Fluorose/White Spots, wat aan te doen?

Author:
xMelissax
Posted:
ma, 04/04/2005 - 12:38
zo'n 6 jaar geleden is mijn beugel er uit gehaald en sindsdien heb ik witte vlekken over m'n hele gebit. Bij m'n kiezen is het meer over de hele kies en het lijkt wel of het in me kies zit (fluorose?) en op me voortanden zit het meer om het gebied waar m'n slotjes hebben gezeten dus niet in het midden van me tand en het lijkt alsof het meer op me tand ligt (white spots?) op een paar plekjes begint het ook een beetje bruin te worden. Ik zou graag een mooi vlekloos gebit willen, wat kan ik het beste doen? Bleken, facings of iets anders?

Alvast bedankt! :smt006
minique

Ik hoop dat ik het helemaal goed zeg, maar fluorose ontstaat door teveel aan fluoride tijdens de ontwikkeling van tanden/kiezen. White spots zijn ontkalkingen, zgn. zwakke plekjes die zich tot gaatje zouden kunnen ontwikkelen.
Omdat jij zegt dat de witte plekjes zijn gekomen na je beugel, denk ik zomaar dat het om white spots gaat. Het is dan dus wel belangrijk om het goed te onderhouden, 2x pd poetsen met fluoride-tandpasta en misschien zelfs een fluoride-spoeling?

Ik weet het niet hoor, maar bleken lijkt mij niet echt een optie (die witte vlekken worden misschien nog witter?) en met facings loop je misschien weer een risico dat het zwakke plekje eronder verder ontwikkelen tot gaatje en dat die lang onopgemerkt blijven?

Maar overleg het eens met je tandarts, die ziet de plekjes met eigen ogen en kan je vertellen wat het precies is en je het beste vertellen wat de mogelijkheden zijn.

:smt006 Monique
ma, 04/04/2005 - 13:08 Permalink
xMelissax

bedankt voor jullie reacties :D Ik loop nou zo'n 6 jaar met die vlekjes .. m'n tandarts zei toendertijd dat het wel bij zou kleuren .. maar ik zie het niet gebeuren :cry: . Ik denk niet dat het lijm is want het zit bij m'n tanden alleen om het gebied waar vroeger m'n slotjes zaten. En fluoride is denk ik ook niet zo'n goed plan.. me tandarst heeft me sinds ik een jaar of 13 was geen fluoride meer gegeven omdat ik volgens hem daarvan witte vlekken op m'n tander kreeg. Ik heb ook een tijd fluoride spoeling mee gekregen van m'n orthodontist .. komen die witte vlekjes misschien daardoor???
di, 05/17/2005 - 18:19 Permalink
xMelissax

iemand nog een oplossing voor mij :cry: Ik zit er best wel erg mee omdat het zo opvallend is. Op m'n ondertanden is het aardig bij gekleurd maar bij m'n boven tanden is het nog steeds heel erg wit :cry: . Ik heb ook nog aardig wat spleetjes tussen mijn tanden die ik graag weg zou willen (mijn behandeling bij de ortho is vroegtijdig beindigt door een ruzie tussen mijn tandarts en orthodontist). Kan ik nog slotjes met m'n vlekjes? of is er misschien iets anders?
wo, 05/18/2005 - 11:29 Permalink
carabelli

Vlekjes rond de blokjes van beugels komt relatief vaak voor als gevolg van het niet goed schoonhouden van de beugel.

De ontkalkingen (beginnende gaatjes) moeten eigenlijk door normaal goed poetsen weer 'verkalken' (remineraliseren), dan zullen in veel gevallen de verkleuringen ook weer bijkleuren, wanneer met hooggefluorideerde spoelmiddelen en applicaties gewerkt wordt ontstaat het risico dat de witte vlekjes blijven bestaan, waarschijnlijk door afdichting van een hooggefluorideerd toplaagje.

Een behandelmethode hiervoor is de aangedane elementen polijsten met een polijstcupje gevuld et etsgel en puimsteen (er zijn ook kant en klare producten hiervoor) en zo een deel van het glazuur weg te polijsten en zo ook de ontkalkingen weg te polijsten.

Deze methode wordt toegepast bij (verkleurde) ontkalkingen en fluorose vlekjes die in het oppervlakkige glazuur liggen. Waarschijnlijk zijn op deze manier de meeste vlekjes wel acceptabel weg te krijgen. Mochten er nog gedeeltelijk vlekjes blijven zitten dan moet je deze door normaal (en goed) poetsen te laten verkalken ('remineraliseren')

Succes :smt006
wo, 05/18/2005 - 13:20 Permalink
xMelissax

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik zal m'n tandarts bij de volgende afspraak vragen over dat polijsten. Ik hem hem 6 jaar geleden ook al gevraagd of hij het kon weg polijsten maar dat wilde hij toen niet doen omdat hij dat zonde vind van een jong gebit, het glazuur wordt aangetast en het vanzelf wel bij zou kleuren ... (niet dus :( )
vr, 05/20/2005 - 15:41 Permalink
xMelissax

Nou ondertussen ben ik bij de tandarst geweest en gevraagd of hij er wat aan kan doen ... zijn antwoord was nee :cry: Volgens hem is het een hele vervelende afwijking waar niks aan te doen is :-? is het misschien mogelijk een second opinion of iets aan te vragen..??
wo, 12/14/2005 - 15:12 Permalink