plaatje of frame wie help me

Author:
erwinmartin
Posted:
do, 03/03/2005 - 15:39
ik wou graag aan een ieder vragen die eerst een plaatje heb gehad.
En daarna over gegaan is naar frame.
Wat zijn jullie bevindingen.
Wat zijn de voor en nadelen hiervan.
hebben jullie niet last van de haakjes.
Ik vind dat persoonlijk niet zo gezicht.
Een ieder hartelijk bedank
Rob-dent

De keuze voor een plaatje of een frame is soms best lastig.
Echter aan een plaatje kleven enkele nadelen. Een plaatje steunt af op je tandvlees. En als gevolg daarvan kan dat geirriteerd raken. Het wordt ook wel een gumstripper genoemd, omdat het eigenlijk langzaam het tandvlees van de nog overgebleven tanden en kiezen afstroopt. Daardoor verliezen die tanden en kiezen langzaam maar zeker steun weefsel, en gaan dan dus verloren. Dus een plaatje als definitieve oplossing wordt meestal niet aangeraden.

Een frame daarentegen steunt af op de nog overgebleven tanden en kiezen. Daarvoor zijn er haakjes die om die tanden heen gaan. De vraag of dat mooi of lelijk is kan ik je niet bij helpen. Echter je zou je tandarts kunnen vragen om aan te wijzen waar de haakjes in het zicht komen. En dan voor de spiegel te gaan staan, en kijken hoe in dagelijks gebruik, bij lachen en praten bijvoorbeeld, die plekken zichtbaar zijn. Of vraag een partner om ernaar te kijken.
Natuurlijk doet de tandarts zijn best om de ankers, zoals de haakjes in vaktaal worden genoemd, uit het zicht te plaatsen.

Veel succes met je keuze!
vr, 03/04/2005 - 09:20 Permalink
Cooldragon

een (partiele) plaatprothese hoeft niet per definitie een gumstripper te zijn of te worden. Met een goede afdruk en een goede mondhygiene kan een plaatje erg lang een blijvend goed behandelresultaat opleveren, alleen is de duurzaamheid van een plaatje natuurlijk een stuk minder dan een frame. Wel geeft een plaatje een veel hogere mate van draagcomfort, maar ook dat is weer afhankelijk hoe het ontwerp vh frame is en hoe nauwkeurig de afdruk is geweest(een frame kan schijnbaar ook meteen erg prettig zitten heb ik van mijn patienten vernomen ;) )
di, 03/15/2005 - 00:50 Permalink
erwinmartin

bedank cooldragon ik ben me rot geschokken over dat ik me tanden kon verliezen door gumstrippen dus gelukkig kan ik wel jaren doen met kiezen plaatje al is dat ook niet alles thanks
di, 03/22/2005 - 18:00 Permalink
Cooldragon

bedank cooldragon ik ben me rot geschokken over dat ik me tanden kon verliezen door gumstrippen dus gelukkig kan ik wel jaren doen met kiezen plaatje al is dat ook niet alles thanks

beste erwinmartin

een voorwaarde voor een lang kunnen meegaan van een plaatprothese en de werking als gumstripper zoveel mogelijk te voorkomen is, dat de pasvorm wel zo precies mogelijk moet zijn, dwz dat er een zeer nauwkeurige afdruk gemaakt moet worden. Mocht je na een tijdje toch beslissen om iets anders te willen zoals een frame,brugwerk of evt implantaten, dan is dat bij een plaatje wat minder erg(lagere kosten) dan wanneer je dat na een frame(duurder) of vast werk(nogal wat werk om het te verwijderen) zou beslissen.

In elk geval veel succes met het beslissen en de behandelingen!
di, 03/22/2005 - 22:53 Permalink