Hallo
Met het flossen merk ik dat er veel vuil achter de vullingen blijven hangen.
Is het normaal dat er redelijk veel vuil achter de vullingen blijven hangen?
En met het flossen heb ik erg veel last van dat ik achter de vullingen blijf hangen.. bestaat er nou een kans dat ik de vulling mee trek? Want het flosstouw moet toch immers tussen mijn kiezen vandaan..
Groetjes Marjolijn
Met het flossen merk ik dat er veel vuil achter de vullingen blijven hangen.
Is het normaal dat er redelijk veel vuil achter de vullingen blijven hangen?
En met het flossen heb ik erg veel last van dat ik achter de vullingen blijf hangen.. bestaat er nou een kans dat ik de vulling mee trek? Want het flosstouw moet toch immers tussen mijn kiezen vandaan..
Groetjes Marjolijn
Nee met flossen kun je de vulling niet meetrekken. (Tenzij de vulling niet goed is, en los zit, dan kan het wel)
Wat er waarschijnlijk aan de hand is, is dat de vullingen daar niet glad genoeg zijn afgewerkt. Als de vulling goedzijn afgewerkt, kun je geen overgang van vulling naar tand voelen, en rafelt een flossdraadje niet als je dat erlangs haalt.
Probeer de komende tijd maar zogoed mogelijk die gebieden schoon te houden, met flossen bijvoorbeeld, of stokers, en bij de volgende controle wijs je tandarts er even op, dan kan hij het bijwerken.
Ben namelijk vreselijk bang voor de tandarts
En als er bijv. een stukje van de vulling af is (heb ik weleens gehad, dat m'n flosdraad daarop rafelde), dan is het een kwestie van bijwerken van de vulling of van een nieuwe vulling erin. Zeg je het niet, dan gaat dat wel steeds verder.
Succes hoor. Je kunt het best!
:smt006 Monique
Ten tweede, en dat is ook belangrijk, gaf jij aan dat je er last van hebt. Dan is het zowiezo pretiger om ernaar te laten kijken.
Het afwerken vna en vulling hoeft gen groot probleem te zijn. De tandarts kan een schuurstripje ertussendoor halen, wat netzo werkt als een flossdraadje. (alleen schuurt het dan de vulling glad)
Dat is in nog geen minuut gebeurt, dus ik zou me daarover geen zorgen maken.
Indien dat niet kan, omdat de ruwheid te groot is, of de vulling teveel uitsteekt, kan hij de vulling bijboren. Dus eigenlijk het overschot vulling met boortje eraf halen. (als hij bij die plek kan komen met de boor)
En de laatste oplossing is: de vulling vervangen. Helemaal, of alleen dat deel waar je last van hebt.
Je kan een goede vulling, niet lostrekken met floss. Alleen een vulling die al slecht is, kun je los trekken. Vaak nog met moeite hoor, dus het is de vraag of floss dan sterk genoeg daarvoor is. Als de vulling los zit, kan er vuil onderkomen. Dan kan er opnieuw caries, gaatje, ontstaan onder de vulling. Je hoeft dus eigenlijk niet bang te zijn om de vulling uit je mond te trekken.
Het is niet goed dat er veel vuil blijft hangen achter de vulling. Dat kan komen omdat hij overstaat ( de vulling sluit niet goed aan op de tand maar steekt uit) of te ruw is. Elke mond moet om gezond te blijven, minimaal een keer per dag helemaal schoon gemaakt worden. En door zo'n vulling wordt dat dus moeilijker.
Aangezien je binnekort toch al gaat naar de tandarts, zou ik zeker hem wijzen op het feit dat er veel blijft hangen naast die vulling, en dat je flossdraad daar rafelt. Nadat hij heeft gekeken, kan hij met een plan komen om het op te lossen. Dan kun jij besluiten of je dat wil laten doen of niet. Immers, je blijft wel baas in eigen mond.
Ik zal het wel zeggen als ik er de moed voor heb.
Laat je tandarts er nou gewoon even naar kijken!
Ik trek geen conlussies misschien heb ik het verkeerd verwoord
Misschien kwam het zo geconcludeert over maar dat was niet mijn bedoeling, sorry
Je zin 'dus dan is het niet goed' klonk zo negatief en daaruit trok ik de conclusie dat jij de conclusie had getrokken dat het 'niet goed' was... (Snap je het nog?)
En ik vind het zo jammer als je dat zou denken, het misschien daardoor niet zegt, terwijl er ook een redelijke kans bestaat dat er helemaal niets bijzonders aan de hand is en het echt heel gemakkelijk opgelost zou kunnen worden, door bijv. zo'n schuurstripje... Punt is gewoon dat als je het niet zegt, JIJ je er nog heel lang druk om zal maken, zelfs als er niets aan de hand is. En dat zou zo jammer zijn!
Ik zal het woensdag zeggen tegen de tandarts.