foto

Author:
karel207
Posted:
za, 04/23/2005 - 14:33
De tandarts zag op een rontgenfoto van een tand een verdacht plekje. Bij de controle van de tand zelf kon ze niets verdachts ontdekken. Ook heb ik niet echt tandpijn. Ze zei me af te wachten en wou niets ondernemen. Het zou een spiegeling kunnen wezen bij het nemen van de foto.

Zou er nu echt iets mis zijn met die tand omdat op foto een plekje te zien is, en moet ik mij ongerust maken?
Geke

Ik zou me echt niet ongerust maken dat er iets aan de hand kon zijn. Omdat ik de foto natuurlijk niet gezien heb, kan ik niet beoordelen wat voor soort plekje op de foto te zien was, of dit wit of donker was. Maar rontgenfoto´s zijn 2d foto´s en alles wordt over elkaar heen geprojecteerd, er kunnen dus dingen die niet direct tegen je tand zitten op de tand geprojecteerd worden, zodat het lijkt alsof het op je tand zit. Verder kunnen er fouten in de foto ontstaan doordat bijvoorbeeld de foto een beetje verbogen is. Dus ik zou me er absoluut geen zorgen over maken, je zei zelf dat je geen pijn had en ook niks raars voelde op die plek en je tandarts vond het ook niet nodig om er iets aan te doen. Verder zou ik als je op deze plaats pijn krijgt of iets vreemds voelt contact opnemen met je tandarts, zodat ze eventueel nog een foto kan nemen om te zien of de situatie veranderd is. Maar op het moment hoef je je er echt geen zorgen over te maken.

Hopelijk heb je iets aan mijn reactie, mocht je nog vragen hebben, kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
za, 04/23/2005 - 18:34 Permalink
karel207

Geke,

Heel erg bedankt voor uw antwoord. Je doet mij en andere mensen plezier door je deskundige antwoorden.

Mag ik je nog iets vragen.
Hoe lang duurt het proces van het ontstaan van een gaatje tot wanneer er een echt gaatje is ontstaan, waardoor je tandpijn krijgt. En kan een gaatje in beginstadium zichzelf nog herstellen? Hoe dikwijls raad jij de mensen aan om een tandcontrole. Is één keer per jaar voldoende?

Alvast bedankt voor je antwoord
zo, 04/24/2005 - 07:15 Permalink
Geke

De snelheid van het ontstaan van een gaatje verschilt vaak sterk, het is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de hoeveelheid bacterien en natuurlijk ook de hoeveelheid suiker die ze via de voeding krijgen. Als dus de mondhygiene niet goed is en je snoept veel kun je dus sneller gaatjes ontwikkelen. Je kunt dan soms in een aantal maanden (3-4mnd) al tandpijn krijgen. De hoeveelheid speeksel heeft ook een invloed, als je bijvoorbeeld een droge mond hebt, kan het zuur dat de bacterien uitscheiden na het omzetten van de suikers minder goed gebufferd worden doordat er minder speeksel aanwezig is. Het proces kan soms ook langzaam gaan, als er wel al een gaatje is ontstaan, maar er toch steeds wat plaque achterblijft en af en toe wat suikers er bij komen. Dan kan het wel een aantal jaar duren voordat je tandpijn krijgt. Dat verschilt dus erg per persoon, jij en je tandarts weten als het goed is wel wat bij jou de situatie is, of je vaak gaatjes hebt of bijna nooit. Afhankelijk daarvan kan de tandarts bekijken hoe vaak je het beste voor controle kan komen. Als je mondhygiene goed is en je hebt de laatste tijd geen gaatjes gehad, kan het zo zijn dat de tandarts een controle een keer per jaar genoeg vind. Als er nog wat verdachte plaatsen zijn, kan het dus ook zo zijn dat hij of zij je het liefste na een half jaar terugziet. Op deze manier bekijk ik dat zelf ook.

Als een gaatje nog in het beginstadium zit (alleen nog in het glazuur en nog niet in het tandbeen), kan het zich door goed schoonmaken nog herstellen. Dit is eigenlijk alleen het geval als het tussen je tanden of op een ander glad oppervlak zit. Door bijvoorbeeld goed poetsen :smt001 en flossen, kan het gaatje weer hard worden. De verkleuring die ontstaan is verdwijnt dan niet. Op het plaatje hieronder is het gaatje in de bovenste kies nog te stoppen en veroorzaakt het gaatje in de onderste kies tandpijn, omdat het bij de zenuw is gekomen.

http://www.odontocat.com/arch/caries.jpg

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is geworden, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
zo, 04/24/2005 - 10:15 Permalink