Pijn na diepe witte vulling

Author:
Davelaar
Posted:
wo, 03/16/2005 - 11:10
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: Ik ben 4 weken geleden bij de tandarts geweest om een gaatje te laten vullen. Na het boren bleek dat er 2 gaatjes in dezelfde linkerbovenkies zaten. De tandarts heeft de kies tot aan de zenuw (zegt hij) gevuld met een witte vulling.

Nu heb ik de afgelopen 4 weken erg last gehad van napijn. Tis geen kloppende pijn, maar een zeurende pijn die als ik te lang wacht met een nieuwe pijnstiller helemaal doortekt naar de rest van de kaak en mijn hoofd. De vulling is overigens niet te hoog, daar ben ik al wel uit :smt003
Na 2 weken ben ik teruggegaan en de tandarts stelde voor om het nog even aan te kijken aangezien het best een aardige ingreep is geweest. De pijn wordt sinds enkele dagen wel minder (400 mg Ibuprofen om de 7 uur, dat was eerst 4 uur), maar komt toch steeds terug. Nu heb ik op dit forum al gelezen dat witte vullingen lang napijn kunnen geven, maar wat is lang?
De kies is ook gevoelig bij koud drinken. Tevens ben ik een vreselijke tandenknarser en dit is volgens mij ook niet best voor het genezingsproces?

Kan iemand mij nog hoop geven dat het toch vanzelf over kan gaan? Ik heb inmiddels wel een afspraak staan voor volgende week.
vV

zeker als de vulling zo diep zit zal het best wel even duren voordat de napijn geheel weg is. De zenuw moet zich aanpassen en dat is een groeiproces wat nu eenmaal langer dan een paar weken duurt.

Ook als het erg lang duurt nog geen reden tot ongerustheid. Overigens moet je met 1-2 weken wel zonder pijnstillers kunnen want anders gaat het niet goed.

Bij een goed gelegde witte vulling loop je overigens toch wel wat minder risico op permanente schade aan de zenuw dan bij een diepe amalgaamvulling.

Ik heb zelf in zo`n geval een keer bijna een half jaar last gehad, werd wel merkbaar maar zeer langzaam beter. dus hebt geduld!
wo, 03/16/2005 - 13:42 Permalink
Davelaar

Hartelijk dank voor uw snelle antwoord, maar als u zegt dat ik met 1-2 weken zonder pijnstillers moet kunnen, bedoelt u dan vanaf nu of had dat allang moeten kunnen?
do, 03/17/2005 - 08:50 Permalink
janny222

Tsja dat had ik vorige keer dus ook. Een grote vulling werd vernieuwd, en deze was enorm diep volgens de tandarts. De tandarts moest toen ook heel diep. Ik had na een week denk ik enorme pijn!! Ondanks napraxen en ibuprofen. De spoedtandarts geconsulteerd welke constateerde dat er een WKB nodig was. Ze vertelde mij dat door het boren dat zo diep was gegaan, de zenuw geirriteerd was geraakt.
Nu ben ik gaan tandarts maar dat werd mij verteld.

Succes!
vr, 04/01/2005 - 22:15 Permalink