wortelkanaal behandeling

Author:
crono5r
Posted:
di, 01/04/2005 - 20:57
wie kan mij vertellen of het juist is dat er bij een wortelkanaal behandeling 55,60 euro met de code V14 in rekening word gebracht
ik kan het in de lijst niet ontdekken ook niet in de rekeningen die ik van
sommige van jullie heb bekeken moet ik dit wel betalen :cry:
Roxanne

V14 is een composiet kroon, eigelijk is dit een verkeerde benaming in de volksmond.

Als de tandarts het over een kroon heeft kan hij over het matalen kapje hebben, die veel mensen hebben. maar een kroon in in de tandheelkunde ook het deel wat je kan zien van een kies, die in de mond zit.

Een composiet kroon is dus een hele grote vulling die de hele kies overkapt, of in ieder geval bijna de hele kies, meer dan 3 vlakken...

Groetjes en ik hoop dat dit duidelijk is...
di, 01/04/2005 - 23:23 Permalink
crono5r

nu weet ik nog steeds niet waarom V14 bij mijn behandeling gebruikt is
en dat het bij een normale WKbehandeling niet vermeld word het is
tenslotte wel 55,60 euro de V14 is trouwens berekent bij de eerste
sessie de behandeling moet 17 jan nog afgemaakt worden :o
wo, 01/05/2005 - 19:38 Permalink
Roxanne

Heb je niet een begroting thuis gekregen? misschien stomme vraag, maar veel mensen maken die fout...

en tjsa, bij een wkb in een voortand hoef je niet een V14 te betalen, maar eerder een V11 of V12... ( eenvlaks of 2 vlaks vulling ), dat ligt er maar net aan...

Groetjes!
wo, 01/05/2005 - 22:18 Permalink
crono5r

de V14 ga ik een beetje begrijpen de reden waarom ik aan de V14
twijfelde is dat ik in de eerste jaarlijkse controle een C11 en een C28
berekend kreeg en als ik het goed gelezen heb dan mag je in dezelfde
sessie van C11 niet de C28 berekenen dat is nog niet het ergste want
die C28 is niet eens uitgevoerd ik wil hier maar mee zeggen dat er met een beetje willekeur een rekening word opgemaakt zo van IK TYP MAAR EEN PAAR CODES IN EN WE ZIEN WEL WAAR HET SCHIP STRAND.
dus als je niet de gelegenheid hebt om zoals ik nu doe de codelijst
te controleren dan ga je als leek toch behoorlijk de mist in
nou moet ik nog terug de 17jan dus ik kan het nog fatsoenlijk
uitpraten met mijn tandarts ik zal ondanks mijn woede toch maar
rustig vragen of er een vergissing heefd plaatsgevonden.
o ja nog even dit ik heb laatst iets in de ANWB kampioen gelezen over de
rekeningen die klanten krijgen als de auto een grote beurt heeft gehad
is het mischien een idee om dat onderzoek ook bij tandartsen te :roll: doen :roll:
wo, 01/05/2005 - 23:37 Permalink
Roxanne

C28 dat heeft met een behandelplan te maken, en tsja de tandarts zal denk ik niet zo maar iet gaan declareren, maar als hij een afspraak tussendoor heeft gemaakt, en jouw duidelijk voor de wkb heeft uitgelegt, dan mag hij dat wel declareren, en die c28 mag alleen gedeclareert worden als het niet op dezelfde dag is van de c11...

Groetjes
wo, 01/05/2005 - 23:43 Permalink
crono5r

Zoals je weet moest ik 17 jan terug voor de tweede sessie van mijn wkb
ik heb toen vriendelijk gevraagd of de vorige keer een vergissing
gemaakt is met mijn rekening en verteld dat volgens mij C28 niet
berekend mag worden op dezelfde dag dat C11 van toepassing is
er word gereageerd op een manier van 0 mag dat niet ( ALS IK HET TOCH
WEET MOET DE TANDARTS HET TOCH ZEKER WETEN )
maar wat scherts mijn verbassing de tandarts crediteerd mij de 17,60
euro van de jaarlijkse controle waarop ik zeg dat dat de bedoeling niet is
en dat de C28 gecrediteerd moet worden want dat mag niet berekend
worden.
ja zegt de tandarts maar ik heb je toch het een en ander uitgelegt over
het volgende stappen plan.
ja zeg ik maar dan nog mag u de C28 niet berekenen om dit te bevestigen laat ik een uitdraai van internet zien .
help mij uit mijn lijden ik moet toch betalen en dat vind ik niet terecht
:smt014
ma, 01/17/2005 - 18:15 Permalink
vV

Uitleg alleen voor een wortelkanaalbehandeling kan denk ik niet als C28 berekend worden, tenzij je het tarief naar beneden bijsteld. Wanneer is het gebeurt, want sinds 1 januari is er een apart consult tarief voor het opstarten van kanaalbehandelingen.

Als hij een c28 berekend heeft moet er overigens vind ik ook toch wel een begroting gegeven zijn, op zijn minst moeter over de finaciele kant gepraat zijn?
di, 01/18/2005 - 08:08 Permalink
vV

overigens kan hij de v14 composietkroon nodig hebben gehad om de kies goed droog te kunnen houden, en dus de kanaalbehandeling naar behoren uit te voeren. Bij diepe gaten lukt dat vaak heel moeilijk.
di, 01/18/2005 - 08:11 Permalink
crono5r

Tandarts
op 10-11-2004 ben ik op de jaarlijkse controle geweest (C11)
tijdens die controle word een WKB geconstateerd
bij een vorig bezoek aan de tandarts heb ik een behandelplan voor mijn
gebit uit laten voeren dus mijn tandarts weet dus van al mijn tand problemen af ik stel voor om dit plan dan toch maar uit te voeren
want de financiele middelen had ik toen niet maar ik heb gespaard en ik wil het nu wel laten doen.
de tandarts laat 2 A viertjes uit de computer komen met daarop
een kosten plaatje (C28).
nu is mijn vraag alleen maar klopt de code lijst op TANDARTS.NL.
want dan begrijp ik daaruit dat de C28 niet in rekening gebracht mag
worden gelijk op de zelfde dag als de C11.
:o :( :-? :cry: :smt005
wo, 01/19/2005 - 18:56 Permalink
crono5r

beste Roxanne.
als je alle artikele gelezen hebt dan begrijp je dat ik graag die C28 van
83,30 euro gecrediteerd wil hebben en niet die C11 want ik denk dat ik daar recht op heb.
do, 01/20/2005 - 00:00 Permalink
vV

Gezien je verhaal : niet dus, dan denk ik dat terecht de C11 gecrediteerd is. Ergens heeft de tandarts namelijk veel werk gehad om het plan op te stellen. 2 A4 tjes opstellen aan plan/begroting doe je niet in 2 minuten. Ook al heb je niet alle tijd die de tandarts besteed heeft niet bij hem in de stoel doorgebracht, hij heeft er wel behoorlijk wat tijd aan besteed, tijd die toch betaald moet worden. In ieder geval is er een uitgebreid onderzoek geweest aan de hand waarvan de uitgebreide begroting is opgesteld! Met de diverse punten die je aangeeft heeft de tandarts aan zijn inspanningsverplichting voldaan, en kan dus gewoon de c28 berekenen.

Jammer overigens dat je bij de eerste vraagstelling niet gelijk het complete verhaal hebt neergelegd, maar later pas met enkele toch wel essentiele gegevens komt.
do, 01/20/2005 - 08:10 Permalink
de digitale tandarts

Soms kunnen er tussen de tandarts en de patient conflicten ontstaan over de factuur; uit mijn eigen ervaring weet ik dat dit soms niet eens gaat over de hoogte van het behandelplan, maar dat er pas problemen ontstaan als de patient in bezwaar gaat tegen sommige (voor een leek moeilijk te begrijpen) codes.

Bijvoorbeeld het plan iseen x aantal kronen en vullingen, waarbij ik afspreek dat het rond 3500 euro gaat kosten, hiermee wordt dan accoord gegaan. Echter als de behandeling afgerond is en de factuur van rond de 3500 euro valt op de mat , ontstaat er een meningsverschil over bepaalde codes en wil de patient minder betalen.

Ik vind het een andere situatie als onverwachts een code als c28 in rekening wordt gebracht, dan is de patient niet voorbereid en kan het veel geld zijn. Beter is het dus om te voren af te spreken dat het opstellen van een behandelplan minstens 83 euro zal gaan kosten.

Met vriendelijke groet.
do, 01/20/2005 - 14:11 Permalink