Tandsteen onder het tandvlees ! Help !

Author:
Mira
Posted:
zo, 03/27/2005 - 23:51
Hai allemaal, ben deze week naar de tandarts geweest voor de jaarlijkse controle. Nu ben ik doorverwezen naar de mondhygieniste om tandsteen onder het tandvlees te laten verwijderen bij een aantal kiezen.

Hoe gaat dit in z'n werk en is het pijnlijk? Ik ben een enorme angsthaas en bang voor pijn, kan ik beter een verdoving vragen?
dj

Dat is wel een beetje persoonlijk maar de meeste mensen vinden het wel meevallen. Ik heb het ook wel eens gehad en ik vond het goed te doen.

Tja als ik iets doms zeg hoop ik dat experts me corrigeren, maar misschien is het een idee van tevoren een pijnstiller te nemen. Gebruik alleen nooit aspirine!!! Dat werkt bloedverdunnend. 400 mg ibuprofen?
ma, 03/28/2005 - 01:37 Permalink
minique

Hoe het in zijn werk gaat: met een haakje of zo'n ultrasoon apparaat wordt het tandsteen losgeschraapt. Ik vond het zelf ook wel meevallen, maar op bepaalde plekjes kan het wel eventjes een paar tellen pijnlijk zijn.
Als ik jou was, zou ik het even aankijken, hoe het gaat en als jij het als echt heel pijnlijk ervaart, alsnog om een verdoving vragen.

:smt006 Monique
ma, 03/28/2005 - 06:36 Permalink
Ricky

Veel napijn hoef je niet te verwachten.
Maar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien wel, dus neem lekker een dagje vrij, gewoon voor de zekerheid :smt003 :smt002 :smt003

Zonder gekheid: Maak je niet ongerust, het valt erg mee!

Groeten, Rick :D
ma, 03/28/2005 - 10:57 Permalink
minique

Ik vind het vaak wel wat gevoelig na afloop, niet pijnlijk. Het kan een beetje zeuren, maar een paracetamol helpt prima. Dus vrijnemen hoeft niet, hoor!

:smt006 Monique
ma, 03/28/2005 - 11:54 Permalink
Ricky

.....behalve als het de volgende dag erg mooi weer wordt :smt003 :smt003 :smt003

Sorry, ik zal ophouden met die flauwekul.

Groet,
Rick :D
ma, 03/28/2005 - 12:47 Permalink
Rob-dent

Op zich hoeft een behandeling geen pijn te doen. Ook dit scalen en rootplanen, zoals dat invaktemren heet, kan gewoon onder verdoving worden uitgevoerd! Dat is prettiger voor jou, je voelt immers niks, en voor de behandelaar, omdat hij/zij geenrekening hoeft te houden met of je iets voelt.
Napijn bij dit soort behandelingen is eigenlijk minimaal, tot afwezig. Ik vbolg momenteel een stage op dit vakgebied, en ik heb gedurende dit jaar nog nooit een patient gehad die klaagde over napijn na deze behandeling.
ma, 04/04/2005 - 12:13 Permalink
Marjonne

Ik heb ook regelmatig tandsteen laten verwijderen. Het voelt eng, omdat je de tandarts hoort 'schrapen' en als mede-angsthaas zijnde kan dat je misschien wat gespannen maken. Je kan soms iets voelen, maar echt pijnlijk is het niet en napijn heb ik nooit gehad. Alleen als je tandvlees op die plaatsen ook wat ontstoken is, heb je sneller last van pijn tijdens de behandeling, omdat het daar dan extra gevoelig is. Maar het is over voor je het weet.
di, 04/05/2005 - 13:21 Permalink