Hallo
Ik zal even kort proberen te vertellen wat er gebeurd is met mijn voortanden.
Toen ik 9/10 was ben ik op mijn voortanden gevallen met gevolg:
1 voortand is voor 2/3 afgebroken en bij de andere voortand ongeveer 1/4
Bij 1 tand heb ik toen ook een WKB gekregen omdat de zenuwbeschadigd was. Beide tanden zijn weer mooi gemaakt ( stifttanden )
Bij de tand met de WKB heb ik ook interne bleking gehad en ook zit er een extra laag over mijn tand heen zodat het donkere niet door schijnt.
2 jaar geleden bleek dat er in de tand van de WKB een bacterie te zitten en die is er uit gehaald.
Bij beide tanden heb ik vaak gehad (en nog steeds )dat er stukjes van af brokkelen, en daar ben ik best wel zat van. om dat elke keer weer te laten maken.
Ook bij de tand met de WKB zie ik een dondere rand bij het tandvlees en zitten barsten in het glazuur.
Nu is mijn vraag of ik bij de tand met de WKB beter een kroon kan nemen of eerst een facing moet laten plaatsen( ik ben bijna 20 )
En is het verstandig om bij die andere tand ook een facing te doen, omdat het glazuur steeds afbrokkeld.
Wat kan ik het beste doen.
Ik zal even kort proberen te vertellen wat er gebeurd is met mijn voortanden.
Toen ik 9/10 was ben ik op mijn voortanden gevallen met gevolg:
1 voortand is voor 2/3 afgebroken en bij de andere voortand ongeveer 1/4
Bij 1 tand heb ik toen ook een WKB gekregen omdat de zenuwbeschadigd was. Beide tanden zijn weer mooi gemaakt ( stifttanden )
Bij de tand met de WKB heb ik ook interne bleking gehad en ook zit er een extra laag over mijn tand heen zodat het donkere niet door schijnt.
2 jaar geleden bleek dat er in de tand van de WKB een bacterie te zitten en die is er uit gehaald.
Bij beide tanden heb ik vaak gehad (en nog steeds )dat er stukjes van af brokkelen, en daar ben ik best wel zat van. om dat elke keer weer te laten maken.
Ook bij de tand met de WKB zie ik een dondere rand bij het tandvlees en zitten barsten in het glazuur.
Nu is mijn vraag of ik bij de tand met de WKB beter een kroon kan nemen of eerst een facing moet laten plaatsen( ik ben bijna 20 )
En is het verstandig om bij die andere tand ook een facing te doen, omdat het glazuur steeds afbrokkeld.
Wat kan ik het beste doen.
Vroeger werd er gezegd dat na een wortelkanaalbehandeling een tand niet meer sterk genoeg is voor een facing en dat een volledige kroon gemaakt zou moeten worden. Op het feit dat dit altijd zou moeten is men terguggekomen, indien er slechts een vulling aan de tongzijde voor de ingang van de wkb aanwezig is, kan er vaak wel een facing gemaakt worden. Indien er echter meer vulling aanwezig is of de vulling aan de tongzijde is groot, dan zou het evenwicht weer omslaan naar een volledige kroon. Ik denk dat je samen met je tandarts zou moeten besluiten wat in dit geval de juiste koers is.
Het is zeer moeilijk om een centrale voortand met een kroon te vervangen en de kleur en vorm gelijk te krijgen, daarom kan het soms lonend zijn om ook iets aan de andere voortand te doen, zeker indien daar ook reeds (grote) restauraties aanwezig zijn.
Met vriendelijke groet.