staafje in kies na wkb??

Author:
hy
Posted:
wo, 03/02/2005 - 08:42
Helaas heb ik een tandarts die niet veel informatie verschaft aan zijn patienten, althans niet aan mij.
Ik heb tot nu toe 7 wkb gehad en alle 7 zijn uitgevoerd door mn eigen tandarts. Maar gisteren heeft hij een wkb afgemaakt en dat ging even iets anders dan de voorgaande 6 wkb's. De tandarts heeft nu een staafje van 17mm in mn kies gedaan. Heeft een foto gemaakt daarna en gezegt dat het wel iets te lang is, maar als ik na een week nog last heb, dan moet ik nog maar eens terugkomen en gaan ze het staafje korter maken.
Naar mijn weten, heeft hij nog nooit een staafje gebruikt na een wkb?!
Hij zei ook dat de definitieve vulling pas over een jaar hoeft (??).
Dus ik had hem gevraagd waarom pas over een jaar de definitieve vulling erin en wat dat staafje is. Zijn antwoord: Het gaat er nu om, dat er een vulling inzit. En weg was hij :(
Ik vind het altijd erg interessant wat hij aan het doen is en waarvoor het is. En het is mijn mond, dus wel even prettig om te weten wat men aan het doen is, toch? Ook als er foto's worden genomen van het gebit, praat hij alleen tegen zichzelf of tegen de assitente, maar niet tegen mij.
Ik snap best dat die beste man het erg druk heeft, maar ik hoef ook geen uitleg van een uur. Maar elke x als ik hem wat vraag, krijg ik een vaag antwoord en duikt hij direct de behandelkamer weer in :-?
Maar goed, ik wijk een beetje af van mn vraag.....:
Weet iemand wat zo'n staafje is en wat is de functie van het staafje?
Ow ja, de kies die gisteren is behandeld, zit een rare bruine streep op. De tandarts heeft ernaar gekeken en gezegt dat dat het glazuur is.....heeft dat er misschien iets mee te maken?
Ik ben benieuwd naar de reacties en alvast bedankt!!

HY :smt006
hy

Nee, dat zijn ze niet.
Het ziet eruit als een heel dun roestig spijkertje, maar dan zonder kop.
Ik had het zelf ook nog nooit gezien..

:(
wo, 03/02/2005 - 11:45 Permalink
hy

Hhhmmm..... het zou het kunnen zijn, ik weet het niet.
Maar over deze kies gaat geen kroon geplaatst worden.
Zou het gat in mn kies zo groot zijn, dat het anders los zou raken op den duur?Of kan dat niet? Het is nl. de achterste kies linksboven. Klein kiesje dus.
Maar wat zijn jouw ervaringen met je eigen tandarts? Verteld hij wel altijd wat hij gaat doen en waarom? Dat is iets wat ik graag zou willen, meer informatie.......
wo, 03/02/2005 - 13:04 Permalink
joek

Hallo,
Ik heb ook zo'n tandarts die niet erg spraakzaam is. Hij is heus wel goed in zijn vak, en ook best aardig. Maar hij zegt geen woord teveel!
Als ik hem iets vraag, zegt hij "tja" of "ik zou het niet weten". Nou ja, daar heb je natuurlijk niet zoveel aan.
Maar om nu daarom bij hem weg te gaan, vind ik ook weer zo wat.
Dus ik blijf en probeer maar van alles uit hem te trekken.
Sterkte met je kies.
Joke
wo, 03/02/2005 - 15:30 Permalink
minique

Het klinkt gemakkelijk, maar je moet je tandarts 'opvoeden.' Blijf aangeven dat je behoefte hebt aan meer uitleg! Door veel te lezen over tandheelkunde word je zelf ook sterker, weerbaarder en ga je ook gemakkelijker vragen stellen.
Mijn tandarts legt mij nu wel alles uit, maar dat heeft ook wel een tijdje geduurd, hoor, nl. tot het moment dat ik hem heel duidelijk heb verteld dat ik daar behoefte aan heb! Gelukkig houdt hij er sindsdien rekening mee: ik hoef nu nauwelijks iets te vragen en als ik toch nog een vraag heb, krijg ik uitgebreid uitleg.

:smt006 Monique
wo, 03/02/2005 - 19:47 Permalink
Mysterygast3

Owwww dat is wel cool dan :D

Soms sta ik alweer buiten voor ik het in de gaten heb, en achteraf toch nog met een vraag blijf zitten. :o
Ben nu wel veel makkelijker geworden in het stellen van vragen..het gaat toch over je eigen lichaam en wat daarmee gebeurt.

Groetjes
wo, 03/02/2005 - 21:20 Permalink