Hoi,
Ik heb inmiddels een andere TA, en mijn oude TA vriendelijk verzocht mijn dossier naar de nieuwe te zenden.
Nu heb ik een beetje op het forum zitten neuzen en hier en daar is het opgevallen dat dit soms moeite oplevert.
Kan mijn oude tandarts weigeren mijn dossier over te dragen? want op de keeper beschouwd heeft hij er zelf niets meer aan, ik ben zijn patient niet meer. Waar zitten dan toch die knelpunten. En inderdaad, extra betalen voor iets waar je al voor hebt betaald? Wat doet hij dan met de originelen, zou je zeggen :roll:
princess :smt006
Ik heb inmiddels een andere TA, en mijn oude TA vriendelijk verzocht mijn dossier naar de nieuwe te zenden.
Nu heb ik een beetje op het forum zitten neuzen en hier en daar is het opgevallen dat dit soms moeite oplevert.
Kan mijn oude tandarts weigeren mijn dossier over te dragen? want op de keeper beschouwd heeft hij er zelf niets meer aan, ik ben zijn patient niet meer. Waar zitten dan toch die knelpunten. En inderdaad, extra betalen voor iets waar je al voor hebt betaald? Wat doet hij dan met de originelen, zou je zeggen :roll:
princess :smt006
Nee, maar ik heb er nog niets van gehoord, dus ik wacht nog even af. Maar ik neem aan dat hij de gegevens wel naar de nwe tandarts zal sturen. Ik neem aan dat ik niet voor de foto's hoef te betalen dan...
Maar mijn vraag is dus: is hij verplicht het dossier op te sturen en doet hij dit niet,moet ik dan stappen ondernemen of het maar laten...
Princess
In de praktijk gebeurt het zelden dat ook foto`s gekopieerd worden, je weet tenslotte waar je de foto`s heen stuurt.
Met de automatisering is het heel eenvoudig een behandelkaart uit te printen, de computer bewaart de historie voor de oude tandarts.(ervan uitgaande dat hij de gegevens in de computer stopt..)
Re: dossier voor nieuwe tandarts
Je bent wettelijk verplicht het patientendossier 15 jaar te bewaren, dat heeft de tandarts ook niet zelf verzonnen ......daar heb je ambtenaren voor nodig. Je mag wel voor kopie dossier een vergoeding vragen, ik geef het meestal mee zonder kosten. De rontgenfoto's zijn tegenwoordig toch vaak digitaal en een printje is zo gemaakt :smt002
Waarom o waarom komen al die gedigitaliseerde tandartsen niet eens op het idee zo`n digitale foto ook digitaal door te sturen..?????
Dat is nu net de zin ervan! Bij twijfel of de opvrager het wil is 1 telefoontje eventueel voldoende voor een e-mailadres (als je er geen diskette aan wilt spenderen, maar ja die kan je in rekening brengen bij de patient eventueel).
Dit even terzijde...
Ik geef alleen printjes waar je wat op ziet + bijna altijd cdrom met foto's+OPT. Het ziekenhuis waar ik mee werk wil dat bijvoorbeeld niet, is misschien te veel werk om op computer te openen, dus die krijgen altijd een print op fotopapier. Geloof me...........die is altijd beter dan hun eigen foto's. 8)
Even terug naar mijn oorspronkelijke vraag: moet ik stappen ondernemen als mijn ta het (kopie)dossier niet overdraagt, of kan het dan laten gaan,ik bedoel, mijn nwe ta stelt uiteraard wel prijs op het dossier heeft hij gezegd, maar als ik er strijd over moet gaan voeren, zie ik er maar vanaf, denk ik. Of niet?
Princess
Je kunt altijd een kopie van je dossier opvragen, dat is het punt. Die kun je dan overdragen aan de nieuwe tandarts. Weigeren het dossier door te sturen is dus betrekkelijk zinloos (buiten onprofessioneel).
Formeel klagen kan op zich bij de klachtenkommissie, bij de tuchtraad, maar ik denk ook bij de rechter. Vaak is dat laatste bij medische kwesties weinig zinvol maar er is hier niets medisch inhoudelijks dus misschein zou dat wel lukken. Toch is de klachtenkommissie de eerste stap als je het heel serieus wilt spelen.
Maar, in jouw geval lijkt me voor al deze stappen nog weinig reden, totdat je zou weten dat inderdaad je dossier niet wordt doorgestuurd.
Bedankt voor je goede advies!
groet, princess :)
Nog even een vraagje, weet je misschien wat een redelijke tijd is om af te wachten, een paar weken of is dat te lang?
groet, princess :smt006
Eventueel zou je per post nogmaals het verzoek om het door te sturen kunnen doen?
Ik zit net te bedenken dat er nog een factuur komt van een laatste consult. Misschien wacht hij tot ik deze betaald heb om het dossier te kunnen afsluiten.?
PS: Er is inmiddels een tweede verzoek per post verzonden met een verzoek om bevestiging van ontvangst.
groet, princess :smt006
Maar dat of een nog openstaande rekening MAG niet als argument gebruikt worden om het dossier niet door te sturen (hoewel het wel vaak als argument gebruikt wordt, en dat kan ik mij in sommige gevallen dan ook wel weer een beetje voorstellen... maar dat is een andere discusiie).
Ofwel er is een ander systeem, ofwel het is desintresse denk ik. Ik heb in het recente verleden van meer dan 1200 mensen zo foto's geimporteerd, dat kan zo maar en levert ook nog eens geenkast vol ouwe vunzige printjes op
reactie voor vV
Het laatste consult was 21 maart jl, dus zover weg is dat niet... en ik neem aan dat hij niet iedere factuur apart verstuurt (gaat trouwens via Fa-Med), er zal wel een bepaald systeem inzitten, 1x per maand of zo...what ever... :-?
Maar toch bedankt, ik ben heel veel verder door de antwoorden en weet wat me (eventueel) te doen staat.
groeten, Princess :smt006
PS niet voor het een of ander hoor.. maar ik ben geen late of wanbetaler
:wink:
Princess