangebracht op de overgang tussen tand/kies en (amalgaam)vulling, omdat daar een scherp randje zat, maar de vulling zelf verder in orde was.

:smt006 Monique
za, 01/08/2005 - 19:16 Permalink
sverweij

Je antwoord had ik inderdaad nog niet gelezen, bedankt!
Het geeft al de nodige duidelijkheid.

Nu heb ik dus kortgeleden een composiet vulling laten zetten. De rekening van mijn tandarts vermeld het volgende:
- V14 viervlaksrestauratie
- V21 Etsen + onderlaag
- V50 Cofferdam
- V40 Polijsten comp. restauraties
- V30 Sealing eerste element

Het antwoord en hetgeen ik zelf al gelezen had geeft mij inmiddels sterk het gevoel dat de tandarts een "foutje" heeft gemaakt met de rekening. Of kan er toch een goede reden zijn dat er een Sealing heeft plaatsgevonden?

En het "Polijsten" zit toch al automatisch in de restauratie verwerkt?

alvast bedankt weer voor jullie commentaar!
Stefan
wo, 01/12/2005 - 23:19 Permalink
minique

Ik weet er niet zo veel van, maar als ik je mag adviseren: ga even naar de hoofdsite: http://www.tandarts.nl en klik daar op 'tarief/verzekering'. Open dan de 'uitgebreide folder' daarin staan alle codes met een korte uitleg (en het bijbehorende tarief beschreven. Let op: je hebt wel Acrobat Reader nodig!) Lees het even goed door allemaal! Het lijkt erop dat V21 inclusief het polijsten van die vulling is.
Bij V40 staat 'het polijsten van amalgaamvullingen, bijwerken oude composietrestauraties, behandeling gevoelige tandhalzen en applicatie medicament'

Overigens: als ik een rekening krijg van de tandarts staat er gespecificeerd bij elke code welk element het betreft. Kijk dus ook even of alle codes voor een en hetzelfde element in rekening zijn gebracht!

Kom je er niet uit, schroom dan niet om even je tandarts te vragen hoe het nou precies zit!

Succes!

vr, 01/14/2005 - 13:18 Permalink
Roxanne

P.s: polijsten zit niet bij een vulling in! anders zou het etsen ook net zo goed bij het vullen inzitten. Of bij een controle meteen de behandeling ;-)

Groetjes!
vr, 01/14/2005 - 17:11 Permalink
minique

Waarom staat er bij code V21 dan "inclusief het polijsten van de vulling"???? Dus als ik het zo lees, zit het polijsten van die gelegde vulling er wel in. V40 heeft dan misschien betrekking op het polijsten van andere elementen.
Maar als alles betrekking heeft op 1 element, dan lijkt het me wel een beetje veel: èn een 4-vlaksvulling èn extra polijsten (code V40, want polijsten zit al bij V21) in èn een sealing... Ik vraag me dan ook af of het geen verschillende elementen zijn!?!

vr, 01/14/2005 - 17:46 Permalink
vV

Polijsten zit bij het tarief van de vulling in. V40 is alleen voor het bijwerken van oude vullingen, niet van een nieuwe.
Zo ook lijkt het mij misplaatst bij een uitgebreide vulling, want je hebt het over een 4-vlaks restauratie, een sealing extra te rekenen.
Hier mag de tandarts een goede verklaring voor geven als het 1 element betreft, of beide posten schrappen. dit is toch iets te creatief gedeclareerd.

Dat er bij composiet een apert tarief voor etsen/ etsen met onderlaag is hangt samen met de tariefstructtur, V14 bv is zowel toepasbaar voor composiet, amalgaam en glasionomeer als vulmateriaal. Alleen bij composiet zal er geetst moeten worden, en dat si dus extra te berekenen.
vr, 01/14/2005 - 20:05 Permalink
prondel

P.s: polijsten zit niet bij een vulling in! anders zou het etsen ook net zo goed bij het vullen inzitten. Of bij een controle meteen de behandeling ;-)

Groetjes!

wel bij een nieuwe vulling, maar als je tijdens het maken van de ene vulling de andere polijst zou het in principe wel mogen.
vr, 01/14/2005 - 20:33 Permalink
Roxanne

Als je een ammalgaam vulling in de eerste zitting legt, en in de 2e zitting komt meneer/mevrouw terug, en je brengt de ammalgaam vulling op hoogglans/polijsten, zit het niet bij de vulling in.

Dit kan niet in de eerste zitting gebeuren omdat de vulling nog moet uitharden.

Roxanne
za, 01/15/2005 - 22:37 Permalink
sverweij

Het is allemaal voor hetzelfde element (36) in rekening gebracht in 1 behandeling van ongeveer 20 minuten. Ik heb er nog even mee gewacht maar zal maandag contact opnemen met de tandarts en hem om uitleg vragen. Ik houd jullie op de hoogte!

Stefan
zo, 01/16/2005 - 12:05 Permalink
prondel

ik vinnut best knap,
1)boren, excaveren: schoonmaken
2) rubberdam lap spannen
3) composietkroon maken en de buurtjes polijsten
4) vulling afwerken en die seal maken

in 20 minuten

Waarom krijg ik het idee dat dat een beetje melken is?

Peter, die er toch wel 30 minuten voor nodig heeft en echt niet traag is
zo, 01/16/2005 - 18:08 Permalink