wkb en afgebroken (lekke?) vulling

Author:
warie
Posted:
vr, 04/15/2005 - 15:49
Van mijn kies waaraan paar weken geleden een wkb is afgemaakt (daarna grote vulling erin) breken nog steeds kleine stukjes van de vulling af aan de onderkant, dus bij de aanhechting met restant eigen kies. Moet ik dat zien als een "lekke"vulling, m.a.w. kunnen er nu weer bacterieen in de wortelkanalen komen of is dat niet mogelijk omdat de kanalen zijn gevuld? Ik wordt hier erg onzeker van... Ik hoop toch dat een ta hier wat meer over kan zeggen...Voor mij was die wkb erg zwaar ivm angst, ik zou het erg vinden als de behandeling hierdoor alsnog mislukt.
minique

Was de kies al definitief gevuld of was het nog een noodvulling en moest je nog terugkomen voor de definitieve vulling?

:smt006 Monique
vr, 04/15/2005 - 17:44 Permalink
warie

Tis de definitieve vulling, voordat er over een paar maanden een kroon op gaat, als alles goed gaat tenminste... En ik lees op het forum regelmatig dat een lekke vulling aanleiding kan zijn tot het (weer) binnendringen van bacterieen, maar ik lees er niet uit of dat ook kan gebeuren als er al een wkb met opvullen van de kanalen heeft plaatsgevonden. Dus daar wordt ik nogal onzeker van, wil niet dat het om die reden mislukt (zeker niet na alle stress, die zo'n kanaalbehandeling voor mij oplevert!):o
vr, 04/15/2005 - 19:02 Permalink
prondel

Ook al is de WKB achter de rug en afgesloten, een lekker vulling geeft altijd op termijn een lekkage richting de kanaalvulling. Niet zo snel als bij een ongevuld kanaaltje maar weldegelijk lekkage waar je niet op zit te wachten. Dus ondanks die kroon in de nabije toekomst is het zinvol de breuk te laten bekijken door de tandarts zodat er eventueel preventief verdere breuk kan worden voorkomen, kans op lekkage kan worden verkleind en wat meer zekerheid voor jezelf in zit
Als er niets hoeft te gebeuren hoor je dat naturlijk ook meteen, maar dat is m.i eerder uitzondering dan regel.
vr, 04/15/2005 - 19:07 Permalink