zo'n 6 jaar geleden is mijn beugel er uit gehaald en sindsdien heb ik witte vlekken over m'n hele gebit. Bij m'n kiezen is het meer over de hele kies en het lijkt wel of het in me kies zit (fluorose?) en op me voortanden zit het meer om het gebied waar m'n slotjes hebben gezeten dus niet in het midden van me tand en het lijkt alsof het meer op me tand ligt (white spots?) op een paar plekjes begint het ook een beetje bruin te worden. Ik zou graag een mooi vlekloos gebit willen, wat kan ik het beste doen? Bleken, facings of iets anders?
Alvast bedankt! :smt006
Alvast bedankt! :smt006
Omdat jij zegt dat de witte plekjes zijn gekomen na je beugel, denk ik zomaar dat het om white spots gaat. Het is dan dus wel belangrijk om het goed te onderhouden, 2x pd poetsen met fluoride-tandpasta en misschien zelfs een fluoride-spoeling?
Ik weet het niet hoor, maar bleken lijkt mij niet echt een optie (die witte vlekken worden misschien nog witter?) en met facings loop je misschien weer een risico dat het zwakke plekje eronder verder ontwikkelen tot gaatje en dat die lang onopgemerkt blijven?
Maar overleg het eens met je tandarts, die ziet de plekjes met eigen ogen en kan je vertellen wat het precies is en je het beste vertellen wat de mogelijkheden zijn.
:smt006 Monique
De ontkalkingen (beginnende gaatjes) moeten eigenlijk door normaal goed poetsen weer 'verkalken' (remineraliseren), dan zullen in veel gevallen de verkleuringen ook weer bijkleuren, wanneer met hooggefluorideerde spoelmiddelen en applicaties gewerkt wordt ontstaat het risico dat de witte vlekjes blijven bestaan, waarschijnlijk door afdichting van een hooggefluorideerd toplaagje.
Een behandelmethode hiervoor is de aangedane elementen polijsten met een polijstcupje gevuld et etsgel en puimsteen (er zijn ook kant en klare producten hiervoor) en zo een deel van het glazuur weg te polijsten en zo ook de ontkalkingen weg te polijsten.
Deze methode wordt toegepast bij (verkleurde) ontkalkingen en fluorose vlekjes die in het oppervlakkige glazuur liggen. Waarschijnlijk zijn op deze manier de meeste vlekjes wel acceptabel weg te krijgen. Mochten er nog gedeeltelijk vlekjes blijven zitten dan moet je deze door normaal (en goed) poetsen te laten verkalken ('remineraliseren')
Succes :smt006