Na een verhuizing heb ik een tandarts gevonden. De laatste keer dat ik bij mijn oude tandarts op controle zou moeten komen meldde ik me 20 uur vantevoren af omdat ik vast zat op een vliegveld!
Helaas zij de tandarts, u moet betalen, u heeft zich te laat afgemeld. De helft van de normale factuur werd in rekening gebracht!
Uiteraard vond ik dit schandalig. 7 jaar patient geweest daar.
Dus ik weigerde te betalen.
De tandarts op zijn beurt weigert nu mijn patientgegevens door te sturen naar mijn nieuwe tandarts.
Mijn vraag is of dit juridisch gezien kan?!
Helaas zij de tandarts, u moet betalen, u heeft zich te laat afgemeld. De helft van de normale factuur werd in rekening gebracht!
Uiteraard vond ik dit schandalig. 7 jaar patient geweest daar.
Dus ik weigerde te betalen.
De tandarts op zijn beurt weigert nu mijn patientgegevens door te sturen naar mijn nieuwe tandarts.
Mijn vraag is of dit juridisch gezien kan?!
Dus of die rekening nou al dan niet terecht is, ik weet het niet, er is voor beide partijen wel iets te zeggen.
Een patient heeft recht op zijn dossier en om daarmee te doen wat hij wil. Een confict over een andere kwestie zoals een telaat afgezegde afspraak verandert daar m.i. niets aan. Het achterhouden van het dossier lijkt me daarom onrechtmatig.
Je kunt allerlei stappen ondernemen, schriftelijk protesteren bij de tandarts, of b.v. de klachtenkommissie benaderen die in dit geval waarschijnlijk zal inzetten op een bemiddelingspoging.
Heeft u ook SCHRIFTELIJK bezwaar gemaakt tegen de faktuur en ook beargumenteerd waarom u deze niet wil betalen?
De tandarts heeft idd het recht niet om uw gegevens vast te houden, maar u heeft een betalingsverplichting!! Het "juridische" mes snijdt aan 2 kanten, toch?
Rick :-?
Enneuh, zo heel dol is de rekening ook weer niet (van 10 euro ofzo?), er zijn toch wel wat ruige dingen gepasseerd hier met c90 en dit lijkt me er op zich niet één van. Het is een groot probleem hoor tdebresser voor tandartsen, mensen die zeer laat of helemaal niet afzeggen, een grote kostenpost ook. Het moet ook frustrerend zijn, zoveel werkdruk en daarbij wachtlijsten en dan een fors aantal mensen dat gewoon niet komt.
Maargoed u heeft wel degelijk afgezegd, alhoewel (formeel) telaat. Tja kan toch gebeuren.. Persoonlijk zou ik denk ik in dit geval misschien mild protesteren maar de rekening betalen maar daarbij ook wat flinker protesteren over het achterhouden van het dossier.
Het dossier en de c90 zijn zaken die los van elkaar staan, geen van beide partijen mag de zaken verbinden lijkt me. Ik moet toegeven dat ik, als ik het dossier niet zou krijgen, me niet speciaal geneigd zou voelen de c90 te betalen maar ik zou menen dat naar dat gevoel handelen onrechtmatig zou zijn.
Uiteraard is er sprake van een stukje overmacht, maar hoe ver gaat dit?? En dan nog, dan moet de schadelast bij de veroorzaker gelegd worden, en dan dus verhalen op de vliegtuigmaatschappij, maar niet op een van de slachtoffers van de vertraging.
Deze discussie had ik een tijd geleden met iemand die bij een aanrijding betrokken was. Leg de nota maar neer bij veroorzaker van het ongeval. Is uiteindelijk ook gebeurt, en ook gewoon betaald. Dit valt onder zogenaamde gevolgschade.
Dit alles is overigens geen reden het dossier niet door te sturen!