geboord,gevuld en getrokken en ik leef nog!!

Author:
bangbangbang
Posted:
ma, 02/21/2005 - 15:56
Hallo allemaal., ben ik weer.
Ben net terug van mijn tandartsbezoek, de 1x bij de tandarts zelf, hiervoor was ik 2x bij de preventieassistente.
Er is 1 kies geboord en gevuld en 1 gewone(zeer slechte) kies getrokken,
daarachter is mijn verstandskies wel blijven zitten en als het goed is gaat deze na verloop van tijd het plekje van de getrokken kies innemen en daarna is er nog een verstandskies getrokken.
Ontzettend tegenop gezien, vooral tegen de verdoving, maar is me allemaal behoorlijk meegevallen, al wordt het nu toch wel gevoelig. Maar ik hoop deavond met pijnstillers door te komen. De tandarts+ alle anderen daar zijn echt aardig en doen er van alles aan om het je zo prettig mogelijk te maken en alles gaat op zijn gemak.
Ik hoop dus dat deze mensen mij zover krijgen dat ik mijn angst kwijt raak maar ben in ieder geval geweest (na 20 jaar) en vast van plan om mijn gebit weer tiptop in orde te laten maken.
Dus voor andere bangies, zoek een tandarts met begrip en die tijd voor je vrij wil maken en ga! Het geeft je zo'n goed gevoel als je wint van de angst!!!!!

groetjes,
bangbangbang :wink:
Moon

Lieve bangbangbang,

Wat goed om te horen dat het allemaal redelijk is meegevallen!
Pijn na de behandeling is inderdaad vervelend, maar is inderdaad goed om paracetamol te bestrijden!

Wees maar heel trots op jezelf dat je bent gegaan!
ma, 02/21/2005 - 16:09 Permalink
minique

Wat goed van je! En het ziet er naar uit dat je een goede tandarts hebt gevonden, die goed met angstige patiënten kan omgaan. Dat is ook een prettige gedachte met de rest van het traject naar een tiptop gebit in het vooruitzicht.

Je kunt je wang koelen met ijs (theedoek erom!), dat helpt om evt. zwellingen tegen te gaan. Verder helpt een 'gewone' pijnstiller als bijv. paracetamol meestal prima!

:smt006 Monique
ma, 02/21/2005 - 16:12 Permalink
bange annelies

Zo, wat geweldig zeg en wat fijn om te horen dat het zo is meegevallen.
Ook altijd fijn om te horen voor anderen bangerikken :lol:
wo, 02/23/2005 - 16:39 Permalink
bangbangbang

Hallo, daar ben ik weer. :wink:
Nog steeds ben ik positief over hoe de behandeling is gegaan, okee leuk is anders, maar ik had het zeker veel erger verwacht.
Ik heb helaas alleen erg veel napijn en de paracetamol helpt niet afdoende, erg vervelend maar ik denk dat de pijn mede door mijn probleem met mijn kaakgewricht en kaakspieren komt. Ik had daar voor de behandeling al de nodige pijn aan en doordat ze flink aan mijn wang hebben moeten trekken om ruimte te maken denk ik dat dat het gene is wat nu opspeelt. De plekken waar de kiezen gezeten hebben voel ik nauwelijks. Ondanks deze pijn, die ik nu toch al vanaf maandag heb, ben ik nog steeds blij dat ik de stap heb gezet. Ik zie het als een stap in de goede richting en ik hoop dat ik hierdoor zeker de moed zal houden om ook de volgende behandelingen te ondergaan, nog twee gaatjes boren vullen, nog twee verstandskiezen eruit en als eerstvolgende een WKB en opbouw van een afgebroken kies ( misschien met kroon maar dat is nog even afwachten). Daarna heb ik een goed en gezond gebit en ik had eigenlijk niet meer verwacht dat ik dit ooit nog zou durven, dus nu stap 1 achter de rug en ik hoop maar gewoon dat niet alle behandelingen zoveel napijn zullen geven...Ik hoop alleen dat de pijn nu wel wat gaat minderen want je wordt er zo moe van (ik slaap ook nauwelijks) :roll:
Heeft iemand nog een goede tip om de pijn te verzachten want ik zit aan de max.dosering pijnstillers en nog steeds pijn.....

groetjes,
bangbangbang
do, 02/24/2005 - 08:40 Permalink
admin

Hey hallo bangbangbang.

Ik herken veel in je verhaal over je angsten. Ook ik heb dat gehad en heb het eigelijk nog steeds wel. Ook bij mij zijn er afgelopen maandag twee kiezen getrokken en dat ging echt niet vanzelf. Heb 7 hechtingen nu maar ik moet zeggen dat zwellingen en napijn uitbleven.

Toch heb ook ik elke keer angst. In de afgelopen jaren heb ik een methode ontwikkeld om toch te blijven gaan. Ik neem me altijd het meest vervelende bezoek aan de tandarts voor ogen. En denk dan bij mezelf dat het deze keer echt niet zo erg kan zijn. Ik ga bewust op mijn ademhaling letten en de dag dat ik naar de tandarts moet ga ik wat vroeger. Ik moet er 30km voor rijden. Ik parkeer dan mijn auto, draai een pafke en ga een blokje lopen. Halverwege gooi ik me pafke weg en neem een kauwgum. De tandarts hoeft niet mee te genieten van mijn rokende verslaving. Ik blijf erop letten dat ik een rustige ademhaling heb en snuif zoveel mogelijk frisse lucht in.
Ik weet wat er gaat gebeuren en dan toch haal je de vreselijkste ideeën in je hoofd van wat er allemaal mis kan gaan. Ook die gedachten probeer ik, door op mijn ademhaling te letten, te verbannen. Dan komt het moment dat ik in die stoel moet gaan zitten. De arts komt en een korte babbel volgt. Ik let op mijn lijf en zodra de boel gespannen gaat worden focus ik mij op het ontspannen van armen en ledenmaten. Voor hij ook maar met iets begint doe ik mijn ogen dicht….ik wil gewoon niks zien. En nu….ik moet zeggen dat ik tandsteen verwijderen misselijker vind als een kies trekken. Ook voor de spuiten draai ik mijn hand niet meer om. Eer ik het weet zit die spuit erin……omdat ik niks zie. Ik denk dan altijd maar zo, je teen stoten tegen je bed in het donker doet meer pijn. En dat werkt bij mij. Ook ik heb nu inmiddels 3 wkb gehad, verstandskiezen zijn eruit en zit er nu over te denken om een frame te laten aanmaken. Op één kies vertelde de arts mij dat er een kroon op moet in de toekomst.

Nu heb ik last van hoge bloeddruk en een verhoogde hartslag. Je zou denken dat na zo’n behandeling de boel flink hoog zou zijn. Bij thuiskomst heb ik alles eens gemeten en wat denk je. Een perfecte bloeddruk en een hartslag van 54. daar stond ik zelf ook van te kijken eigelijk.

Wat ik tegen de napijn heb gedaan? Thuisgekomen meteen op de bank gaan liggen en weinig bewogen. Een zware pijnstiller genomen en vroeg naar bed…..maar dat werkt niet voor iedereen natuurlijk.

Wat ik van je gelezen heb vind ik erg moedig. Ik weet hoe moeilijk het is om de eerste stappen te nemen. Hoe zei meneer Cactus dat altijd??? Applaus voor jezelf.

Greetingss Jaapio
do, 02/24/2005 - 09:55 Permalink
bangbangbang

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het proberen, de volgende keer, meer op te letten dat ik me probeer te ontspannen en mijn ogen dicht te doen, al heb ik nu ook al redelijk weggekeken hoor, ik hoef echt niet te zien wat-ie doet.
Ik heb het de afgelopen dagen wel rustig aangedaan maar helaas lukt slapen gewoon niet.
Nu net voor het eerst weer wat in huis gedaan, was aan het stofzuigen en voelde bloed in mijn mond, jawel hoor een nabloeding.
Maar dat kan ook komen omdat ik vanmorgen zoiets had van nou die paracetamol helpt niet dus dan maar een advil.
Had ik misschien beter nog niet kunnen doen he, want is bloedverdunnend.... :-?
Straks toch maar weer een paracetamol 500 mg gebruiken en afwachten....de pijn zal toch na een paar dagen wel afnemen.Het wordt volgens mij al een ietsiepietsie minder....
Maar ben inmiddels wel jaloers op de mensen die er verder weinig last van hebben gehad maar wie weet valt het de volgende keer bij mij ook mee en er zijn ergere dingen in het leven. ik blijf positief (proberen dan)
Dus voor alle bangerdjes....gewoon doorzetten hoor, ook al valt het soms een beetje tegen, maar als alles straks in orde is en de tandarts tegen je zegt dat je pas over een half jaar terug hoeft voor de reguliere controle= dat echt een overwinning voor jezelf :wink: (dit houd ik mezelf in ieder geval maar voor...)
gr. bangbangbang
do, 02/24/2005 - 14:09 Permalink
dj

Vandaag heb ik enige misbruik-inschrijvingen verwijderd maar het ziet er naar uit dat ik één verkeerde verwijderd heb: Jaapio. Mijn oprechte excuses, het was niet de bedoeling.
vr, 03/11/2005 - 10:56 Permalink
kristin.smets

Hoi,

Ik heb ook een nieuwe tandarts gevonden. Deze was heel vriendelijk en ik was helemaal ni zenuwachtig (alleen in de wachtkamer wel).
Er was een WKB gedaan bij mijn kies (2 jaar terug), maar nu blijkt dat er 2 kanaaltjes niet waren opgevuld.
Wie heeft daar ook ervaring mee?
Heb nog wel wa pijn, maar meer pijn bij bukken, of als ik een bruuske beweging maak.
Alle reacties welkom.

De kanaaltjes zijn gevuld nu met een ontsmettingsmiddel, dus ik hoop op een volledig herstel nu en worden binnenkort opgevuld.

PS Er zat nog wel een watje onder de voorlopige vulling, ik was van tandarts verwisseld en wist dus ni dat daar nog iets zat.
Dat heb je als een tandarts ni alles uitlegt.

Ik denk dat het er al bijna een jaar zat, maar gelukkig hermetisch afgesloten.

Groetjes
Krisje
za, 03/19/2005 - 21:31 Permalink
bangbangbang

Hallo Allemaal,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel bewust een tijdje niet op het forum ben geweest.
Ik was op een gegeven moment nergens anders meer mee bezig dan met mijn tandartsangst en de consulten en de behandelingen e.d.
Geprobeerd een beetje afstand te nemen en ik moet zeggen dat dat best wel gelukt is. Voor vandaag stond mijn derde bezoek aan de tandarts in 20 jaar op het programma en we hadden de vorige keer afgesproken om mijn kies aan te pakken, wat inhield een 3-wortelkanaalbehandeling en alles wat daarbij komt kijken en of het treffen van voorbereidingen voor een kroon of als het enigszins kon een goede vulling.
Ik had de afgelopen nacht best goed geslapen (vorige keer helemaal niet) en was wel gespannen maar het viel nog mee. Een beetje stiller dan normaal op het werk, maar dat vergeven mijn collega's me vast...en toen naar de tandarts....Echt het is me weer meegevallen, je hoort de gekste verhalen over een WKB maar op het feit na dat je wel twee uur in de stoel ligt met je mond wagenwijd open (dat is enige wat ik voelde, mijn kaakspieren, verder niets!) is het me reuze meegevallen. Volgens mij ben ik nu echt bij een hele goede tandartspraktijk terecht gekomen.... ze nemen alle tijd, ook voor een praatje, ze stellen je op je gemak...echt geweldig! :lol:
Ik kan doordat de tandarts toch behoorlijk aan het vijlen e.d. geweest is de komende dagen nog wel wat pijn verwachten maar het is uiteindelijk al helemaal af want er hoeft geen kroon op, het is gevuld!
Over een maandje weer en dan voor een paar "gewone" vullingen, het enige heftige wat me nog te wachten staat zijn het trekken van mijn overgebleven twee verstandskiezen maar doordat ik dat nu ook al een keer heb meegemaakt zal mijn angst hiervoor die keer vast niet zo groot meer zijn! Nog een paar stapjes in de komende maanden en ik heb weer een gezond gebit.... :D
En okee, ik zal het tandartsbezoek nooit echt leuk gaan vinden maar ik vind het nu al wel heel goed van mijzelf dat ik weer ga!
Ik hoop dat mijn verhaal andere bangerds overhaalt om toch die telefoon te pakken en een afspraak te maken....ik heb er nu spijt van dat ik zo lang gewacht heb....
groetjes, bangbangbang
ma, 03/21/2005 - 14:33 Permalink