Hoe vaak antibiotica tegen ontsteking na apex?

Author:
jochem1982
Posted:
di, 02/08/2005 - 15:26
Hoi,

In september heb ik een apexbehandeling gehad. Rond de kerst kreeg ik weer enorme kiespijn bij de kies die was behandeld. De tandarts twijfelde toen (na een foto te hebben genomen) of de ontsteking boven m'n kies zat of in m'n kaakholte (sinus). Ik kreeg een amoxicilinekuurtje. Na een maand kreeg ik weer kiespijn en werd ook mijn hele wang dik. Ik had toen een ontsteking in mijn tandvlees, maar ook mijn kaakholte zat vol met vuiligheid. Ik kreeg toen weer een antibioticakuur en deze werkte op zich goed. Vandaag (twee weken na de kuur) moest ik voor controle naar de kaakchirurg. Alles is nu (NOG) goed, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat dat zo blijft.
De kaakchirurg zei dat het kan dat soms de ontsteking niet terugkomt en je zo de kies kan redden. Als het wel steeds terugkomt, moet de kies er op een gegeven moment uit. Nu moet ik over 4 weken weer terug. Zelf ben ik bang dat de ontsteking wel weer terugkomt.
Als je maar steeds antibiotica neemt en de ontsteking is tot nu toe steeds teruggekomen, dan krijg je toch alleen maar resistentere bacteriën (zodat de ontsteking steeds sneller terugkomt en zelfs de antibiotica op een gegeven moment niet meer werkt)?

Heeft iemand zoiets ook meegemaakt, of is er iemand anders die hier iets nuttigs over kan zeggen? Ik heb er zelf namelijk weinig vertrouwen in dat die ontsteking weg blijft, maar wil die kies er ook niet zomaar uit laten halen natuurlijk...

Bedankt alvast!

Jochem
de digitale tandarts

De antibiotica bestrijdt in dit geval alleen de gevolgen en niet de oorzaak (bacterien in de kanalen of scheurtjes van een wortel).

Indien de ontsteking weer terugkomt dan lijkt mij het advies dat je hebt gekregen om de kies te laten trekken verstandig.

De voorgaande links moet je niet voor harde wetenschap aannemen. De afweer reactie wordt veroorzaakt door bacterien of bacteriele (afbraak)producten en niet door het feit dat je een 'dode' kies in je mond hebt en tevens is het al helemaal niet bewezen dat je ergens anders in je lichaam klachten hierdoor zal krijgen.
di, 02/08/2005 - 17:32 Permalink
jochem1982

Dank jullie voor de reacties!
Ik zal in ieder geval proberen de weerstand goed te houden, kijken of dat wil helpen. En dan maar het beste er van hopen!
groeten
di, 02/08/2005 - 22:58 Permalink
Caroline32

Hoi,

Klinkt allemaal heel bekend wat je nu beschrijft! Ik heb een paar jaar geleden tegelijkertijd 3 zenuwontstekingen gehad in 2 kiezen en 1 tand, waarvoor ik ongeveer 8x een wkb gehad heb binnen 5 dagen. Een paar jaar ging het goed, totdat er eind 2003 in 1 kies opnieuw een ontsteking ontstond. In maart 2004 is er een apex gedaan en in augustus 2004 WEER een ontsteking, dit keer een flinke fistel op mijn tandvlees. Weer terug naar de kaakchirurg, overleg met mijn tandarts en uiteindelijk is de kies in november getrokken. Is de kies onder in het midden,weet niet welke "code" erbij hoort :lol: een groot gat dus. Vorige week is er een noodbrug geplaatst en gister is de definitieve brug geplaatst. Eindelijk ben ik (hoop ik! :wink: ) van m'n kiezen-ellende af nu, resultaat is echt HEEL mooi geworden.
Dus...voor m'n gevoel heb ik er alles wel aan gedaan om m'n eigen kies te behouden maar op een gegeven moment is het gewoon klaar en moet je accepteren dat het niet anders is en dat die kies er uit moet.

Caroline
do, 02/10/2005 - 16:15 Permalink