Pijn in kies & kaak

Author:
janny222
Posted:
di, 03/01/2005 - 10:48
3 weken geleden (8 februari) zijn er 2 kiezen opnieuw gevuld. Amalgaam eruit witte vulling er in.
Niets mis mee, zag er prima uit, nergens last van....tot afgelopen donderdag...
Pijn, beetje zeurderig later ook steken.. Naproxen gaf enige verlichting maar niet voor lang.
Uiteindelijk op zondagochtend bij de spoeddienst beland, waar een wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd. Hierna had ik natuurlijk door de verdoving geen pijn.
Sávonds kwam de pijn echter weer terug. Beetje zeurende gevoel trekt er door mijn kaak heen.
Gelukkig had ik al een geplande afspraak staan bij mijn tandarts voor as donderdag, dus dan kan hij de wortelkanaalbehandeling afmaken.

Maar is het normaal dat ik zo veel last heb nog na een WKB & met de noodvulling??
Ik kan mijn kiezen niet op elkaar doen! en kauwen aan die kant lukt al helemaal niet!
Als ik per ongeluk dus toch of kauw of op wat voor manier ook zorg voor druk dan kan ik wel overgeven van de pijn! Dit is toch niet normaal, of wel?
Hoe kan dit?
joek

Waarschijnlijk behoor je tot de "gelukkigen" die veel napijn hebben na een wkb. Ik sprak een tandarts en deze vertelde dat een aantal mensen napijn hebben, maar de meesten niet.
Maak je dus niet al te ongerust. Ik heb zelf ook erg lang napijn gehad,maar dit is uiteindelijke over gegaan.
Bovendien maak je ta bij twijfel de wkb niet definitief, maar maakt alleen de kanaaltjes nog een keer schoon.
Enne, bij twijfel, gewoon een verdoving vragen, hoor.
Sterkte donderdag.
Joke
di, 03/01/2005 - 12:14 Permalink
Mysterygast3

Hey Hoi,

Ik heb 4weken geleden ook voor het eerst een wkb gehad...en de tandarts zei toen...neem maar een pijnstiller voordat de verdoving is uitgewerkt :o Dus dat maar gedaan...nou heb er idd ernorme napijn van gehad.. en vooral ook idd bij het kauwen. 2 weken later is de behandeling afgemaakt..en dit gaf ook wel napijn, maar al heel veel minder dan de eerste keer. Overigens is de 2de behandeling ook onder verdoving geweest, ze hebben toen de kanalen nogmaals schoongemaakt en kanalen dichtgestopt met cement en toen de definitieve vulling geplaatst...en volgend jaar mag ik een kroon :-?

Sterkte donderdag en laat je horen hoe het gegaan is?

Groetjes
di, 03/01/2005 - 12:22 Permalink
janny222

Hoi

Wat een gedoe he zo'n gebit :)
Een kroon, ik snap dat nou nooit zo goed. als er een definitieve vulling in zit, waarom zou je dan nog een kroon moeten plaatsen?
Ik dacht namelijk dat je een kroon kreeg als vullen geen optie meer was? Maar ik moet zeggen ik heb 1 kroon, en ook daar heb ik alleen maar ellende mee gehad ( een half jaar na plaatsing moest de kroon open geboord omdat er een wkb nodig was...) dag 1100 eurie :(
dus nu ben ik daar wat huiverig voor, al heb ik wel een andere kies waar eigenlijk een kroon op moet!

ik laat horen hoe het was hoor!
di, 03/01/2005 - 12:33 Permalink
Mysterygast3

Hoi!

Sjonge...hopelijk was/ben je goed verzekerd..1100Euro is wel een beetje veel.
:smt022 Maar zit er dan nu een vulling in je kroon??

Volgend jaar wordt er bij mij een controle foto gemaakt om te zien of de ontsteking weg is, als het er dan goed uitziet wordt er een kroon geplaatst.
Ze doen dat vaak omdat een kies na een wkb heel zwak is, en evt kan de kies dan (sneller) afbreken. Volgens mij doet mn tandarts het juist om nog meer problemen te voorkomen....

Maar ik lees hier op de site veel verschillende verhalen over het wel/niet wkb in combinatie met een kroon...denk dat elke situatie anders is en dat de tandarts persoonlijk moet bekijken en beslissen wat de beste behadeling voor iemand is :roll:

Greetz
di, 03/01/2005 - 12:41 Permalink
janny222

ehhh oeps verkeerd opgeschreven was ton 1100 gulden :smt003
Hoe dan ook dat is nog steeds heel veel geld.
Ik heb een gewone ziekenfondsverzekering + tandartsverzekering bij de Azivo.
Ik kan niet mijn tandartsverzekering uitbreiden zodat kronen en bruggen ook vergoed worden omdat de tandarts daar niet aan wil meewerken.
Hij moet verklaren aan het ziekenfonds dat mijn gebit in goede staat is etc en tsja dat is het niet ...helaas.
Dus helaas...
Maar goed, je hoort t van me!
di, 03/01/2005 - 12:49 Permalink
janny222

Vandaag dus bij de tandarts geweest, nog behoorlijk pijn aan de kies, wat inhield dat de vorige keer bij de spoedtandarts niet volledig de zenuw er uit was gehaald, de kies leefde dus nog :o
Gelijk verdoofd, wat een hele opluchting was....
En zelfs met de verdoving deed het toch een beetje pijn.
Op de rontgenfoto's was te zien dat mijn wortels heel lang zijn 22mm ..( geen idee of dit lang is voor een wortel van een kies)
Al met al 3 kwartier daar gelegen, nu is mijn kies hopelijk dood en zit er een cementlading in.
Ik moet zeggen dat ik nu, terwijl de verdoving al lang is uitgewerkt geen pijn heb. ook niet met kauwen, geen hoogteverschil... niets
Ik kan wel huilenvan geluk :smt005

Pff 15 maart wordt de definitieve vulling geplaatst en ik hoop echt dat het dan klaar is!
do, 03/03/2005 - 15:12 Permalink