kaakgewrichtsklachten door angst ??? Kan dat???

Author:
bangbangbang
Posted:
zo, 02/20/2005 - 15:19
Hallo allemaal,
Het is alweer even geleden dat ik me op het forum gemeld heb met mijn verhaal dat ik na 20 jaar weer voor het eerst naar de tandarts zou gaan. Ik ben nu geweest voor de intake (met foto's) en weet sinds die tijd dat er 4 verstandskiezen uit moeten en dat 1 kies na een wkb een kroon moet en nog 1 kies een wkb en vulling en als laatste 1 kies met alleen een vulling. Na de intake ben ik inmiddels 1 keer geweest voor het tandsteen vrijmaken en polijsten van mijn bovengebit.
Nu heb ik sinds een maand of twee ontzettend veel last van mijn kaakgewrichten, een zeurende pijn, krampachtig die doorgaat tot in mijn kaken en soms ook het gevoel geeft dat er tegen mijn tanden aangeduwd wordt. Ik denk niet dat dit kiespijn is omdat de pijn dan links, dan rechts soms boven en dan weer onder zit. Deze pijn is zo'n beetje begonnen nadat ik mij voor het eerst had aangemeld bij de tandarts.
Zou de spanning die dit toch bij mij oproept (ik bedoel je gaat niet voor niets 20 jaar niet!) deze klachten kunnen veroorzaken?
De pijn is inmiddels zo hevig dat ik de gehele dag door pijnstillers inneem, vooral de laatste dagen is het hevig. Morgen ga ik naar de tandarts voor het trekken van de eerste twee verstandskiezen, zou ik me daarom meer gespannen voelen en wordt de pijn hierdoor nog heviger?
Heeft iemand dit ook meegemaakt ? In eerste instantie ook een flinke griep gehad en gedacht aan een kaakholteonsteking, maar een antibiotica kuurtje van een week bood geen oplossing.
Ik ga het morgen in ieder geval maar met de tandarts bespreken maar ik ben zeer benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen. Gaarne jullie reacties....
bangbangbang

Hallo daar,

Graag jullie reacties want ik maak me hier toch wel zorgen over!
Ik denk zelf echt aan mijn kaakgewrichten en spieren en dat door mijn angst voor de tandarts komt of zou er toch iets anders zijn?
help!!!
O ja, ik ben die twee keer wel prima geholpen hoor, maar ik ben zelf ook iemand die haar angst niet goed toont, ik liep dus gewoon ogenschijnlijk rustig daar naar binnen en onderging wat ik moest ondergaan. Maar ondertussen denk ik sinds mijn 1e telefoontje aan de tandarts al nergens anders meer aan en ben er heel veel mee bezig en praat ook bijna nergens anders over. Daarom denk ik dat het met spanningen te maken heeft, maar hoe kom ik eraf??? Wie helpt me???

reageer a.u.b.

bangbangbang
zo, 02/20/2005 - 16:15 Permalink
vervelend

Ik durf niet te zeggen dat dit door angst komt maar ik denk het eigenlijk wel. Sinds ik de eerste stap weer heb durven zetten naar de tandarts denk ik ook nergens anders meer aan. Voel mijn tanden, voel het tandsteen en ben er echt op gefixeerd. Ik moet woensdag naar de mondhuygieniste en zie daar zo erg tegenop dat ik nu weer last heb van kokhalzen, niet kunnen eten en misselijkheid. Ik weet dat dit door de spanning komt dus waarom zou het zich bij jou niet op deze manier uiten? Praat er in ieder geval met de tandarts over! Heel veel sterkte,

Vervelend
zo, 02/20/2005 - 16:49 Permalink
minique

Door de angst en de spanning kan je je kaken op elkaar klemmen. Misschien klem of knars je 's nachts ook wel. Dus ja, het zou heel goed kunnen dat jouw klachten door spanning komen!
Vooral overdag dus goed opletten dat je je kiezen niet op elkaar klemt.

Wat ik zelf weleens heb gedaan, is een lauwe tot warme kruik een tijdje tegen m'n kaakspieren houden. Ik vond dat wel lekker. Daar ontspant het in ieder geval wat van.
Als je hier vaker last van hebt, dan is het misschien de moeite waard om een splint te laten maken door de tandarts. Dit is een soort plaatje wat over je onder of bovengebit gaat. Het klemmen/knarsen wordt daardoor niet echt minder, maar zo kan er geen schade aan tanden/kiezen ontstaan èn de klachten die je ervan hebt zijn minder.

Heel veel sterkte!
Ik zal voor je duimen.

:smt006 Monique
zo, 02/20/2005 - 19:15 Permalink
tandjetandje

Het kan door de spanning komen, maar misschien is het toch ook kiespijn. Ik was ook al lang niet geweest en ik had een paar vullingen die er al erg lang uitlagen. Maar toen ik eindelijk weer durfde te gaan werd ik heel verkouden en kreeg ik kiespijn. Dit was nadat ik voor de eerste keer weer een gaatje had laten vullen en een week voor mijn tweede afspraak. Ik heb twee dagen flink kiespijn gehad, en toen de verkoudheid minder werd ging ook de kiespijn over. Toch heb ik het maar stoer tegen de tandarts verteld en er was wel degelijk iets mis met mijn kies. Doordat ik verkouden werd ging het extra zitten vervelen op die kies die toch al niet te best meer was, en omdat je weerstand wat minder is als je verkouden bent dreigde de kies te gaan ontsteken. Dus maar goed dat ik het toch gezegd heb. Als je verstandig bent en je hebt het lef, dan zou ik het toch maar proberen te zeggen. Misschien is er ook wel iets mis.
Sterkte ermee!

Groetjes tandjetandje
di, 02/22/2005 - 20:23 Permalink