Verdoven lukt niet

Author:
meisjeikke
Posted:
ma, 04/04/2005 - 17:07
Vorig jaar moest ik vanwege een vrij diep gat in mijn kies, onder achterin verdoofd worden.
De tandarts heeft mij toen ingespoten, voor mijn gevoel in mijn kaakgewricht, toen moest ik in de wachtkamer wachten tot het ingewerkt is. Dit was het niet, dus wederom inspuiten en wachten. Toen werd er geboord tot ik pijn voelde, wederom verdoofd, dit maal met zeer kleine injecties rechtstreeks onder de kies, maar toen kon ik eigenlijk mijn mond amper openhouden van de pijn, dus een paar weken later weer hetzelfde.
Ik heb een maand mijn mond niet helemaal open kunnen doen vanwege pijn in mijn kaakgewricht. Ook was mijn wang erg dik.
Toen ik de tandarts vroeg om een verklaring vroeg ze of ik ongesteld was, omdat dit invloed zou kunnen hebben.
Zelf ben ik geneeskundestudent en heb hier nog nooit van gehoord, volgens mij is het onzin.
Ik heb een andere tandarts gezocht omdat ik bang was om weer terug te gaan naar deze, maar nu vraag ik me af, is het mijn probleem of was de tandarts niet deskundig?
Bij mijn vroegere tandarts en de huisarts heb ik nooit problemen gehad met de verdoving met lidocaine/adrenaline.
Geke

Dit is ook een erg raar verhaal, ik heb er in ieder geval nog nooit eerder van gehoord dat je na een verdoving van de onderkaak zo'n pijn in je kaakgewricht kunt krijgen. Wel kun je als bijwerking een trismus (kaakkramp) krijgen, waardoor de spieren zich erg aanspannen, en je je mond niet helemaal open kunt doen, maar dit verdwijnt en duurt eigenlijk niet en week. Het zou dus zo kunnen zijn dat je spieren sterk op de anesthesie hebben gereageerd, het hoeft niet zo te zijn dat je dan eerder problemen met anesthesie hebt gehad, dat kan gebeuren. Verder heb ik er nog nooit van gehoord dat ongesteld zijn iets met deze reactie te maken heeft. Ik vind dit in ieder geval een heel vreemd verhaal en ik durf hier niet goed de conclusie uit te trekken dat het jouw probleem was of dat de tandarts niet deskundig zou zijn.

Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt, als je nog een vraag hebt kun je het natuurlijk altijd zeggen.

:smt006 Geke
do, 04/21/2005 - 19:33 Permalink
meisjeikke

Over 2 weken ga ik weer naar de tandarts. Dit keer echter een andere omdat ik eigenlijk een beetje bang ben voor mijn vorige. Zal dan wel zien hoe het dan gaat.
Trismus zou natuurlijk een oorzaak kunnen zijn, maar heb er voor mijn gevoel wel erg lang last van gehad. Ook zat ze voor mijn gevoel echt met de naald in mijn kaakbot op het gewricht te krassen, dus misschien was dat het probleem ook wel.
Dank je voor je reactie!
di, 04/26/2005 - 12:07 Permalink
vV

anders kan je vragen om een zgn intraligamentaire verdoving. Dan wordt de vloeistof met druk tussen wortel en kaakbot ingespoten. Werkt erg snel, diep en ook nog eens erg plaatselijk, dan is eigenlijk alleen de kies die behandeld moet worden verdoofd, en geeft dus veel minder ongemak dan dat je halve kaak blootligt.

En inderdaad voor het goed zetten van een mandibulaire verdoving moet je gevoel ontwikkelen, en ook ik had dar toch wel wat tijd voor nodig. Inmiddels zitten ze wel eigenlijk met 100% trefzekerheid (maar ik heb ook al 17 jaar kunnen oefenen..)

(@Maja: misschien eens ergens een schedel proberen te bemachtigen om de juiste inzetrichting te zien? Ik heb er een maar ja ik zit in Arnhem..)
wo, 05/11/2005 - 17:50 Permalink