Tandvlees

Author:
karel207
Posted:
do, 01/27/2005 - 09:32
Het lijkt of het tandvlees niet meer nauw aansluit tegen mijn tand. Ik heb met het tandflossen te hard geduwd.

Ik had graag geweten of tandvlees zich terug goed vasthecht aan de tand.
Lieneke

Als het tandvlees ontstoken is (doordat er niet tussen de tanden wordt schoongemaakt), is het tandvlees gezwollen. De ruimte tussen de tanden is dan helemaal opgevuld met gezwollen tandvlees. Als je dagelijks tussen de tanden schoonmaakt, wordt het tandvlees gezonder. De zwelling neemt daardoor af. Het tandvlees zal niet niet meer de gehele ruimte tussen de tanden in beslag nemen.

Bedoel je dit soms?
do, 01/27/2005 - 19:05 Permalink
karel207

Ja, ik vermoed zoiets.
Mijn tandvlees ziet er niet ontstoken uit, maar wel wat gezwollen.
Ik heb de neiging veel te hard te flossen. Zo kwets ik mijn tandvlees vrij dikwijls. Ik denk niet dat er van een ontsteking sprake is, omdat het tandvlees niet bloedt.

Het ziet er alleen wat gezwollen uit, en het lijkt of het minder goed hecht aan de tand.

Ik ga de komende tijd heel voorzichtig flossen. Ik vermoed dat het dan wel terug in orde komt zeker.
vr, 01/28/2005 - 10:38 Permalink
Lieneke

Ik denk dat je beter tandenstokers kan geen gebruiken, als deze passen. Flossdraad is maar zo dun, dat het niet super veel helpt. Waarschijnlijk is jouw tandvlees nog wel ontstoken, maar bloedt het niet omdat flossdraad zo dun is. Als je nu een tandenstoker gaat gebruiken (geen cocktailprikker!), zal je waarschijnlijk merken dat het wel gaat bloeden. Let erop dat je daarbij de platte kant van de stoker naar het tandvlees doet en dat de stoker helemaal door de ruimte gaat en er dus het puntje weer aan de binnenkant eruit steekt.

Het kan ook zijn dat jouw tandvlees niet bloedt omdat je rookt. Rokers hebben een slechte doorbloeding.

Voor meer informatie zal je echt naar een tandarts of mondhygienist moeten.
vr, 01/28/2005 - 11:26 Permalink