moeder met angst voor tandarts

Author:
marnic4
Posted:
di, 04/05/2005 - 21:42
Hallo allemaal,
Ik of liever gezegd mijn moeder zit met een probleem. Ze heeft enorme angst voor de tandarts en is al 3 jaar niet meer geweest. Nu heeft ze een opgezette kaak, wat natuurlijk erg pijnlijk is al geeft ze dit niet toe. ik heb al vanalles tegen haar gezegd om haar naar de tandarts te krijgen, zonder resultaat.
Wat moet ik doen om haar te overtuigen dat ze toch echt naar de tandarts moet gaan? Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Gr Nicoline
minique

Tja, moeilijk. Ik denk eigenlijk dat ze er zelf aan toe moet zijn voordat ze gaat en als ik het zo hoor, is dat nu nog niet het geval. Dan kun je praten als brugman...
Misschien kun je haar eens wat positieve verhalen laten lezen van mensen op dit forum die heel erg angstig zijn (geweest). Dat geeft een stuk herkenning en ook dat ze gaat beseffen dat ze lang niet de enige is en dat veel tandartsen er begrip voor hebben tegenwoordig.
Verder kun je vertellen dat er heel veel mogelijk is tegenwoordig in de tandheelkunde en dat het (vrijwel altijd) prima verdoofd kan worden en dat je van die verdoving meestal ook niet zoveel voelt.
Misschien kun je ook eens informeren voor haar welke tandarts goed met angstige patiënten kan omgaan, zodat ze die stap zelf al niet meer hoeft te maken.
Bied aan dat je met haar mee wilt gaan.

Het zijn maar wat ideetjes, waarvan ik zelf eigenlijk nog het meeste verwacht van het laten lezen van de verhalen van dit forum. Maar verwacht er niet te veel van.
Als ze echt niet wil, respecteer dat dan ook. Best kans dat ze op een gegeven moment er zelf wel aan toe is en de stap zet...

Succes en laat je weten hoe het gaat?

:smt006 Monique
wo, 04/06/2005 - 06:22 Permalink