Kan de kies na zeuwbehandeling stuk gaan???

Author:
nadialife
Posted:
ma, 01/24/2005 - 21:44
Omdat ik een inlay had maar de kies bleef na de behandeling nog steeds gevoelig, heb ik onlangs de zenuw van deze kies laten doden. Nu heeft mijn tandarts uitgelegd dat de kies nu dus eigenlijk dood is en dat ik na een paar jaar een kroon moet zetten op deze kies. Hier kan ik allemaal meeleven, maar mijn vraag is nu of de kies zodanig zwak is dat als ik eet, riskeer de kies te breken. Ik heb al van die dromen dat de kies half tot aan de wortel in tweeën barst en dat er dan gesneden etc. Is dit een ware mogelijkheid???

Is het beter alles aan de andere kant te eten, of misschien harde dingen aan de andere kant???

Misschien kan de digitale tandarts me adviseren of het dan beter is meteen een kroon op de kies te zetten. Mijn tandarts zegt dat ik nog wel zeker drie tot vier kan wachten met een kroon, wat denken jullie???

Thanks, Nadia
nadialife

Bedoelt u dat het dan beter is, meteen een kroon erop te zetten???

Hier dub ik dus over, als de kies nog een aantal jaar mee kan dan wacht ik liever...

Nadia
ma, 01/24/2005 - 23:10 Permalink
minique

Volgens mij is het ook zo dat er juist enige tijd gewacht wordt met een kroon, om te kijken of de wortelkanaalbehandeling is geslaagd! Het zou nl. zonde zijn als je nu een kroon laat aanmeten en bijv. de wkb herhaald moet worden, waarbij ze door de dure kroon heen moeten.
Na verloop van tijd wordt idd de kies zwakker en brokkelt dan af. Bij mij brak er na ca. 2 jaar een klein stukje van de kies, wat het signaal was om een kroon erop te gaan zetten.

:smt006 Monique
di, 01/25/2005 - 07:54 Permalink
marjolyn

Hoe beoordeeld de tandarts dan of de WKB geslaagd is? d.m.v foto`s?
En moet altijd bij een wkb tand/kies na verloop van tijd een kroon erop?

Groetjes Marjolijn.
di, 01/25/2005 - 17:58 Permalink
minique

Bij mij was het inderdaad zo dat er (toen het stukje was afgebroken van de betreffende kies) eerst een foto werd gemaakt om zeker te weten dat niet toch nog een restje ontsteking zat.

En ja, volgens mij moet er na verloop van tijd altijd een kroon op een wkb-kies, omdat de kies toch iets brozer wordt doordat de zenuw eruit is.

:smt006 Monique
di, 01/25/2005 - 18:39 Permalink
nadialife

Is het dan beter een of twee jaar tetwachten???

Is er een groot risico dat de kies bijvoorbeeld aan de wortel afbrokkelt, ik ben zo bang dat dat gebeurd en dat er dan gesneden moet worden om de hele kies eruit te halen.

Ik ben dus ook bang dat als de kies barst, afbrokkelt etc er niet genoeg over is voor de kroon.

Please adiviseer, ik dacht dat ik van alle ellende af was, nu maak ik me hier weer zorgen om. Ik heb net gisteren de WKB gehad.

Nadia
di, 01/25/2005 - 19:08 Permalink
dj

Hoi nadia.

Helemaal zeker weet ik het niet hoor maar wel haaaast:

Na een wkb wordt een kies zwakker doordat hij wat brozer wordt maar dat is niet meteen, dat duurt even, een kwestie van een paar jaar. Hele stukken tand breken niet zomaar af, dat ziet een tandarts denk ik vaak wel aankomen.

Kijk ook een kroon heeft een gemiddelde levensduur. Sommige mensen doen er hun hele leven mee, bij anderen lukt dat niet. Door een aantal jaar te wachten met het plaatsen van de kroon verschuif je (statistisch) het moment dat je weer een andere oplossing nodig is (als dat nodig is).

Hierom is een beetje de basisregel: geen grote vulling maken als het met een kleine kan, geen kroon plaatsen als het met een vulling kan, geen brug plaatsen als het met een kroon kan.

Dit alles bedenkende en wat Minique zei en vooral ook als je ta nog even wil wachten: waarschijnlijk is dan nog even wachten het beste idee, maar bespreek het vooral goed met je tandarts!

Doeg,
di, 01/25/2005 - 19:45 Permalink