Sinds twee weken heb ik last van mijn gebit. Tot op heden nooit geen grote problemen gehad. Elk half jaar naar de tandarts gegaan, geen bruggen oid. Twee weken geleden kreeg ik tijdens het eten terwijl ik een vork in mijn mond stopte opeens een raar gevoel in mijn voortand boven, ik kan niet zeggen dat het pijn deed, later wel wat, een opkomende pijn en zakte ook weer af. Volgende dag was het weer over maar deden mijn onderste tanden pijn, nou ja pijn, ze waren gevoelig maar ik kan er wel gewoon mee eten, koud water is misschien ietsje gevoelig maar ik ga niet door de grond ofzo. Sindsdien doen dan mijn boventanden pijn, dan onder weer dan rechts enz. :cry:
Ben bij de tandarts geweest en hij vroeg gelijk of ik het ook druk had, ja dus maar daar had ik al maatregelen voor genomen want ik had ook een periode steeds hoofdpijn als ik wakker werd. Om een lang verhaal een beetje korter te maken, de tandarts denkt aan klemmen 'snachts en zacht knarsetanden want mijn man heeft mij nog nooit horen knarsetanden.
Nu krijg ik dus een splint maar ik heb zelf mijn twijfels omdat het zo plotseling op kwam zetten. En die metaalachtige smaak dan, wat is dat. :-?
Ik merk wel dat de pijn erger is als ik veel heb moeten kauwen overdag maar goed zo'n splint helpt alleen voor 'snachts.
Wie herkent dit en kan die voortdurende pijn inderdaad zomaar komen omdat je 'snachts klemt?
Ben bij de tandarts geweest en hij vroeg gelijk of ik het ook druk had, ja dus maar daar had ik al maatregelen voor genomen want ik had ook een periode steeds hoofdpijn als ik wakker werd. Om een lang verhaal een beetje korter te maken, de tandarts denkt aan klemmen 'snachts en zacht knarsetanden want mijn man heeft mij nog nooit horen knarsetanden.
Nu krijg ik dus een splint maar ik heb zelf mijn twijfels omdat het zo plotseling op kwam zetten. En die metaalachtige smaak dan, wat is dat. :-?
Ik merk wel dat de pijn erger is als ik veel heb moeten kauwen overdag maar goed zo'n splint helpt alleen voor 'snachts.
Wie herkent dit en kan die voortdurende pijn inderdaad zomaar komen omdat je 'snachts klemt?
:smt006 Monique
Misschien een rare vraag, maar wat is een splint?
Om de laatst was ik bij de tandarts voor controle en ik vertelde tegen de assitente dat ik zo bang was geworden omdat ik in 1 jaar tijd 4 wkb's heb gehad. Zij vroeg mij of ik veel spanningen had gehad en dat het daardoor weleens zou kunnen komen.
Zou dat iets voor mij kunnen zijn, om een volgende wkb te voorkomen?
HY
Hier staan wat afbeeldingen en ook beschreven hoe en wat precies:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=350&highlight=articula…
:smt006 Monique
Al deze verschijnselen vallen onder de noemer van bruxisme. Dit kan worden gedefinieerd dat de tanden en kiezen in bovenkaak en onderkaak elkaar zo krachtig, vaak of lang raken dat door overbelasting beschadigingen en of pijn onstaan. Bruxisme kun je zien als een vorm van neurose: gedrag waarvoor geen echte reden bestaat. Er zijn allerlei andere oorzaken/medeoorzaken denkbaar voor deze typen overbelasting, het is denk ik een definitiekwestie of dit dan nog bruxisme is.
Ik dacht inderdaad dat er neuroses bekend zijn waarbij met de tong geklemd/bewogen wordt (zonder dat dit nut heeft). Dit is een verschijnsel wat dus een beetje te vergelijken is met (kaak)klemmen, maar het is toch een ander verschijnsel natuurlijk. Wel schijnt het zo te zijn dat continu met de tong langs de ondertanden gaan slijtage kan veroorzaken.
Spiergroepen en ook hormoonafscheiding in het lichaam worden vaak verdeeld in twee grote groepen:
- het sympatische stelsel
- het parasympatische stelsel
Het sympatisch stelsel zijn allelei functies die we niet bewust kunnen beinvloeden: de hartslag, ademhaling, darmbewegingen etc. Het parasympatische stelsel is de rest. Een onderdeel van het parasympatische stelsel zijn allerlei spiergroepen die we gebruiken om te compenseren tegen de zwaartekracht (elevatoren). Hier hoeven we niet over na te denken, het gaat automatisch. De kauwspieren behoren tot deze groep, anders zouden we de hele dag met een open mond rondlopen :D. Een ander voorbeeld zijn de nekspieren: die houden het hoofd rechtop.
Ik heb begrepen dat het sympatische stelsel gevoelig is voor stress: de spanning in alle elevatoren schijnt toe te nemen als er van stress sprake is. Dit verklaart dan het vaak vermoede oorzakelijk verband tussen stress en vormen van bruxisme. De tong is geen elevator dacht ik, maar het zou kunnen dat het een sympatiche spier is...
Ik heb gewoon periodes met van die klemtic's, ik heb het ook al eens met mijn hand gedaan (in een rare positie klemmen telkens).
Dat het momenteel mijn tong is, heeft denk ik te maken met de toestand van mijn gebit ;) Ik moet dringend naar de tandarts.
Maar, het zal meer met stress te maken hebben dan met echt kaakklemmen inderdaad.