ik heb een probleem ik ben bang voor de tandarts maar wat kan ik er aan doen is de vrag alteid als ik in de auto zit opweg naar de tandarts ben ik zuper zenuwachtig en als ik daar ben en in de stoel lig ben ik super bang want ik heb heel vaak gaatjes en moet elke keer mijn gaatjes vullen weet er iemand een oplossing?? :(
(11jaar)claire :smt006
(11jaar)claire :smt006
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, als je nog vragen hebt kun je het altijd zeggen natuurlijk. :smt006
Want ik moet woensdag en de zenuwen beginnen nu al te komen... ik ben voor veel factoren bang bij de tandarts.
Vroeger als kind(ben nu pas 21) heb ik nare ervaringen gehad ik had een tandarts van de oude stempel dus het was van liggen niet zeuren en je mond open.. die man boorde dus ook zonder verdoving heb er keer om gevraagd maar hij weigerde dat. Hij snauwde mij ook altijd af. En vorig jaar bij de kaakchirurg werkte de verdoving niet goed toen hij mijn verstandskies wou trekken dus ik heb alles mogen voelen en die man gaf me ook geen verdoving bij. Door deze ervaringen ben k dus voor alles bang geworden.. de instrumenten de omgeving, witte jassen de geur en dat de tandarts zo vreselijk dicht op me zit dan wordt ik er een beetje claustrofobisch van.
Waar ik meteen aan denk is: heb je je huidige tandarts al eens verteld dat je bang bent en waarvoor je dan precies bang bent? Is erg belangrijk, want alleen als de tandarts het weet, kan hij er rekening mee houden. Verder moet je proberen vertrouwen te krijgen in je tandarts, dat is heel belangrijk. Soms helpt het ook als je wat meer probeert te weten te komen over behandelingen die je te wachten staan. Voor anderen werkt dat juist weer niet.
Tot slot moet je ook beseffen dat je vaak niet zomaar van angst af raakt, maar dat dat tijd kost en dat je stapje voor stapje vooruit gaat, soms zelfs een stapje achteruit moet doen, om er vervolgens weer 2 vooruit te doen. Laat je daardoor niet ontmoedigen!
:smt006 Monique
Groet,
Held op sokken