ik krijg een plaatje . het gaat om de voorste 6 tanden.ik twijfel of ik een plaatje met of zonder (kunst)tandvlees moet nemen.het mooiste lijkt me zonder maar ik ben bang dat het gaat wiebelen.kan iemand me vertellen waar ik het verstandigste aan doe.
meestal worden plaatjes met kunsttandvlees gemaakt, omdat ze dan betere retentie hebben. Het plaatje zuigt namelijk vast aan het slijmvlies onder het plaatje, ook door de laag speeksel die er tussen blijft zitten. Het nadeel van een plaatje met kunsttandvlees is dat in het begin je lip wat meer opgevuld voelt, omdat dit nu iets dikker is dan het was toen je je eigen voortanden nog had. Een plaatje zonder kunsttandvlees heeft alleen ook erg veel nadelen. Het heeft bijvoorbeeld minder retentie, dus houvast. Ook gaat je bot, waaruit de voortanden zijn getrokken, slinken. Dus het gaat lager liggen, dan waar het in het begin ligt als het plaatje gemaakt wordt. Dus er ontstaat vrij snel een spleet tussen het echte tandvlees en de kunsttanden van het plaatje, dus het plaatje moet of vaak aangepast worden of er moet dan op een gegeven moment wel neptandvlees aan gemaak worden. Bij ACTA (academisch centrum tandheelkunde amsterdam) adviseren we vaak om het met kunsttandvlees te maken, omdat dit er mooier uitziet en er geen rare storende spleet ontstaat. Je bedoelt toch dat er aan de voorkant ook gewoon hard kunststof komt? Daar ben ik tenminste vanuit gegaan. Mocht dat niet zo zijn, laat het dan nog even weten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
:smt006 Geke
:smt039 Geke