vulling afgebroken

Author:
shanice30
Posted:
di, 05/03/2005 - 16:05
vandaag is een stuk vulling afgebroken heb er best last van heb de tandarts gebeld maar kon niet terecht vandaag morgen ga ik op vakantie 17dagen met het vliegtuig kan mijn vakantie niet opschuiven ik heb de tandarts ook uitgelegd dat ik morgen op vakantie ben maar het adwoordt was ik kan vandaag niet dan maar 17 dagen met pijn lopen maar breek de vulling nu niet verder en hoe kan ik het beste schoon houden zodat er geen infectie aan kan krijgen alle tips zijn welkom

groetjes shanice :smt006
Geke

Dat is erg vervelend. Je kunt ook niet morgenochtend vroeg nog bij de tandarts terecht of eventueel bij een andere tandarts? En wanneer doet het pijn? Want als het pijn doet bij warm en koud en deze pijn lang aanhoudt nadat het met warm en koud in aanraking is gekomen, kan het zijn dat de zenuw blijvend beschadigd is. Ik weet natuurlijk niet hoe het er in je mond uitziet, hoe groot de vulling was, hoe ver het afgebroken is, of er eventueel een gaatje onderzat doordat de vulling al lekte. Dat is op afstand moeilijk te beoordelen. Als het echt alleen de vulling is die afgebroken is en er verder geen gaatje bij zit, kun je het het beste heel goed schoonhouden, zodat er niet alsnog een gaatje kan ontstaan, omdat het nu natuurlijk een plaats is waar makkelijk plaque (dus bacterien) kan gaan zitten. Als de vulling nu erg verzwakt is, kan het natuurlijk zo zijn dat er meer afbreekt, daarom kun je het beste deze tand wat met rust laten en dus vooral aan de andere kant kauwen of afbijten. Mocht de pijn echt erg worden kun je altijd proberen in het land waar je op vakantie bent een tandarts te vinden die er naar wil kijken, ik weet niet waar je naar toe gaat, maar dat kun je het beste zelf bekijken of je dat nodig vindt, je voelt het altijd natuurlijk nog zelf het beste. Je kunt trouwens pas een infectie krijgen als je zenuw bloot ligt, maar dan ga je door het plafond en dan is er ook een stuk tand mee afgebroken ander kan dat niet. Of je kunt een infectie krijgen als er toch een gaatje onder de vulling zat en deze is zo diep geworden dat hij tot de zenuw komt. Aan deze infectie kun je op het moment weinig doen, maar als dit echt het geval is moet er uiteindelijk een wortelkanaalbehandeling in je tand of kies worden gedaan. Als het dus gewoon schoon tandweefsel is en nog een stuk vulling en je houdt het goed schoon hoef je je geen zorgen te maken over een infectie. Als je de 17 dagen goed doorkomt, kun je daarna naar de tandarts gaan en die kan ook bekijken of er schade aan de zenuw is ontstaan.

Maak je niet teveel zorgen en ga lekker op vakantie, mocht je veel pijn krijgen, ga dan daar op zoek naar een tandarts.

:smt006 Geke
di, 05/03/2005 - 17:54 Permalink
shanice30

de kies is inmiddels meer gerepaeerd verder ook nergens last van maar nu komt het volgende probleem ik ben al vier dagen naar de tandarts aan het gaan ik verga van de pijn en wel hevige pijn een heel dik wang en blijkt dat ik ergens een ontsteking heb in de boven kaak rechts maar ze weten niet welke kies het is ze hebben 4 kiezen opengemaakt (ik neem aan kleine gaatje geboord ) zo voelt dat dat zo achter haald kan worden waar de onsteking zit ik weet wel het doet hartstikke pijn en maandag moet ik weer terug o ja de foto's wees echt dat de hele boven onsteken was zijn er tips of andere goede raad ik hoop dat iemand een antwoord heeft voor me dit is niet meer leuk heb wel goede pijnstiller mee gekregen

shanice
vr, 06/03/2005 - 17:10 Permalink