lekke vulling

Author:
femm
Posted:
vr, 04/29/2005 - 15:05
Ik had het met mijn buurvrouw over de tandarts en over dit forum en ze had wel een vraag, maar geen internet.. Dus vandaar dat ik de vraag stel..

Mijn buurvrouw is een paar week geleden geboord bij een kies naast een reeds gevulde kies (amalgaan). er is een witte vulling in de nieuwe gekomen. Nu heeft ze nog steeds last ervan met bewegingen van haar mond. Ze kan er alleen niet achter komen waar het precies zit en heeft soms het idee dat het juist in de tand naast de gevulde kies zit (dus de kies met de amalgaam vulling). de zijkant van die kies lijkt weg en de amalgaam is dus de zijkant.. Nou heeft mijn buurvrouw gehoord van lekke vullingen en wil ze graag weten hoe je die kunt herkennen, dus wat de symptonen zijn als het ware.. Mijn buurvrouw gaat deze vakantie ook op vakantie, maar maakt zich door de pijn toch wat zorgen..vooral omdat ze bijvoorbeeld ook pijn heeft bij het neusophalen en het bewegen van de tong langs te boventanden. de pijn zit onder en de vullingen ook.
Ik hoop dat jullie haar willen en kunnen helpen met een antwoord..

alvast bedankt

ps.. ik heb nog gezocht op het forum, maar kon niet echt een duidelijke beschrijving vinden over hoe een lekke vulling eruit ziet en wat de symptonen zijn
Geke

Een lekke vulling is eigenlijk hetzelfde als een gaatje, maar dan zit het gaatje naast je vulling. Dus een donkere verkleuring op de plaats waar je tand overgaat in vulling. Op de foto kan de tandarts het vaak ook zien. Verder kan het dat die kant bij je buurvrouw nog wat gevoelig is, doordat er niet lang geleden een composiet vulling in is gekomen (dat is een witte vulling). Bij deze vulling kun je vaak wat gevoeligheid ervaren, nadat hij gemaakt is. Dit komt doordat er bij deze vulling tijdens het maken een beetje krimp optreedt en hij plakt goed aan je tand vast, dus hij trekt je tand soms een klein beetje bij elkaar en dat kun je een tijdje voelen, soms wel een paar maanden, maar dat is een uitzondering. Het moet wel vanzelf minder worden. Als de pijn erger wordt en extreem is bij warm en koud kun je het beste contact opnemen met je tandarts, want dan kan het een gaatje zijn die te diep is of een erg geirriteerde zenuw, verder hoeft ze zich geen zorgen te maken. Als er echt iets van de kies is afgebroken kan ze ook het beste naar de tandarts gaan, want op ruwe oppervlakken blijven makkelijk bacterien zitten en kunnen vaak sneller nieuwe gaatjes ontstaan.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Groetjes Geke :smt006
vr, 04/29/2005 - 19:35 Permalink
femm

Ik zal het doorgeven.. bedankt..

Ze vond het alleen raar dat ze er ook last van had met het bewegen van haar tong en het neusophalen.. maar dan zal het wel goed zijn
za, 04/30/2005 - 06:03 Permalink