verdwijnen van kaakbot

Author:
cijferaar
Posted:
ma, 04/25/2005 - 08:29
Ik ben voor atypische aangezichtpijn onder behandeling van een kaakchirurg. Ik draag sinds twee maanden een splint en het lijkt te helpen.
De kaakchirurg heeft een overzichtfoto gemaakt om de oorzaak van de pijn op te sporen. Het gebit zag er prima uit (ondanks tig vullingen en twee kronen), alleen... er was volgens hem al wel veel kaakbot weg.

Ik ben een vrouw van 56, ik ga geregeld naar de tandarts en onderhoud mijn gebit zo goed mogelijk. Bij de controlebeurten wordt tandsteen verwijderd, maar vaak is dat maar weinig en op een plek waar ikzelf niet goed bij kan. Ik heb namelijk een kies die dwars staat. Ik ga doorgaans eens in de negen maanden, eigenlijk vindt mijn tandarts eens het jaar genoeg als er geen specifieke problemen zijn. Ik ben zwaar migrainepatient compleet met intens braken. Tegenwoordig zijn er goede medicijnen, maar van 12e tot en met mijn 45 ste was ik gemiddeld drie dagen per maand zo zwaar aan het braken (vaak elk kwartier een braakkramp) dat ik geen slok water binnenhield. Deze braakkrampen hebben een enorme aanslag op mijn gebit gepleegd.

Bij de controles meet de tandarts regelmatig de pockets. Een keer heeft hij op de plek waar ikzelf moeilijk bij kan intensief gereinigd.
Ik heb wel vaak last van bloedendtandvlees, ondanks dat ik met een zachte electrische borstel poets. Ook bij stoken heb ik snel bloedingen. (NB ik gebruik Depakine voor de migraine, dit kan invloed hebben op het bloeden)

Heb ik nu toch tandvleesontsteking? en hoe kan ik dit voorkomen? Hoe kan ik voorkomen dat ik nog meer kaakbot verlies en daarmee mijn tanden en kiezen? Moet ik de opmerking van de kaakchirurg bespreken met mijn tandarts?

Cijferaar.
Geke

Als je last hebt van bloedend tandvlees is er eigenlijk altijd sprake van tandvleesontsteking. De enige manier om dit te voorkomen is door het goed door de tandarts schoon te laten maken, en als er tandsteen onder het tandvlees zit, moet dat ook goed weggehaald worden, want dat kun je zelf niet zien en niet schoon maken. Vervolgens is de belangrijkste taak voor u zelf, het goed schoonhouden. Dus heel erg goed poetsen, maar vooral ook tussen de tanden goed schoonmaken. Bij tandvleesproblemen, waar al bot verdwenen is worden vaak ragertjes gebruikt, dat zijn borsteltjes voor tussen de tanden. Deze komen ook in de nissen die door bollingen van de wortels tussen de kiezen zitten. Hier komt een tandenstoker niet goed bij. Het is bij u echt belangrijk dat er geen plaque (dus bacterien) meer te vinden is. Ik zou ook zeker tegen de tandarts zeggen wat de kaakchirurg geconstateerd heeft, zodat hij zich ook goed bewust is van het probleem en dat er al bot verdwenen is en natuurlijk ook van de noodzaak dat alles perfect schoon moet worden en als er nog tandsteen onder het tandvlees zit, hij dit ook goed schoon moet maken, wil het effect hebben voor u.

Ik hoop dat u hiermee voldoende informatie heeft, mocht u nog vragen hebben kunt u het altijd zeggen.

:smt006 Geke
ma, 04/25/2005 - 09:04 Permalink
cijferaar

Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik inderdaad dagelijks flosdraad en tandenstokers. Ook omdat er vrijwel geen ruimte is tussen de tanden en kiezen. Dus hoe kom ik daar met ragertjes tussen? Juist van het stoken gaat het tandvlees bloeden, ik gebruik stokers van paradontax en dan de dunste maat.
Maar waarom zou de tandarts zo weinig tijd in het reinigen steken? Geen eer aan te behalen of te weinig tijd? Moet ik dan maar na 30 jaar een andere tandarts zoeken. NB mijn tandarts heeft vaak net afgestudeerde aankomende tandartartsen (tijdelijk) in zijn praktijk. Vaak ga ik voor de controlebezoeken bij hen, daar de wachttijd anders vaak oploopt tot meer dan drie maanden.
Misschien daarom dat mijn tandarts eens per jaar genoeg vindt?
cijferaar.
ma, 04/25/2005 - 11:14 Permalink
minique

Ben je al eens bij een mondhygiënist(e) geweest? Laat je doorverwijzen, want ik denk dat dat de aangewezen persoon is om jou verder te helpen!

:smt006 Monique
ma, 04/25/2005 - 11:25 Permalink
dj

Ja veel toch goede tips denk ik.

Een algemeen principe: vaak reageren mensen op (oplossingen van) een probleem alsof het een "of-of" situatie betreft (ik ook). In dit geval: ragers, superdunne parodontax stokers, dunne stokers, dikke stokers, floss, het zijn allemaal dingen voor interdentaal reinigen die je eigenlijk gewoon naast elkaar kunt gebruiken.

Natuurlijk zijn ragers als het lukt het beste, het is gewoon het meest hi- tech interdentaal hulpmiddel dat er is. De ragers die ik kan vinden zijn voor mij evenwel te dik om overal of zelfs maar op veel plekken te gebruiken. De dunnere Jordans, groene doosje, zijn voor mij ok, gaan echt overal tussen. Als het te breed is neem ik eerste de ene, dan de andere kant.

De ruimte tussen twee tanden of kiezen op een plek (diasteem) kan volledig verscbillen van de ruimte tussen "elementen" op een andere plek. De passende interdentale reinigingsmethode kan dus ook volledig verschillen!
vr, 05/13/2005 - 04:01 Permalink
dj

Oh en als het ontstoken is heb ik begrepen dat het bloeden op zich niet slecht is, integendeel, zolang je niet hele rare dingen gaat doen. Stoken flossen, ragen en poetsen dat mag allemaal best een beetje bloeden, maar het moet als je het goed en éénmaal per dag doet wel minder worden binnen een paar dagen tot een week, maar niet veel langer dan want dan klopt er iets niet.
vr, 05/13/2005 - 06:24 Permalink