Hoornvorming of leukoplakie!

Author:
myronee
Posted:
ma, 02/21/2005 - 10:20
Beste Tandarts!

Mijn naam is ronald en ik ben al een paar keer bij de Kaakchirurg geweest om een 2 witte vlekjes op mijn palatum(2cm naast een kies) te laten checken.
Die vlekjes zitten dicht bij elkaar en naar mijn mening veranderd er maar weinig aan sinds mijn bezoek bij de Chirurg.
Nu was zijn diagnose eeltvorming of hoorn, maar hij zei dat dit niet ernstig was en dat dit gewoon kon blijven zitten als ik er geen last van zou krijgen(wat ook niet het geval is)
Maar als ik voor 100% zeker wilde weten wat het was kon ik het laten weghalen.(voor onderzoek denk ik)
Toen voelde ik mij onzeker en weet nu niet wat ik moet doen.
Is die hoornvorming nu hetzelfde als een leukoplakie of is dit een fout in het verhoorningsproces van de ephiteellaag.
last heb ik er helemaal niet van maar toch zit ik er veel met de tong aan om te kijken of het dikker wordt(wat natuurlijk ook niet goed is)
Wat kan ik nu het beste doen,want ik ben in december op controle geweest en moet nu weer in Juni.

Kunt U mij mischien iets meer vertellen over dit of eventuele ervaringen.
Ik zou mij verheugen over elke reactie AUB

Groetjes ronald
vV

als je 100% zekerheid wilt is er maar 1 weg, de rest blijft koffiedik kijken. Dus bij hetvolgende bezoek verzoeken het weg te laten halen en te laten controleren door de patholoog.
ma, 02/21/2005 - 11:35 Permalink
de digitale tandarts

Hoornvorming en een leukoplakie zijn niet hetzelfde.

Een wit vlekje op het slijmvlies komt weleens vaker voor. Soms ontstaat het door littekenvorming, bijv door bijttrauma. Dit is dan in de wang te zien als witte vlek/streep op het niveau waar de kiezen op elkaar sluiten. Soms ontstaan ze door een schimmel of virusinfectie.

Sommige witte vlekken hebben een minder duidelijke oorzaak en worden dan een leukoplakie genoemd. Roken en alcohol verhogen de kans op het ontstaan van een leukoplakie. Doordat een heel klein deel van de leukoplakieen in de loop van de jaren kan veranderen in een tumor is een goede controle belangrijk en in sommige gevallen wordt deze preventief weggehaald.

Overigens is het verhemelte geen voorkeurslocatie voor een leukoplakie, leukoplakieen komen vaker voo rop het wangslijnmvlies, de tongranden en de mondbodem, meestal gaat het om een solitaire plek, multiple plekken kunnen echter ook voorkomen.

Zoals Vv zegt, zekerheid is alleen te bereiken middels een biopsie, maar je moet ook op de klinische ervaring van de kaakchirurg kunnen vertrouwen.

Met vriendelijke groet.
di, 02/22/2005 - 00:37 Permalink
myronee

Nog even over mijn wit vlekje op mijn gehemelte!

Ik heb contact opgenomen met het universitair ziekenhuis in Aachen (germany) voor informatie ontrend deze, en daar werd mij verteld dat zij nog nooit hadden gehoord van hoornvorming (hornbildung) op het gehemelte.
Nu hebben zij mij gevraagd om langs te komen en het vlekje te laten onderzoeken cq biopteren.
Zij hadden het sterke vermoeden dat het zich om leukoplakie handelt en dat dit meestal altijd wordt verwijderd.
Maar het kon ook nog een tal van andere oorzaken hebben,maar dit zou waarschijnlijk duidelijk worden naar biopsie.

Waarom hebben deze doctoren nog nooit van hoornvorming gehoord?
wo, 02/23/2005 - 15:02 Permalink
de digitale tandarts

Hoornvorming is ook geen diagnose van een ziekte of aandoening, maar een natuurlijk proces wat versterkt kan worden bij verschillende aandoeningen, denk bijv. eens aan eelt of een wratje.

Ik ben heel benieuwd wat de uitslag van de biopsie is, kan je ons op de hoogte houden?
wo, 02/23/2005 - 20:12 Permalink
myronee

Aanstaande dinsdag moet ik om 9.30 uur in het klinikum in Aken zijn voor verder onderzoek.
Ik zal jullie zeker van dit onderzoek laten weten.

Groetjes Ronald
do, 02/24/2005 - 09:08 Permalink
myronee

Vandaag was dan de dag!

Ben vanmorgen in het universitair klinikum van Aken geweest voor mijn vlekje op het gehemelte.

Ook de artsen daar zeiden dat dit een soort leukoplakievorm is van de geringste aard!

Was verder niet zo erg maar als het veel groter zou worden dan zou ik het toch beter kunnen laten verwijderen.

Het was een reactie van chemische of chronische irritatie met vorming van hoorn in de buitenste ephiteellaag van de huid.

Ik heb nu vitamine A zuur creme gekregen om dit gedurende 2 weken te behandelen met deze en moet daarna terug om te kijken of er een verbetering optreedt.

Ik zal jullie verder op de hoogte houden van mijn probleem!
Gaarne reacties!!!

Groetjes Ronald
di, 03/01/2005 - 12:21 Permalink
de digitale tandarts

Klinkt positief!

Ik hoop dat het zalfje werkt, maar ik denk dat je al wat gerustgesteld bent, met vriendelijke groet.
di, 03/01/2005 - 12:37 Permalink