doorgroeiende ondertanden

Author:
admin
Posted:
za, 03/05/2005 - 13:42
hallo,
De tanden in mijn onderkaak zijn doorgegroeid.
Is er iemand die ervaring heeft met het afslijpen ervan?
Hoeveel kan er vanaf zonder dat de zenuw dood moet/
Is het pijnlijk?

het tweede probleem: Omdat ik een diepe onderbeet heb, is het wenselijk dat mijn kiezen links en rechts worden verhoogd.
Heeft iemand daar ervaring mee?

groeten van Janny.
Reza

Beste Janny,

Kun je iets specifieker zijn. Wat bedoel je met doorgegroeid.
Een beetverhoging kan gedaan worden dmv kronen of witte vulmateriaal wat op het kauwoppervlak wordt aangeplakt.
zo, 03/06/2005 - 19:16 Permalink
isis

Bedankt voor Uw antwoord.
Met doorgroeiende tanden bedoel ik het feit dat mijn ondertanden een stuk langer zijn dan mijn onderkiezen.
deze wil ik graag wat korter hebben en ik vraag mij af of dit kan door er wat vanaf te slijpen.zonder dat er een zenuwkanaalbehandeling nodig is.
hartelijke groet,
Janny
ma, 03/07/2005 - 14:36 Permalink
minique

Ik vraag me af: is dit altijd al zo geweest? Dat je kiezen lager zijn dan je voortanden, bedoel ik Het kan nl. ook dat je kiezen zijn gesleten (door veel te knarsen bijv.). In dat geval is het misschien verstandiger om te denken aan het ophogen van de kiezen!

:smt006 Monique
ma, 03/07/2005 - 18:27 Permalink
isis

hallo Monique,
bedankt voor je reactie,
Ik had altijd al, voor zover ik me kan herinneren een diepe beet. maar dit lijkt nu erger te worden. Mijn kiezen zijn niet gesleten omdat ik daar al tig jaar kronen op heb. Mijn ondertanden groeien omdat ze vlgs. de tandarts geen weerstand hebben tegen de bovenkant. Ik kan dus mijn kiezen niet goed meer opelkaar krijgen zonder dat mijn tanden mijn gehemelte raken. Ik vind het wel een gedoe langzamerhand, omdat ik niet echt weet voor welke oplossing ik moet kiezen, temeer daar ik al veel restauratiewerk achter de rug heb.
Morgen ga ik naar de tandarts om het nogmaals te bespreken, en dan heerlijk een weekje weg.
Als ik weet hoe en wat , dan zal ik het even melden.
groet, Janny-Isis
ma, 03/07/2005 - 20:48 Permalink
de digitale tandarts

Toch is het verhogen van de beet t.p.v. de kiezen een optie die serieus overwogen moet worden boven het klakkeloos afslijpen van de ondertanden. Als de ondertanden dan weer geen steun hebben zullen ze wederom doorgroeien totdat ze het verhemelte hebben bereikt.
Op zoek dus naar een oplossing waarbij zowel het hoogteverschil tussen de ondersnijtanden en d eonderkiezen wordt opgelost terwijl ook een stabiele afsteuning ontstaat voor de ondersnijtanden zodat verdere uitgroei wordt voorkomen.
Klinkt niet alleen lastig, maar is het ook!
ma, 03/07/2005 - 21:08 Permalink
isis

bedankt voor de snelle reactie.
Ik begrijp dat het het beste is om en de kiezen te verhogen en de ondertanden af te slijpen, zodat het weer een mooi horizontaal geheel wordt.
Enfin dat mag ook wel eens als je 67 wordt. gelukkig heb ik een aardige tandarts, want eng blijft het.
groet janny-Isis
ma, 03/07/2005 - 21:22 Permalink
isis

Inmiddels heb ik in overleg met de tandarts voor beide opties gekozen: iets van de ondertanden af en ophoging van de kiezen dmv vullingmateriaal.
groet, Janny-Isis
vr, 03/25/2005 - 10:10 Permalink
Ricky

...en dat doorgroeien? Als dat door blijft gaan, zit je over een tijdje met het zelfde probleem.
Probeer ook de oorzaak aan te pakken: Een orthodontische behandeling (beugel) is vaak een goede oplossing. Dit lijkt misschien erg vergaand, maar dat is het verhogen van de beet en/of afslijpen van de ondertanden ook!!
En als een beugel geen optie is, laat dan i.i.g. het front spalken. Ook dit zal het verder uitgroeien kunnen verhinderen (hoewel iets minder elegant)

Succes,

Rick :D
ma, 03/28/2005 - 11:27 Permalink
isis

hallo, bedankt voor uw reactie.
Een orthodontische behandeling is geen optie meer, ik ben nl. 67 jaar.
En voor en kaakoperatie kom ik niet meer in aanmerking, ik heb eveneens een grote overbeet. :oops:
Ik heb een beugel gehad van mijn 8e tot mijn 15 e en toen had ik het wel gezien. het resultaat laat nog op zich wachten
Ik heb nog een vraag: groeien ondertanden ook door als er een zenuwbehandeling in is geweest? Anders zou dat nog een (brr) optie zijn.

groet, Janny-Isis
ma, 03/28/2005 - 12:00 Permalink
Ricky

Helaas heeft het wel of niet hebben van een zenuw geen invloed op het wel/niet doorgroeien van een tand.

Groeten,

Rick :)
ma, 03/28/2005 - 12:44 Permalink
isis

Bedankt voor het antwoord.
Morgen ga ik naar de tandarts om afdrukken te maken, waarna de techniker zal bekijken of mijn kiezen verhoogd kunnen worden.
groet, Janny-Isis :D
di, 03/29/2005 - 21:41 Permalink