EINDELIJK en auwww

Author:
peteria
Posted:
zo, 04/24/2005 - 09:58
Ik ben net vijftig, en heb, door slechte ervaringen in mijn jeugd een enorme tandartsvrees.
Rond mijn 17e heb ik voor het laatst een tandarts bezocht, dat was een tandarts van het leger, deze heeft mij destijds zo`n pijn bezorgt dat ik er stellig van overtuigd ben dat een tandarts onlosmakelijk verbonden is aan helse pijnen.
In dik dertig jaar vervalt je gebit, gaatje hier en daar, tandsteen en noem het maar.
Ik heb mijzelf “onderhouden”, boven heb ik in de loop der jaren op 1 na al mijn kiezen zelf getrokken, en tandsteen verwijderen doe je gewoon met een kromme speld of paperclip en dan blijven poetsen tot je er bij neer valt.
Dat eist zijn tol, je krijgt zelf nooit alle tandsteen verwijderd, de tanden en kiezen gaan loszitten en pijn doen, en optisch wordt het een treurig gezicht.
Ook merk je dat je adem erg onfris gaat ruiken, kilo`s pepermunt eten dus.
Op een gegeven moment kan je niet anders dan naar een tandarts, maar omdat ik vermoedde dat er met de rest van mijn tanden niet veel meer te doen was ben ik gelijk naar de tandprothetische praktijk gegaan.
Daar zag men ook in dat er weinig tot niets meer aan mijn eigen tanden te doen was, maar de eindbeslissing lag bij de tandarts, dit mede gezien de vergoeding van het ziekenfonds.
Er werd dus een afspraak gemaakt met de met de praktijk samenwerkende tandarts, een implantoloog welke in een nabijgelegen gemeente gevestigd is.
Een “hork” van een vent, snerende opmerking over vieze adem, foto gemaakt en zonder enig probleem werd er besloten dat al mijn tanden er uit mochten.
Ik heb hem verteld dat ik uit angst dik 30 jaar geen tandarts bezocht heb en gevraagd of het mogelijk was om alles in 1 keer te trekken, dit was geen probleem.
Afspraak gemaakt, de tandarts zou enige weken later in de behandelkamer van de prothetische praktijk mijn laatste tanden en kiezen trekken en ik kon aan de slag voor de voorbereidingen voor het gebit.
Kort voor de dag dat mijn tanden getrokken werden kreeg ik een telefoontje van de prothetische praktijk, men vroeg mij of het mogelijk was de afspraak te verzetten van laat in de middag naar `s morgens vroeg, ik vond dit geweldig, dat scheelde een spannende dag.
Kwart over acht `s morgens, alle moed verzameld en dan moet het maar, ik ben netjes op tijd en het valt mij op dat er meer mensen in de wachtkamer zitten, ik had verwacht op zo`n tijdstip eigenlijk de eerste te zijn en dat gezien de behandeling de volgende afspraak wel flink wat later zou komen.
Zou het wel de goede dag zijn? Heeft men niet vergeten de verzette afspraak te noteren? O jee, als ik nu weggestuurd wordt om later terug te moeten komen , denk ik dat ik niet meer terug kom. Nog maar even afwachten.
Ik wordt binnengeroepen, op naam, gelukkig ze zijn mij niet vergeten, maar de volgende twee afspraken zitten al in de wachtkamer, hoe kan dat nou?
Neemt maar plaats in de stoel, doe je mond maar open, goh wat een lucht zeg, poetst je je tanden wel eens? Het is dus gewoon een standaard opmerking van de man.
“Ik zie het al, we zullen er vast een paar tanden bij u trekken en dan maken we een afspraak om binnenkort de rest eruit te halen”.
Nu heb ik het gehad, ik vertel de man dat dit niet de afspraak is, gezien mijn angst zou hij alles vandaag trekken.
“O ja ? met wie heb je dat afgesproken? Ik heb je volgens mij nog nooit gezien”, zegt de tandarts
“Nou jammer dan, maar ik heb het met u zelf afgesproken, in de praktijk in ………...
“Anders sta ik nu op en gaat het gewoon over”, is mijn antwoord.

De tandarts begint tegen de assistente,” hoe kunnen ze nou in hemelsnaam een kwartiertje inplannen om een hele mond leeg te trekken, heel mijn dag loopt in de war, hoe moet dit nou?”
Hij besluit dan om mij te gaan verdoven, voordat ik dit toelaat vraag ik hem wat hij nu gaat doen.
“Ik ga het wel proberen, wie weet zit het wel mee en gaan ze er makkelijk uit, ik had er van de week ook zo 1, fluitje van een cent “.
In sneltreinvaart worden de verdovingsspuiten gezet, 10 , 20 ik weet het niet. Hij oppert ”ik zal je maar goed verdoven, des te vlotter gaat het straks”.
Terug naar de wachtkamer, verdoving in laten werken, er worden intussen weer wat patiënten weggeholpen.
Eindelijk wordt ik weer binnengeroepen, gelukkig, er is nu geen weg meer terug.
In de stoel, doekje voor het bloeden om de hals, tangetje uit de steriele verpakking en………..hee, de deur naar de wachtkamer staat nog open en daar komt net een mevrouw binnen die maar een korte ingreep nodig heeft, ‘” vind u het erg om nog even die mevrouw voor te laten?”. Ik stem in, eigenlijk met de intentie om weg te lopen uit dit circus. Lapje weg en terug naar de wachtkamer, daar komt net weer een volgende patiënt binnen, mooi gebit, een week geleden geholpen. Ik vraag of het was meegevallen, “dat niet” antwoord hij, maar de pijn is na een paar dagen zo goed als verdwenen en dan gaat het om wat zeurplekjes die te dragen zijn.
Ik besluit toch te blijven zitten, de mevrouw is gelukkig vrij snel klaar.
In de stoel en nu gebeurd het eindelijk, de assistente zegt “ik heb van de week tandarts ……….. moeten assisteren, en die verwijderde eerst het tandsteen om te voorkomen dat dit in de wonden komt. Antwoord van de tandarts: dat heeft waarschijnlijk niet zoveel nut, er zal ook wel tandsteen onder het tandvlees zitten, en zoveel tijd hebben we niet.
Hij begint met trekken, het gaat gestaag, achteraf eigenlijk best wel snel, maar als je daar ligt ervaar je dat niet zo.
Af en toe een opmerking, “als die maar niet afbreekt, laat die maar tot laatst,” en ”je zal zien, net als je weinig tijd hebt,breekt er straks 1 af” , constant klagen dat de juiste tangen die hij nodig heeft, nog niet uit de sterilisatie terug zijn en zo niet kan trekken, en meer opmerkingen van deze strekking, waarschijnlijk bedoeld om de patiënt gerust te stellen (?) Hij probeert zich naar mijn idee een beetje populair te maken naar de assistente, maar ik twijfel erg of hem dit gelukt is.
Ook een heel geklaag dat hij eigenlijk niet wil trekken, H…(de protheseman). moet hier maar een ander voor zoeken, moet je kijken,hoe een spierspanning ik heb, ik moet straks weer implantaten gaan plaatsen en dan heb ik geen gevoel meer, opbeurend allemaal.

Tijdens het trekken gaat de deur van de behandelkamer open, en er komt een vrouw binnenlopen, waarschijnlijk een bekende van de tandarts, gewoon om een ouwehoerpraatje te maken, de tandarts laat haar weten ”kijk maar niet hiernaar, dit ziet er nogal smerig uit” . Terwijl de twee gezellig kletsen gaat hij door met trekken.
Doordat ik verdoofd ben heb ik geen idee of er al tanden uit zijn. Eindelijk, de kennis is inmiddels weer verdwenen en de tandarts zegt: “nou, nu nog maar drie” .
En hij gaat door met aftellen, twee , één en klaar. Pfoehhh
Hij pakt een gebit van het bureau, kijkt en naar en zegt iets in de trend van, is dat zijn gebit? Nou die zal nog flink last krijgen, duwt het gebit in mijn mond en keert zich ongeïnteresseerd om en gaat de gegevens invullen op de computer.
Ik blijf passief, kijk eens in de spiegel en ben tevreden, voor het eerst sinds jaren heb ik een stralende lach, die paar dagen pijn die er aan komen kunnen dit gevoel niet kapot krijgen.
De tandarts keert zich naar mij, je bent klaar, als je klachten hebt moet je H….. maar bellen, NIET naar mij.24 uur je gebit inhouden, en niet spoelen, en zeker geen Bocasan gebruiken , dat trekt de wonden open, Op aanraden van H….. had ik juist Bocasan aangeschaft.
Ik ga terug naar de wachtkamer, de assistentes zijn druk doende, natuurlijk is door het geheel alles aardig uitgelopen.
“U kunt gaan hoor, u bent klaar.” spreekt één van hen.
Ik begrijp het niet, moet er niet gecontroleerd worden of de prothese goed zit?
Moet er geen nieuwe afspraak gemaakt worden?
Krijg ik geen advies over “do`s en don`ts” Nazorg nul dus.
Ik ga naar huis, het hele spul heeft nog geen drie kwartier in beslag genomen, ik vind het wel best zo, ik denk er later nog wel over na.
`s Middags thuis krijg ik trek in een bak koffie, mag dat?
Wanneer mag ik iets eten?. Mijn vrouw besluit te bellen en het te vragen en krijgt meneer H….. zelf aan de lijn, correct en netjes geholpen, gewoon even wachten tot de verdoving goed uitgewerkt is en dan doen wat je zelf denkt te kunnen.De dag erna weer gebeld om de opmerking over spoelen nog even na te trekken, de smaak in mijn mond is niet te harden.
Wederom netjes geholpen, assistente vraagt het even na en geeft als antwoord dat ik na 48 uur het gebit even uit mag doen en dan voorzichtig mag gaan spoelen, met Bocasan. Gelijk een afspraak gemaakt voor na het weekend, het gebit voelt best goed aan, maar hier en daar voel ik wel wat knelpunten.
Vrijdagavond gaat het flink mis, mijn onderkaak zwelt op en ik voel overal bulten en ontstekingen zitten, ik was hiervoor gewaarschuwd door mevr. H……….
Ik ben ervan overtuigd dat iets meer zorg om de tandsteen bij het trekken een flink gedeelte van deze ontstekingen had voorkomen.
Paracetamol en even doorbijten, de pijn is bijna niet te houden maar je kan niet terug hè.
Morgen mag het gebit eruit en gespoeld worden, misschien helpt dat wel.
Zaterdag blijkt het ondergebit dusdanig vast te zitten dat ik het er met geen mogelijkheid uitkrijg, het bovengebit gaat er na wat gepeuter wel uit, er is niemand te bereiken. Dan maar wachten tot maandag, spoelen met het ondergebit in, het is niet anders, de pijn is onbeschrijfelijk , als kiespijn in al je kiezen tegelijk.

Misschien is het een goed idee om een infofolder mee te geven aan een patiënt na het trekken, en als vaste gewoonte een afspraak te maken om de passing van het gebit te controleren, zeker wanneer het een eerste gebit betreft.

Het gebit zit niet slecht, ongeacht wat pasproblemen, het blijft redelijk op zijn plaats en voelt niet hinderlijk aan, maar mocht later blijken dat er toch implantaten gezet moeten worden dan neem ik aan dat u begrijpt dat ik mij NIET meer laat behandelen door deze implantoloog. Zijn opstelling naar de patiënt, in ieder geval naar mij, vind ik op zijn zachts gezegd laakbaar.
Geke

Dit is heel erg vervelend dat dit juist u moest overkomen, terwijl u al zo angstig bent. Ik heb zelf nog niet eerder een tandarts meegemaakt, die zo met zijn patienten omging, je hoort er wel verhalen over. Gelukkig besteden ze tegenwoordig in de opleiding tot tandarts veel aandacht aan patientenzorg en ook nazorg na dit soort ingrijpende behandelingen en natuurlijk wordt er ook veel aandacht besteed aan omgaan met angstpatienten, geruststellen en ook vooral dat je voor angstpatienten meer tijd moet nemen. Ik hoop dat er dan ook geen tandartsen meer bijkomen, die zo met patienten omgaan. U zult er in de toekomst niet veel meer van merken waarschijnlijk, omdat u voor uw gebit minder vaak voor controle hoeft te komen. Ik begrijp ook goed dat u niet meer naar deze tandarts wilt gaan. U had het over het plaatsen van implantaten, maar uw tanden en kiezen zijn nu nog maar pas getrokken en er is waarschijnlijk nog behoorlijk wat kaakbot voor de houvast van uw gebit. Het kaakbot gaat slinken, waardoor de prothese na een tijdje minder goed past. Implantaten hebben meestal pas echt nut als er extreem veel verlies van kaakbot is, en dat is meestal toch pas nadat je ongeveer 30 jaar een prothese draagt. Bij de ene persoon gaat dit proces sneller dan bij de andere, dus het kan ook zo zijn dat het nooit echt nodig is. Maar er zijn meer implantologen in nederland en dan kun je het beste eerst voor een soort intakegesprek een afspraak maken, dat is een soort kennismakingsgesprek met de tandarts.

Ik hoop dat het goed gaat met je gebit en de drukplaatsen minder worden, ga je nog naar dat tandprothetisch lab, om de drukplaatsen weg te laten slijpen? Heel veel sterkte met alles! Mocht je nog meer vragen hebben, kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
zo, 04/24/2005 - 10:37 Permalink
peteria

ja ik ga gewoon naar het lab terug voor het bijwerken, afgezien van de gebrekkige nazorg ben ik zeer tevreden over het gebit.
er is bij het eerste gesprek aangegeven dat ik te weinig kaakhoogte zou hebben voor een normaal gebit, eerlijk gezegd heb ik zelf geen probleem hiermee, ik heb het gebit slechts drie dagen en het zit heerlijk en niet los.
misschien een verkooppraatje, het protheseburo en de implantoloog werken voor zover ik weet onafhankelijk van elkaar, en toch samen.
zo, 04/24/2005 - 11:54 Permalink
Geke

Ja, dat is vaak zo. Zolang je zelf het idee hebt dat je met je kunstgebit nog goed kunt functioneren, is het plaatsen van implantaten niet nodig. Als je echt veel resorptie van het kaakbot hebt en je kunt niet meer goed functioneren (dus eten/praten etc) of de onderprothese wordt pijnlijk, dan zijn implantaten een goede oplossing. De onderprothese kan bij erg veel resorptie pijnlijk worden, omdat de zenuw die door het bot van de onderkaak loopt door de resorptie op het bot kan gaan liggen. Doordat de prothese hierop terecht komt kan het pijnlijk worden, dan zijn implantaten ook een goede oplossing. Maar deze problemen ontstaan pas vaak als je al een hele tijd tandenloos bent, dus dat is nog niet iets om je op het moment zorgen over te maken.

Succes met je prothese en ik hoop dat de verdere nazorg door het tandprothetisch centrum goed gaat en je niet meer van die vervelende ervaringen zoals met deze tandarts hoeft mee te maken. Ik hoop dat je wat met deze informatie kunt.

:smt006 Geke
zo, 04/24/2005 - 12:39 Permalink
peteria

het vervolg van het verhaal:

afgelopen maandag had ik laat `s middags een afsppaak met de prothese praktijk, ik heb het weekend helse pijnen gehad maar er was niemand bereikbaar.....kilo`s ibuprofen hebben mij erdoor gesleept.

bij de praktijk bleek na enig pijnlijk wurmen de oorzaak dat het ondergebit er niet uit kon, er zat iets van een gietrand aan de onderzijde van het gebit die niet afgewerkt was, deze had zich in de buitenste onderzijde van mijn tandvlees geboord en heeft de hele onderrand van mijn tandvlees omgetoverd tot een bloederige ontstoken massa.

ietwat geschrokken heeft men de onderrand van het gebit verwijderd, ik kreeg heet idee dat dit randje wat niet verwijderd was een "foutje " geweest moet zijn, in ieder geval heb ik nu wel ineens een ander idee bij de opmerking van de tandarts toen hij na het plaatsen van het gebit opmerkte dat dit nog wel pijn zou gaan doen.
het bovengebit zit pijnloos, wel heb ik geen draagvlak onder de voortanden, er zit voorin mijn gebit tussen tandvlees en prothese een holle ruimte, wat erg hinderlijk is bij het proberen om te eten, het gebit klapt met de achterkant omlaag en de voorplaat blijft ergens pijnlijk tegen
het "snorschot" steken.
volgens de protheseboer is dit normaal met een kunstgebit, als ik iets af moet bijten moet ik dat met mijn voorste kiezen doen.
optie is wederom implantaten, soms heb ik de indruk dat men bewust bezig is om het gewone gebit wat minder fijn te laten zitten om mij later implantaten aan te smeren.
ik heb besloten na de service beurten aan het gebit niet meer naar dit buro te gaan, zeker niet voor een vervolggebit of eventueel implantaten.
het ondergebit doet nog steeds vreselijk zeer, het klemmen is verholpen maar er zitten nog verschillende pijnlijke drukpunten die men volgens de protheseboer niet weg kan halen, eerst moeten mijn kaken geslonken zijn en de onstekingen die veroorzaakt zijn door het klemmende gebit, verdwenen zijn.
tevens is de onderplaat aan de rechterkant een centimeter langer als links, en zit er een opstaande kant aan.
Dit zit zeer pijnlijk tussen mijn kaakscharnier, met als gevolg dat ik mijn mond niet geheel kan sluiten.
door het half open lopen de hele dag heb ik een verschrikkelijk kramp in mijn kaak.
je raad het al, hier kan niets aan gedaan worden voordat de kaak geslonken is, neem maar een paracetamolletje en anders doe je het gebit af en toe maar een tijdje uit.
en dat wil ik juist niet, afgezien dat het gebit pas in mijn mond zit is het een vertrouwd gevoel geworden, het is bijna misselijkmakend om je lege mond met alle wonden te voelen.
tevens heb ik van verschillende kanten vernomen dat het beter is om het gebit zo lang mogelijk in het begin in te houden, je raakt er dan veel sneller en makkelijker aan gewend.
ik overweeg om contact op te nemen met mijn verzekering en te informeren of het mogelijk is om over te stappen.
nog steeds heb ik ondanks de achteraf onnodige pijnen geen spijt van het nemen van het gebit, ik zou het zo weer overdoen, maar dan waarschijnlijk bij een ander, alhoewel het ook wel uniek schijnt te zijn dat je complete gebit binnen een half uurtje getrokken is.
voorlopig moet ik nu 2 weken aan de pijnstillers voor de volgende afspraak, dus wordt vervolgd
peter
wo, 04/27/2005 - 14:45 Permalink
Geke

Beste Peter,

het klopt dat je met een prothese vaak niet goed iets af kunt bijten met je voortanden, dan gaat hij vaak aan de achterkant los en kantelt hij naar voren. Dus het klopt dat je het beste iets met je voorste kiezen kunt afbijten. In het begin zal dat heel erg wennen zijn. Verder is het erg vervelend dat je nog last hebt van drukplaatsen en dat je je mond niet goed dicht kunt doen, doordat er nog een rand achterin in de weg zit. Dit zou volgens mij wel iets moeten zijn waar de tandtechnieker wat aan moet doen. Bij ACTA (academisch centrum tandheelkunde amsterdam) vragen wij ook altijd aan de patient of zij nog drukpunten voelen en met een speciaal soort pasta testen wij dat dan. Dat met die pasta zal voor jou nog lastig zijn, omdat je natuurlijk nog wonden hebt, die nog moeten genezen. Verder is het wel het beste dat het nu een beetje comfortabel zit, omdat je al pijn hebt van die wonden. Als je hem daarna een tijdje gedragen hebt en het kaakbot is geslonken, moet hij normaalgesproken toch gerelined worden. Dat betekent dat ze de roze binnenvoering dan goed passend gaan maken op je geslonken kaak. Dat gebeurt meestal na 3mnd - 6mnd na de extracties. Soms ook wel na een jaar. Dus ook daarom zou het niet echt erg zijn als de tandtechnicus er nog wat afslijpt, zodat je in ieder geval minder last hebt. Omdat je je mond niet goed dicht kunt doen, lijkt het erop dat de onderprothese iets te ver doorloopt naar achteren. Verder is het ook vaak wennen aan een prothese, omdat het een losse vervanging is. Zoals je ook al zei kan de bovenprothese soms kantelen en ook de onderprothese zal losser gaan zitten. Dit is vaak echt leren er mee om te gaan en mocht dat echt een groot probleem zijn en kun je er niet goed mee functioneren, zijn implantaten de oplossing. Als je verder geen problemen hebt met de nadelen van een prothese zijn implantaten in principe niet nodig.

Ik hoop dat je een beetje goed door deze vervelende tijd heenkomt. Veel sterkte!! :smt023 En als er nog problemen of vragen zijn kun je het altijd laten weten.

Groetjes Geke :smt006
wo, 04/27/2005 - 15:36 Permalink