Bleken bij fluorose + beugel achter tanden??

Author:
Lebowski
Posted:
di, 01/18/2005 - 12:39
Ik zou graag advies willen over of én hoe het mogelijk is om mijn tanden te bleken.

Ik heb wat last van fluorose, in de vorm van witte vlekken op m'n boventanden. Dit is voornamelijk bij de voortanden zo'n 1/3 van de tand. Naar de hoektanden toe wordt dit minder.
Dit vind ik behoorlijk hinderlijk, alhoewel het natuurlijk alleen maar cosmetisch is.

Aangezien het steeds makkelijker wordt om te bleken en de gevolgen steeds beter bekend worden, wil ik ze graag bleken. De beste methode lijkt me dan een bleeklepel laten maken bij de tandarts en dan zelf de bleekgel erin doen.

10% carbamideperioxide (Nuprogold) lijkt me dan het beste, aangezien dit het beste blijkt uit enige onderzoek dat ik ken van bleken met fluorose
http://www.google.nl/search?q=cache:jTZTuQocDfgJ:www.ggd.nl/kennisnet/u…

Mijn tandarts is echter behoorlijk fel tegenstander van bleken, wellicht omdat hij van de generatie is die hier totaal niet mee is opgegroeid. Maar als ik vraag om een op maat gemaakte gispafdruk + bleeklepel, dan moet hij dat toch doen? Kan dit ook bij de orthodontist? Of het vergoed wordt weet ik niet.

Dan kom ik bij een ander probleempje: ik heb namelijk nog een draadje achter mijn boven- en ondertanden lopen, dat met lijm vast zit aan de tanden, om er voor te zorgen dat de tanden niet weer scheef gaan staan (bij tandartsen wel bekend wat ik bedoel denk ik). Ik heb deze al enkele jaren en wil deze houden, omdat de tanden bij m'n neef weer behoorlijk scheef zijn gaan staan, nadat hij deze eruit heeft laten halen.
Is het dan wel goed mogelijk om een bleeklepel te laten maken? Ik weet dat je ook gewoon bitjes kunt kopen waar je dan in bijt, maar deze lijken mij niet echt betrouwbaar en dit laat ik dan ook liever maken bij een professional.
Alvast bedankt voor het advies.
blaat

Hey, ik ben dan wel geen tandarts maar ik had een soortgelijke vraag al beantwoord gekregen.

Ik quote: "Over het algemeen is het metalen retentiedraadje aan de tongzijde van de snijtanden vanaf de voorzijde niet zichtbaar. Slechts in extreme gevallen met doorschijnende (translucente) tanden of spleetjes tussen de tanden, zou dit mogelijk zijn. Maar over het algemeen is bleken dus mogelijk."

Over de kwestie bleken bij fluorose kan ik je verwijzen naar: http://www.archwired.com/tooth_whitening.htm daar staat het één en ander over verschillende bleekmethodes die je gewoon thuis kan doen. Is alleen in het engels en sommige producten zijn niet in ons kikkerlandje verkrijgbaar (rembrandt producten wel). Hoop dat je hier wat aan hebt :roll:
ma, 01/24/2005 - 11:18 Permalink
prondel

Mijn tandarts is echter behoorlijk fel tegenstander van bleken, wellicht omdat hij van de generatie is die hier totaal niet mee is opgegroeid. Maar als ik vraag om een op maat gemaakte gispafdruk + bleeklepel, dan moet hij dat toch doen?

Je tandarts moet niets waar hij/zij niet achter staat, dus dat zie je echt verkeerd.

En bleken bij fluorose geeft wisselend resultaat. De ernst van de verkleuring kan wel degelijk een probleem zijn, dus niet te vroeg gejuichd.

Maar er zal ongetwijfeld iemand in je buurt een praktijk hebben die wel een bleeklepel voor je willen maken, vraag eens rond en leg het misschien gewoon je tandarts voor. Nogmaals, hij/zij hoeft het als er in zijn/haar optiek geen goede zorg mee wordt geleverd, niet zelf de behandleing uit te voeren.
ma, 01/24/2005 - 15:29 Permalink
dj

Kijk bij medische zaken in het algemeen kan achteraf, b.v. bij een klachtenprocedure of bij een rechtszaak over schade, geconstateerd worden dat een behandelaar iets onterecht niet heeft gedaan. Dat kun je omschrijven als "had moeten doen". Dit soort dingen is m.i. een noodzakelijk deel van het verhogen en bewaken van de kwaliteit van de gezondheidszorg.

Dit is wat anders dan een behandelaar dwingen iets te doen. Stel dat een patient een terecht verzoek doet wat een behandelaar weigert (wat natuurlijk wel degelijk voorkomt), een patient ontbreekt het in de praktijk manieren om een behandelaar te dwingen, zogenaamde "machtsmiddelen". Theoretisch is dat misschien mogelijk, middels een dwangbevel bij de rechter, maar bij alle problemen die dat met zich meebrengt komt denk ik ook nog dat een rechter zich wel 100 keer zal bedenken voordat hij een medicus dwingt tot het uitvoeren van medische handelingen. Wat levert het immers op, zelfs al heeft de patient gelijk? Voldoende vertrouwen tussen patient en behandelaar zal daarna vrijwel zeker ontbreken.

Iets soortgelijks geldt bij voor een uitspraak van de klachtenkommissie, die niet kan dwingen maar alleen kan adviseren. Toch is zeker dit laatste wel een middel om de behandelaar onder druk te zetten. De meeste behandelaars zullen niet zo snel adviezen van de klachtenkommissie naast zich neerleggen. Ik denk dat in de geestelijke gezondheidszorg dingen op die manier door patienten zijn omgebogen, tegen fel verzet van behandelaars in ook.

Ook herinner ik me een geval waarin iemand middels een kort geding opname in ik meen een verzorgingstehuis heeft afgedwongen. Dat is, hoe je het ook bekijkt, wel een geval waarin de rechter tot behandeling dwingt. Dit was echter meer een "bedrijfskundig" dan een medisch conflict, het ging over de wachtlijst.
ma, 01/24/2005 - 17:25 Permalink
minique

Als ik jou was, zou ik de tandarts eens heel goed laten uitleggen waarom hij zo'n tegenstander is! Misschien ga je er dan zelf ook anders over denken. Om echt zelf een goede keuze te kunnen maken, zou je dan eigenlijk ook eens goed met een 'voorstander' moeten praten natuurlijk.

:smt006 Monique
ma, 01/24/2005 - 18:39 Permalink