Functie van een noodtandarts?

Author:
csnippe
Posted:
wo, 03/30/2005 - 15:52
Hallo,

Afgelopen vrijdag (goede vrijdag) kreeg ik flink last van kiespijn. Omdat ik geen zin had om hier tot dinsdag mee rond te lopen (maandag was tweede paasdag) en ik me op dat moment niet in mijn woonplaats bevond, ben ik ter plekke op zaterdag naar een noodtandarts gegaan. Deze heeft een foto gemaakt en geconstateerd dat er niks te zien was. Ik moest het nog maar even aanzien, kosten 35 euro.
's Nachts werd de pijn zo erg dat ik de volgende ochtend weer naar een noodarts ben geweest (nu had een andere arts dienst), die me vertelde dat het hoogst waarschijnlijk aan een verrotte verstandskies lag. Deze zou volgens hem getrokken moeten worden, maar hij had op dat moment geen zin om uitgebreid aan mijn verstandskies te werken en te spitten. Kosten 50 euro en het hele weekend pijn.
Eenmaal thuis op dinsdag naar de tandarts geweest, deze constateerde binnen 5 minuten dat het inderdaad de verstandskies was, het eruit halen hiervan was een fluitje van een cent, het langste aan de behandeling was de inwerking van de verdoving. Kortom, ik stond na 20 minuten na binnenkomst weer op straat en heb tot nu toe nog nergens last van.

Kortom: ik kreeg het gevoel dat de beide noodartsen er niet voor hun plezier zaten en het erom ging zo snel mogelijk mensen de deur weer te wijzen. Je zou toch zeggen dat een van die beide noodartsen ook die verstandskies eruit had kunnen halen? Die twee gesprekjes hebben me behoorlijk wat geld gekost en ik ben er niks wijzer van geworden.
Misschien andere mensen met gelijksoortige ervaringen?
Cooldragon

beste csnippe,

het kan de beste overkomen dat die iets op de rontgenfoto over het hoofd ziet(als is het MEESTAL bij een verst.kies wel vrij duidelijk), maar ook de handelswijze van de 2e weekendtandarts , KAN ik wel begrip voor opbrengen. Misschien vindt hij van zichzelf dat hij niet zeer bekwaam is in het trekken van verstandskiezen. Als je dat van jezelf al weet , kan je beslissen om (vooral ook om jou niet met NOG ergere problemen op te zadelen, zoals het afbreken van de kies) de behandeling door iemand uit te laten voeren die hier wel meer bekwaam in is(een collega of kaakchirurg) en je een tijdelijke oplossing tegen de pijn te geven, ik neem aan dat je iig wel een sterke pijnstiller hebt meegekregen om iig de nacht mee door te komen?

ik hoop iig dat je nu van je pijn af bent
wo, 03/30/2005 - 20:46 Permalink
csnippe

Bedankt voor uw antwoord.

Ja, ik kreeg inderdaad van de tweede arts een pijnstiller aangeraden (niet voorgeschreven!). Hij gaf mij een briefje met de naam erop, te weten Brufen Bruis 600. Hij zei dat dit sinds kort niet meer op recept hoeft, maar vrj te verkrijgen is. Bij de apotheek echter, werd mij gezegd dat de 600 mg-variant nog steeds op recept is en dat ik terug zou moeten naar de desbetreffende arts om een handtekening te vragen. Wel kon ik de 400 mg-variant verkrijgen, in pilvorm, wat ik dus maar gedaan heb. Het heeft een nacht gewerkt, daarna was dit over. Ik heb het niet aangedurfd een dubbele dosis te nemen, lijkt me niet aan te raden.
Sinds de extractie van mijn verstandskies heb ik overigens nergens meer last van, tot nu toe ook niet van de behandeling zelf (zonder pijnstillers!). Nu rustig afwachten tot de wond geheeld is en ik weer een biertje mag drinken zo af en toe.
wo, 03/30/2005 - 22:23 Permalink