Ontsteking in dode kies

Author:
bang bijtje
Posted:
vr, 02/04/2005 - 23:57
Ik ben vanavond met knikkende knieen naar de weekendtandarts geweest na een paar dagen vol pijn, die steeds erger werd. En na twee slapeloze nachten ben je wel radeloos!

Weekendarts dacht eerst dat het tandvlees erg ontstoken was door tandsteen dus heeft dat verwijderd, daarna toch maar een foto gemaakt. En naar aanleiding van die foto is hij begonnen te boren in mijn achterste kies in mijn rechterbovenkaak (nr 17). Ik zou moeten zeggen wanneer het boren pijn ging doen. En wat hij al vermoedde, ik voelde niks. Conclusie kies is dood en er zat een flinke ontsteking in.

Nu heeft hij het gat open gelaten en verder eigenlijk niks gedaan. Nu vraag ik me af, is dat normaal om te doen? Ik lees eigenlijk overal dat meteen wordt overgegaan op een wortelkanaalbehandeling of het uittrekken van de kies.

Op zich heb ik er niet echt een probleem mee. De kies is toch dood, dus last bij warm/koud drinken/eten heb ik niet. Alleen het idee is toch een beetje raar, dat wordt goed poetsen en spoelen zodat er geen restjes in gaan zitten lijkt me. En gelukkig ben ik van mijn pijn af en kan ik dadelijk eindelijk lekker slapen!! :lol:
Reza

Je gaf aan dat hij het gat heeft opengelaten. Dit lijkt me inderdaad vreemd. ben je niet doorverwezen naar je eigen tandarts? is er geen vervolgafspraak gemaakt bij de desbetreffende tandarts?
Je zou er verstangig aan doen om een vervolgafspraak te laten maken voor een behandelplan.
Een dode kies kan op lange termijn een forse ontsteking en pijn veroorzaken.
zo, 02/06/2005 - 19:42 Permalink
bang bijtje

Ik moet inderdaad een vervolgafspraak maken bij mijn eigen tandarts. De weekendtandarts adviseerde mij om het meer dan een week "open" te laten, en dan verder te kijken wat te doen bij mijn eigen tandarts....
ma, 02/07/2005 - 20:19 Permalink
bang bijtje

Update...

Kies is er begin deze week uitgehaald door mijn eigen tandarts...Mijn tandarts was het er niet mee eens wat de weekendtandarts had gedaan, hij dacht dat de kies nog wel te redden was geweest.
do, 02/17/2005 - 18:45 Permalink
prondel

Ik vind dat de weekendtandarts redelijk subtiel is geweest. Dagen lang last en dan een wortelkanaalbehandling starten. Als er veel rommel in dat binnendeel van de kies zat en er een ontsteking in de kaak bevindt is open laten misschien wel niet de allerallereerste keuze, maar het helpt je wel van de pijn af. En dan kan je aansluitend, ofwel een uur of wat later of de volgende dag met een een gerust hart bij zo'n kies de binnenkant eens goed desinfecteren en dan afsluiten. "Waarom heeft jouw tandarts dat met zijn grote mening over wat een ander fout doet niet gedaan?" zou bij mij als vraag direct opkomen.

Nogmaals, je bent op 4 februari, vrijdag bij de tandarts geweest en nu, meer dan een week na die avond had de tandarts wat t eklagen. Mocht je niet eerder bij hem terecht?

NB, als je bij mij was geweest had ik misschien dat eruit halen wel direct voorgesteld, zeker omdat het de achterste in de rij is. Echter, je doet in een dienst niet snel iets dat je niet kan terug draaien, dus in dit geval hebben jullie alle drie er het beste van gemaakt.
vr, 02/18/2005 - 10:49 Permalink
bang bijtje

Hier moet ik nog even op reageren. Door mijn aandoen EN op advies van die weekendtandarts moest ik het minimaal een week open laten....En omdat mijn tandarts 380 km bij mij vandaan woont is het nogal moeilijk om daar terecht te kunnen op een schappelijk tijdstip...ook omdat ik zat met het feit dat ik ging verhuizen en aan een nieuwe stage ging beginnen....dan kan je niet meteen de eerste dag al vrij nemen he?!!?!

Dus niet zo heel snel oordelen als je niet alles weet...
di, 02/22/2005 - 19:02 Permalink
Ricky

Dat geldt andersom toch ook??
Ik bedoel het oordeel van de eigen tandarts t.a.v. de behandeling door de weekendtandarts.
wo, 02/23/2005 - 18:03 Permalink