De tandarts zag op een rontgenfoto van een tand een verdacht plekje. Bij de controle van de tand zelf kon ze niets verdachts ontdekken. Ook heb ik niet echt tandpijn. Ze zei me af te wachten en wou niets ondernemen. Het zou een spiegeling kunnen wezen bij het nemen van de foto.
Zou er nu echt iets mis zijn met die tand omdat op foto een plekje te zien is, en moet ik mij ongerust maken?
Zou er nu echt iets mis zijn met die tand omdat op foto een plekje te zien is, en moet ik mij ongerust maken?
Hopelijk heb je iets aan mijn reactie, mocht je nog vragen hebben, kun je het altijd laten weten.
:smt006 Geke
foto en nog vraagje
Heel erg bedankt voor uw antwoord. Je doet mij en andere mensen plezier door je deskundige antwoorden.
Mag ik je nog iets vragen.
Hoe lang duurt het proces van het ontstaan van een gaatje tot wanneer er een echt gaatje is ontstaan, waardoor je tandpijn krijgt. En kan een gaatje in beginstadium zichzelf nog herstellen? Hoe dikwijls raad jij de mensen aan om een tandcontrole. Is één keer per jaar voldoende?
Alvast bedankt voor je antwoord
Als een gaatje nog in het beginstadium zit (alleen nog in het glazuur en nog niet in het tandbeen), kan het zich door goed schoonmaken nog herstellen. Dit is eigenlijk alleen het geval als het tussen je tanden of op een ander glad oppervlak zit. Door bijvoorbeeld goed poetsen :smt001 en flossen, kan het gaatje weer hard worden. De verkleuring die ontstaan is verdwijnt dan niet. Op het plaatje hieronder is het gaatje in de bovenste kies nog te stoppen en veroorzaakt het gaatje in de onderste kies tandpijn, omdat het bij de zenuw is gekomen.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is geworden, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.
:smt006 Geke