Hallo,
Goh…had ik dit geweten dat er een tandarts forum is dan had ik me wat ellende kunnen besparen denk ik. Heb eens eventjes rondgekeken hier en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Geweldig dat er tandartsen zijn die hier de tijd en moeite voor nemen.
Zelf ben ik gisteren weer naar mijn favoriet geweest (not) aardige man maar ik zie hem liever in een kroeg dan in zijn praktijk.
Doordat ik in mijn kinderjaren zeer slechte ervaringen had ben ik eens 12 jaar niet meer bij de tandarts geweest. Na een keer een kies trekken heeft het weer negen jaar geduurd eer de volgende kies eruit moest. In 96 was er weer een kies aan de beurt. Na een bezoek aan de weekend dienstdoende tandarts ging de kogel door de kerk. Ik kon met hem een afspraak maken zodat hij een offerte kon maken wat de kosten zouden zijn om het gebit helemaal in orde te laten maken. Op zich viel dat allemaal wel mee. Sindsdien ga ik netjes elk half jaar op controle. Inmiddels heb/had ik al een paar wortelkanaalbehandelingen achter de rug. Sinds December 2004 breken ineens de stukken van mijn kiezen af. Drie in totaal. Veel heb ik er niet meer maar sinds gisteren zijn het er weer twee minder.
Dus ik gisteren zijn er twee kiezen getrokken. Of dit nu bijgeschreven kan worden in de analen van het viel wel mee…..echt niet. De eerste die eruit ging was een grote kies achteraan. De één na laatste geloof ik. Daar had ik al eens een behandeling aan gehad maar daar was een stuk vanaf gebroken. Advies: eruit. Na de verdoving heb ik nog eens extra verdoving gekregen en dat was maar goed ook. Deze kies wilde er niet uit. Het heeft een kleine tien minuten geduurd eer die eruit was. Hij was ook in stukken gebroken. Daarna werd het gat gehecht, 4 of 5 hechtingen. Ik had het niet meer en er moest er nog eentje uit. Ook zo’n grote kies maar aan de bovenkant. Een hoop gekraak en gedoe maar er was geen beweging in te krijgen. Gekraak is wat ik hoorde. Die beste man trok uit alle macht maar helaas. Toen hoorde ik hem zeggen dat hij de kies in drie stukken moest slijpen….wat ook gebeurd is. Ook hier is de tandarts er een tien minuten mee bezig geweest. Ook nu weer een paar hechtingen. Pppppppfffffffff…….zou voor mij alweer een rede zijn om niet meer te gaan. Oke de kiezen zijn eruit…..maar nu dan. Rechts onder heb ik geen kiezen meer dus daar moet een oplossing voor komen. Als ik dan zo lees wat dat allemaal kost zakt me de broek af. Dat kan een normaal werkend mens toch niet meer bekostigen???…..ale we zien wel wat er gaat gebeuren. Zit hier nu met een dik gezicht…..valt wel mee hoor. Echt pijn heb ik niet.
Zal zeker eens de boel hier doorsnuffelen op zoek naar een goede oplossing voor mij.
Klasse dat er zo’n forum is….
Groet Jaapio
Goh…had ik dit geweten dat er een tandarts forum is dan had ik me wat ellende kunnen besparen denk ik. Heb eens eventjes rondgekeken hier en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben. Geweldig dat er tandartsen zijn die hier de tijd en moeite voor nemen.
Zelf ben ik gisteren weer naar mijn favoriet geweest (not) aardige man maar ik zie hem liever in een kroeg dan in zijn praktijk.
Doordat ik in mijn kinderjaren zeer slechte ervaringen had ben ik eens 12 jaar niet meer bij de tandarts geweest. Na een keer een kies trekken heeft het weer negen jaar geduurd eer de volgende kies eruit moest. In 96 was er weer een kies aan de beurt. Na een bezoek aan de weekend dienstdoende tandarts ging de kogel door de kerk. Ik kon met hem een afspraak maken zodat hij een offerte kon maken wat de kosten zouden zijn om het gebit helemaal in orde te laten maken. Op zich viel dat allemaal wel mee. Sindsdien ga ik netjes elk half jaar op controle. Inmiddels heb/had ik al een paar wortelkanaalbehandelingen achter de rug. Sinds December 2004 breken ineens de stukken van mijn kiezen af. Drie in totaal. Veel heb ik er niet meer maar sinds gisteren zijn het er weer twee minder.
Dus ik gisteren zijn er twee kiezen getrokken. Of dit nu bijgeschreven kan worden in de analen van het viel wel mee…..echt niet. De eerste die eruit ging was een grote kies achteraan. De één na laatste geloof ik. Daar had ik al eens een behandeling aan gehad maar daar was een stuk vanaf gebroken. Advies: eruit. Na de verdoving heb ik nog eens extra verdoving gekregen en dat was maar goed ook. Deze kies wilde er niet uit. Het heeft een kleine tien minuten geduurd eer die eruit was. Hij was ook in stukken gebroken. Daarna werd het gat gehecht, 4 of 5 hechtingen. Ik had het niet meer en er moest er nog eentje uit. Ook zo’n grote kies maar aan de bovenkant. Een hoop gekraak en gedoe maar er was geen beweging in te krijgen. Gekraak is wat ik hoorde. Die beste man trok uit alle macht maar helaas. Toen hoorde ik hem zeggen dat hij de kies in drie stukken moest slijpen….wat ook gebeurd is. Ook hier is de tandarts er een tien minuten mee bezig geweest. Ook nu weer een paar hechtingen. Pppppppfffffffff…….zou voor mij alweer een rede zijn om niet meer te gaan. Oke de kiezen zijn eruit…..maar nu dan. Rechts onder heb ik geen kiezen meer dus daar moet een oplossing voor komen. Als ik dan zo lees wat dat allemaal kost zakt me de broek af. Dat kan een normaal werkend mens toch niet meer bekostigen???…..ale we zien wel wat er gaat gebeuren. Zit hier nu met een dik gezicht…..valt wel mee hoor. Echt pijn heb ik niet.
Zal zeker eens de boel hier doorsnuffelen op zoek naar een goede oplossing voor mij.
Klasse dat er zo’n forum is….
Groet Jaapio
Groetjes,
Joke
Een frame????
Weet absoluut niet wat dat is maar ik kom er wel achter als ik wat meer hier in het forum surf.
Misschien was mijn verhaaltje wat heftig bessef ik nu ik het terug lees. Vond het op dat moment ook heftig. Maar napijn of wat dan ook heb ik niet gehad. Wel werd ik wakker, de volgende morgen, alsof ik lippenstift op had :o
Maar goed ik ga me zeker eens orienteren hier om eens achter de mogelijkheden te komen.
In ieder geval dank ik je voor je idee
groet Jaapio
Er heeft me iemand verteld dat ik het beste me mond kan gaan spoelen met "Corsodyl" om infecties te voorkomen.....
Maandag zijn er twee kiezen getrokken en ik heb 7 hechtingen. Is dit verstandig om te doen of niet???
Jaapio
De kiezen zijn er maandag rond 16.00 uur uitgehaald. Ik heb geen pijn en in het speeksel zit geen bloed meer. Dus wat dat betreft heb ik wel geluk denk ik. Alleen ben ik een beetje bang voor een ontsteking daar ik de belabberde gewoonte heb te roken. Tja stoppen...zou ik ook zeggen zou het ook graag doen .......
Wat voor een bijwerkingen zou het naspoelen dan kunnen geven. Ik heb dat middel een paar weken geleden gehad doordat mijn keel wat onrustig was na een longontsteking.....
Dan heb ik nog een vraagje. Ben wel lastig hè?
NU die twee kiezen eruit zijn heb ik rechtsonder geen kiezen meer. Rechtsboven heb ik er nog eentje. NU heb ik hier ergens gelezen dat zo'n vrij staande kies uit je kaak kan groeien??? Als dat zo is dan ben ik die kies dan eigelijk ook al kwijt? En hoe lang duurt dat dan voor die er uit groeit?? Wat een vragen hè!!!
Oja ik heb inmiddels gezien wat een frame is en ik denk dat wel een goede oplossing kan zijn....zaal het er met mijn tandarts over hebben. Die zie ik over een half jaar weer.....
Bedankt alvast voor de antwoorden.
Groet
Jaapio
Tja, dat roken... Maar dat weet je zelf wel, begrijp ik.
Dat zo'n tegenoverliggende kies kan uitgroeien, klopt wel. Ik weet niet zeker over welke periode je dan praat, maar zeker meer dan een half jaar hoor! Maar misschien is er nog een tandarts die daar een antwoord op kan geven?
:smt006 Monique
Poeheee... :o ..ik ben blij dat ik maar gewacht heb met dat spoelen. Tis niet echt nodig en de bijwerkingen....bah.... :roll:
Thanks voor je antwoord :smt003
Greetingssss
Jaapio
Dat een kies eruit kan groeien klopt inderdaad. door mijn angst ,ik was 20 jaar niet bij een tandarts geweest en kreeg te horen dat ik een behoorlijk aantal behandelingen moest ondergaan, waarvan 1 afgebroken kies waar ik een wortelkanaalbehandeling en waarschijnlijk een kroon op moet krijgen ( dit is mijn eerstvolgende behandeling, duurt de eerste keer zo'n 2 uur!!!) Toen ik met mijn begroting thuis zat en ik overvallen werd door de angst van al deze toestanden dacht ik dat ik beter af zou zijn als ze deze kies zouden trekken.
Bij mijn volgende bezoek heb ik dit besproken maar ik werd er toen inderdaad op gewezen dat de kies die daar dan boven zit, zou gaan zakken als ik de onderste laat verwijderen en dat dit inderdaad zover door kan gaan dat ook deze kies dan op een gegeven moment zo laag hangt dat je 'm wel moet verwijderen! Dus wat je zegt kan inderdaad gebeuren, al duurt zoiets wel lang hoor, gebeurd niet in een paar maanden maar ja, je moet toch verder kijken, dus ik heb besloten dan toch de stap maar te zetten en die ene kies op te laten knappen, om problemen te voorkomen.
Misschien kun je met je tandarts bespreken dat je wel graag een goede maar ook betaalbare oplossing wilt....?
Heel veel succes verder !!!
gr. Bangbangbang
Anyway.....ik begrijp dat die kies er na verloop van tijd eruit zal gaan zakken. Maar ik heb dan ook nog tijd begrijp ik.
Ik heb ergens zo'n frame gezien en ik denk dat dit wel eens een oplossing kan zijn voor mij......zal maar beginnen met sparen :smt003
Over een half jaar mag ik weer naar mijn vriend :smt001
Gr
Jaapio
Dat kan problemen leveren met de ruimte. Bijvoorbeeld voor een frame is een x aantal mm hoogte nodig boven de kaak. (immers is plastic en tand en dergelijke)
Bij een uitgegroeide kies kan die ruimte te klein zijn, en dan heb je inderdaad een probleem.
Tegenwoordig wordt er gedacht dat uitgroei boven de 40 geen noemenswaardig probleem meer is. Bij mensen ouder dan 40 treedt dit fenomeen veel minder op dan bij mensen die jonger zijn.
Als je tandarts dit een mogelijk probleem vind, had hij dat direct bij de behandeling (moeten) melden, om je hiermee aan te geven dat het belangrijk is om er zo snel mogelijk de ontstane ruimte waarin de kies kan uitgroeien op te vullen.