pijn kroon bij warm en koud

Author:
Cezan
Posted:
ma, 04/04/2005 - 16:28
2 weken geleden heb ik een kroon gekregen op de 2.6. Een wkb was niet nodig. De behandelingen die vooraf gingen aan het plaatsen van de definitieve kroon verliepen vlekkeloos en nagenoeg zonder napijn. Na het plaatsen van de definitieve kroon werd mijn hoera-stemming echter wat minder : bij het kauwen pijn, maar nog vervelender is een enorme gevoeligheid voor warm en koud in het gebied van de kroon maar ook in de onderkaak. Aangezien de pijn is begonnen na het plaatsen van de kroon, wijs ik deze zelf maar als de boosdoener aan en beschouw ik de rest als uitstralingspijn. De kroon voelt niet echt als te hoog aan, maar heel natuurlijk voelt het sluiten en over elkaar schuiven van de kiezen nu ook weer niet.
Mijn vraag is : kan een iets te hoge kroon deze klachten veroorzaken en is het verstandig om het nog even aan te zien of om z.s.m. terug te gaan naar de tandarts?

Groeten, Cezan
Geke

Het is inderdaad zo dat een te hoge kroon irritatie van de zenuw, dus gevoeligheid bij warm en koud kan veroorzaken. Het is belangrijk om bij de tandarts langs te gaan als dit het geval is en de kroon wat lager te laten maken. Het hoort gewoon natuurlijk aan te voelen, ook bij beweging. In het begin is de zenuw nog herstelbaar geirriteerd, maar als je er lang mee door blijft lopen kan hij geirriteerd blijven en kan een wortelkanaalbehandeling nodig zijn. Dit is erg vervelend, vooral omdat er net een mooie kroon op geplaatst is, maar dit kan na het maken van een kroon een enkele keer gebeuren. Ik hoop dat de irritatie te verhelpen is.

Mocht je nog meer informatie willen hebben of nog vragen hebben, kun je het altijd laten weten. :smt006
di, 04/19/2005 - 18:12 Permalink
Cezan

Bedankt voor de reactie. Ben inmiddels al 2 keer teruggeweest, waarbij er wat van de kroon is afgehaald en er "iets" is aangebracht ter bescherming van de zenuw. Tweede keer is te kort geleden om er nog wat van te zeggen. Hoop dat de zenuw het redt, want ik baal er behoorlijk van - wie zou dat niet doen? - zeker omdat de kies rustig was en ik zo'n heftige reactie niet had (kunnen) zien aankomen.
Blijkbaar gebeurt dit soms en heb je gewoon pech!
Ik herinner me een mooie zin die ik hier op het forum eens heb opgevangen: het menselijk lichaam reageert niet altijd zoals gewenst of verwacht.
Binnen welke termijn zou ik eventuele verbetering kunnen verwachten?

Groeten, Cezan
di, 04/19/2005 - 20:15 Permalink
Geke

Ik denk dat als het nu goed is, de gevoeligheid na ongeveer een week moet verminderen. Je voelt met kauwen zelf of het weer natuurlijk aanvoelt en dat er niks stoort. Je voelt hoogteverschillen van ongeveer een haardikte, dus je voelt het zelf vaak het best. Ik hoop dat de gevoeligheid snel vermindert. :smt006
di, 04/19/2005 - 20:39 Permalink
Cezan

Even een update. inmiddels 2 weken verder, maar met de bewuste kies nog niets verder. Bij geen kauwbelasting geen gevoeligheid/pijn; bij kauwbelasting gevoeligheid / pijn en een behoorlijke (korte) pijn bij koud en warm. Het over elkaar schuiven van de kiezen voelt overigens nog steeds niet echt natuurlijk aan, een beetje alsof er te weinig ruimte is om te bewegen.
Voor de 3e keer terug naar de tandarts (kreun!)? Wat kan ik verwachten/welke opties zijn er nog over voordat er een wkb wordt opgestart?

Groeten, Cezan
ma, 05/02/2005 - 22:08 Permalink
de digitale tandarts

Helaas kan het ook weleens weken tot enkele maanden duren, dus ondanks hoe vervelend het is, nog niet wanhopen!

Sterkte.
ma, 05/02/2005 - 23:50 Permalink