al jaren pijn aan kies!

Author:
2wortelpuntbeh…
Posted:
di, 04/19/2005 - 17:24
Als jaren heb ik last van een kies, links onder, kan er niet op kauwen, kan er geen koud en warm op hebben, (drink meestal lauwe dranken), de tandarts zelf durft geen wortelkanaal aan, omdat aan de andere kant het hele nare gevolgen heeft gehad waar ik nog niet vanaf ben ( wortelkanaal gehad, en 2 wortelpunt behandelingen, de 3e staat op me te wachten).
De tandarts had me door gestuurd naar de endodontholoog, deze wilde me niet helpen omdat ze de pijn niet erg genoeg vonden. Ben een jaar later nog een keer geweest en ze wilde me weer niet helpen. Maar ik zit er nog maar mooi mee! Ik voel toch zelf het beste hoe de pijn is?
Laatst ging de tandarts assistente met zo'n soort van stofzuiger (weet niet hoe het heet) over die kies, ik dacht dat ik tegen het plafond vloog van de pijn. De assistente schrok en had wel gezien dat ik pijn had, en toen ik zei dat de endodontoloog mij niet wilde helpen keek ze me raar aan. De tandarts weet het ook niet meer. Iemand nog ideeen?
Geke

Ik vind dit ook een heel erg vreemd verhaal. Als je bijvoorbeeld een pulpitis (ontsteking van de zenuw) hebt, wordt deze meestal geleidelijk necrotisch. Ik heb nog niet eerder gehoord dat iemand jaren last heeft van een kies die ernstig warm/koud gevoelig is, meestal gaat het over in necrose van de zenuw en dan is de kies niet meer warm en koud gevoelig, maar alleen nog drukgevoelig, doordat er een ontsteking onder aan de wortelpunt ontstaat. Het kan dus zijn dat de pulpitis nog reversibel is en dan is er geen wortelkanaalbehandeling nodig, want dan kan het beter worden. Het kan bijvoorbeeld ontstaan door een iets te hoge vulling of overbelasting van de kies op een andere manier. Heb je misschien last van kaakgewrichtsklachten, vage hoofpijnklachten, psychische problemen of veel stress? Door bijvoorbeeld knarsen/klemmen :smt003 kan de kies ook overbelast worden, maar pijnklachten die lijken op pulpitisklachten kunnen soms ook ontstaan door kaakgewrichtsklachten of als gevolg van veel stress. Ik vind het een erg lastig verhaal, maar dit is hoe ik er over denk.

Ik hoop dat je wat aan deze reactie hebt, mocht je nog vragen hebben, kun je het natuurlijk altijd zeggen.

:smt006 Geke
do, 04/21/2005 - 19:14 Permalink
2wortelpuntbeh…

bedankt voor je reactie. Maar er zit geen ontsteking, er zit wel een vulling de kies die ook goed zit. Maar kan er dus amper op kauwen en koud en warm is echt vreselijk pijnlijk, en ik mijd die hele kant met kauwen. Ik heb geen stress of psychische klachten, ik knars ook niet. Ik zet inderdaad wel mijn kaken opelkaar met slapen, heb daar zo'n bitje voor, maar gebruik ik niet omdat ik er echt niet mee kan slapen.
vr, 04/22/2005 - 17:17 Permalink
Geke

Het lijkt wel op een ontsteking van de zenuw, door de klachten die je omschrijft, zoals pijn bij warm en koud. Weet je of er een grote vulling in zit? En wanneer deze er in is gekomen? Heb je sinds toen last van deze kies gehad, of is dit begonnen toen de vulling er al lang in zat. Het kan zijn dat de vulling een fractie te hoog is en daarom de zenuw van die kies wat geirriteerd is. Verder dat verhaal van dat bitje komt mij bekend voor, zelf heb ik ook zo'n ding, het heeft mij ook wat moeite gekost om er aan te wennen, en bij mij is het uiteindelijk gelukt. Nu kan ik bijna niet meer slapen zonder, haha :lol: .

Ik hoop dat je snel van de pijn af bent, want het lijkt me erg vervelend.

vr, 04/22/2005 - 17:32 Permalink
2wortelpuntbeh…

hoi,
De tandarts heeft er foto's van gemaakt, bij de endodontholoog zijn er foto's gemaakt en lijkt geen ontsteking te zitten.
De tandarts zegt dat de vulling er goed inzit, hij zit er nu al lang in, hoelang weet ik niet eens. Maar er zit een hele tijd tussen het plaatsen van de vulling en toen de pijn begon.
Heb dat bitje heel lang geprobeerd maar ik kan er echt niet aan wennen. Knap dat jij er aan gewend bent geraakt, mij is het niet gelukt.
(als mijn probleem aan de andere kant (rechts onder), daar moet ik voor de 3e keer een wortelpuntbehandeling ondergaan, is opgelost en ik daar helemaal vanaf ben dan moet er echt wat met die pijnlijke kies gebeuren. Misschien moet ik anders maar weer naar een andere endodontholoog.
vr, 04/22/2005 - 17:44 Permalink
Geke

Als de ontsteking nog in de zenuw zit, kun je hem op de foto nog niet zien. Pas als de zenuw necrotisch wordt, dus dood is, gaan zich een heleboel bacterien in je zenuw vestigen, die ook onder de wortel terecht komen. Daar zorgen ze dan dat het bot verdwijnt, waardoor er een donkere vlek onder aan de wortel op de foto te zien is. Dit is vaak nog niet het geval als je kies bij warm en koud gevoelig is. De zenuw in de kies is dan vaak ontstoken of geirriteerd en nog niet dood (dan voel je namelijk geen warm en koud meer). Een wortelkanaalbehandeling kan soms ook nodig zijn als je het op de foto nog niet ziet. Daar zijn bepaalde testjes voor, bijvoorbeeld een sensibiliteitstest. Dat kan de tandarts doen door een watje met iets heel kouds tegen je kies te houden. Als de pijn lang aanblijft, is dat een teken dat de ontsteking niet meer om te draaien is, dus niet meer te genezen is door niks doen en dat de enige oplossing een wkb is.

Ik hoop dat het hiermee een beetje duidelijk uitgelegd is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk zeggen.

vr, 04/22/2005 - 17:55 Permalink
2wortelpuntbeh…

dat met dat stokje koude spul op je kies heeft de endodontoloog gedaan, ik verging van de pijn, maar bleef volgens hem niet lang genoeg aanhouden.
Mijn tandarts wil dus ook dat ik een wb onderga, vanwege de pijn, maar de endodontholoog vind het niet nodig, en de tandarts durft het zelf niet aan ivm met infectie gevaar en dat ik dan misschien dezelfde ellende ga krijgen als ik aan de andere kant heb.
Dus misschien toch maar naar een andere endodontholoog.
vr, 04/22/2005 - 18:05 Permalink
Geke

Bij een ontsteking van de zenuw als hij nog leeft, is de kans op infectie veel minder groot, dan wanneer er een ontsteking onder aan de wortelpunt zit (dus donkere vlek op de foto onder de wortel). Als de tand nog leeft, is de zenuw of steriel (dus zonder bacterien) of zijn de bacterien nog niet doorgedrongen tot onderin de wortel. Als het bijvoorbeeld door de grote vulling komt en er geen gaatje zit, kan het wortelkanaal dus nog steriel zijn en alleen maar geirriteerd. Dan is de kans op infecties ook minimaal, helemaal als de tandarts goed ontsmet met natriumhypochloriet (ontsmettingmiddel voor het wortelkanaal dat naar chloor ruikt). De kans van slagen is dan vaak groot, afhankelijk van hoe krom je wortelkanalen natuurlijk lopen. Want als deze erg krom lopen kan het ook erg moeilijk worden. Je zou een second opinion bij een andere endodontoloog kunnen vragen natuurlijk, als je zoveel pijn hebt lijkt me dat een goed idee. Ook omdat je tandarts het eigenlijk wel nodig vindt.

Ik hoop dat je pijn snel opgelost wordt!

vr, 04/22/2005 - 19:24 Permalink
2wortelpuntbeh…

ben gister bij de tandarts geweest. Als ik mijn wortelpunt behandeling heb gehad (die heb ik morgen, zie er als een berg tegen op, omdat ik het al 2 keer heb mee gemaakt), dan gaat de tandarts in juli toch zelf maar wat proberen. Hij gaat een nieuwe vulling in de kies zetten, met een ander soort opbouw. Want hij vind het niet normaal dat ik daar niet normaal op kan eten en drinken. Hopelijk gaat dit helpen.
maar eerst morgen maar zien te overleven en de dagen daarna.
di, 06/07/2005 - 18:06 Permalink