Gelukkig al een tijdje geen gaatjes meer, maar tandsteen verwijderen doet altijd zo'n pijn.
Zodanig, dat ik veel liever de halve dag met een verdoving rondloop dan dat kwartier pijn te lijden.
Nou heb ik er een keer om gevraagd, maar ik kreeg die verdoving niet.
Een andere tandarts zei dat het wel kon, maar dat ik dan zelf moest betalen, terwijl ik goed aanvullend verzekerd was.
Dus hoe zit dat?
En zit zo'n verdoving inbegrepen in het gemiddelde aanvullende tandartspakket?
Zodanig, dat ik veel liever de halve dag met een verdoving rondloop dan dat kwartier pijn te lijden.
Nou heb ik er een keer om gevraagd, maar ik kreeg die verdoving niet.
Een andere tandarts zei dat het wel kon, maar dat ik dan zelf moest betalen, terwijl ik goed aanvullend verzekerd was.
Dus hoe zit dat?
En zit zo'n verdoving inbegrepen in het gemiddelde aanvullende tandartspakket?
Overigens is het niet goed mogelijk om de hele mond te verdoven, dat kost nogal wat injecties en een hele verdoofde tong is onplezierig.
Heb je zoveel tandsteen dan telkens dat daar een kwartier voor nodig is?
En ik begrijp niet hoe dat komt, want als kind had ik dat nooit en ik poets ook met een elektrische tandenborstel.
Maar is het niet zo dat je eerder zelf moet betalen als een verdoving niet geadviseerd wordt?
Kinderen hebben zelden echt tandsteen. Of je tandsteen krijgt of niet heeft onderandere met mondhygiene te maken maar ook met de kwaliteit van het speeksel. Denk je er ook aan om tussen de tanden dagelijks te reinigen? Ook een electrische tandenborstel kan deze plaatsen niet bereiken, dus je zult daar moeten flossen of iets dergelijks. Verder zou je kunnen spoelen met Listerine anti-tandsteen. Ik zie daar zelf veel goede resultaten van.
Tandsteen verwijderen is meestal alleen pijnlijk als het tandvlees ontstoken is. Dus het is aan te raden om jouw gebit zo goed mogelijk schoon te maken; de ontstekingen zullen daardoor minder worden en zo ook de pijn.
Het is ook mogelijk dat er bij jou sprake is van gevoelige tandhalzen. Als de tandarts het tandsteen verwijderd met een apparaat, dan komt daar koud water bij vrij. Als je daar niet tegen kan, kan je de tandarts vragen om het met handinstrumentarium te verwijderen.
Vraag jouw eigen tandarts voor persoonlijk advies.
Bij koud en warm sowieso.
Op de een of andere manier wordt er altijd wel een paar keer een zenuw geraakt, en van dat idee word ik ook helemaal niet goed.
Ik wil het echt verdoofd hebben volgende keer, die keus heb je toch als patiënt?
De laatste keer was het tandvlees niet ontstoken, maar deed het toch pijn.