Implantaten na volledige extractie

Author:
Balaam's Miracle
Posted:
di, 05/03/2005 - 19:53
Nadat ik een het een en ander over implantaten op http://www.tandartsmalen.nl/ heb gelezen, is er bij mij een vraag gerezen.

Het is bekend dat na extractie van de tanden en kiezen, bijvoorbeeld voor het plaatsen van een gebitsprothese, het kaakbeen slinkt.
Het is ook bekend dat op de plaats waar een tand/kies of een implantaat zit, het kaakbeen niet (?) of in elk geval in mindere mate slinkt.

Nu is mijn vraag waarom worden er, nadat er voldoende tanden en kiezen getrokken zijn om slinking merkbaar te maken, niet op de plaats waar deze gezeten hebben, geen (titatlium) implantaten geplaatst om het slinken te voorkomen?
Zijn er, medisch gezien, bezwaren hiertegen?

Het is mij wel (dankzij die website) bekend dat de samenstelling van het tandvlees rondom zo'n implantaat anders en kwetsbaarder is.
Echter, indien een titaniium implantaat diep genoeg geplaatst word om geen contact te maken met het tandvlees en er een klein stuk botvervangend materiaal (of eigen bot) bovenop wordt geplaatst, zou het implantaat door eigen bot ingekapseld worden.
Dit bot zou dichter van samenstelling zijn dan het "normale" bot, zou dat dan op de een of andere manier voor een probleem kunnen zorgen?

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ik als enige op dit idee ben gekomen, maar tegelijkertijd heb ik nog nooit gehoord dat deze procedure uitgevoerd wordt (dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gebeurt).
Als het nooit wordt uitgevoerd, waarom dan niet? Als het wel gebeurd, wanneer komt dan iemand daarvoor in aanmerking? Ik ben nu nieuwsgierig :-)
Geke

Het heeft voornamelijk met de kosten te maken denk ik, de meeste van de mensen die tandenloos worden (dus niet iedereen), heeft weinig geld te besteden om vaak naar de tandarts te gaan of heeft het er niet voor over. Er zijn uitzonderingen. Op den duur wordt dan de staat van het gebit slechter en is uiteindelijk een kunstgebit nodig.

Om overal implantaten in te zetten is natuurlijk erg kostbaar en hierbij is een perfecte mondhygiene ook erg belangrijk, wat hiervoor vaak de oorzaak was van het verlies van het gebit. De meeste mensen hebben bij een kunstgebit het gevoel dat ze eindelijk niet zoveel meer hoeven te poetsen enzo, dat ze geen gaten meer krijgen etc. Maar een prothese moet natuurlijk ook schoon. Als de mondhygiene bij implantaten niet goed is, kan er ontsteking van het tandvlees ontstaan en als gevolg daarvan botverlies (soms), dit is net zoiets als parodontitis, maar dan rondom implantaten in plaats van rondom gewone elementen en heet dan ook peri-implantitis.

Het is een goede oplossing en er als je gewoon een operatie kunt ondergaan, dus als je geen medische problemen hebt waardoor dit niet mogelijk zou zijn kan dat. Je kunt bijvoorbeeld nadat je tanden en kiezen getrokken zijn een soort brug op implantaten kunnen laten maken, dit is dan gewoon een vaste voorziening, die je niet snachts uit kunt doen. Dan moeten er onder 5-6 implantaten in en boven 8-10, dus dat is behoorlijk wat, op de beginpagina kun je volgens mij de kosten van zo'n behandeling nakijken.

Verder kun je ook een prothese die steunt op implantaten laten maken, maar dit wordt vaak gedaan als het bot al meer geslonken is, als de prothese al minder houvast heeft of als een patient echt niet met een losse voorziening zoals een gewone prothese kan functioneren. Dat wordt vaak alleen onder gedaan. Dan worden vaak 2 of 4 implantaten geplaatst.

Alleen bij extreme kaakresorptie, als er bijna niks meer over is, wordt het vergoed door de verzekering, maar dat zal bij jou nog lang niet het geval. Dus als het financieel geen probleem is kom je eigenlijk altijd wel in aanmerking. Maar dan kun je het beste een consult aanvragen bij een tandarts die implanteert, hij of zij kan dan bekijken wat bij jou de mogelijkheden zijn. Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

:smt006 Geke
di, 05/03/2005 - 20:45 Permalink
Balaam's Miracle

Als de mondhygiene bij implantaten niet goed is, kan er ontsteking van het tandvlees ontstaan en als gevolg daarvan botverlies (soms), dit is net zoiets als parodontitis, maar dan rondom implantaten in plaats van rondom gewone elementen en heet dan ook peri-implantitis.

Nu weet ik niet zeker of ik jou niet goed begrijp, of dat jij mij niet goed begrijpt (mogeljk heb ik de terminologie niet juist gebruikt), dus om het zekere voor het onzekere te nemen leg ik toch nog even (misschien ten overvloede) uit wat ik in gedachten had.

Mijn idee was de volgende: plaats titanium "schroeven" in de tandholte met als doel om het tandvlees daarboven te kunnen sluiten.
Om het te kunnen laten sluiten, lijkt het mij nodig om de "schroef" diep genoeg te plaatsen zodat het kan worden afgedekt met been of een beenvervanger. Hierna kan het tandvlees boven dit geheel worden gesloten.

Verder kun je ook een prothese die steunt op implantaten laten maken, maar dit wordt vaak gedaan als het bot al meer geslonken is, als de prothese al minder houvast heeft of als een patient echt niet met een losse voorziening zoals een gewone prothese kan functioneren. Dat wordt vaak alleen onder gedaan. Dan worden vaak 2 of 4 implantaten geplaatst.

Ik krijg binnenkort ook een volledige gebitsprothese, ik ben nu 35 en dus zal kaakresorbsie een probleem gaan worden.
Om onder andere dit probleem enigzins te ondervangen heeft de chirurg voorgesteld om de tandwortels van de hoektanden te laten zitten en daar implantaten in te plaatsen om daar dan het gebit op vast te klikken. (ik ken de juiste termen hier niet voor, maar jij kan me dat vast wel vertellen ;-))

Maar goed, juist omdat kaakresorbsie mettertijd een probleem zal gaan worden, vroeg ik me dit dus allemaal af.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Best wel, het lukt me steeds beter om een beeld te vormen van de mogelijkheden, onmogelijkheden en alles wat bij dit soort dingen komt kijken. :-)
di, 05/03/2005 - 21:11 Permalink
Geke

Ik begrijp wat je bedoeld. Bij het plaatsen van implantaten worden ze vaak eerst in de kaak gezet en daarover heen wordt vaak eerst weer tandvlees gehecht. Hier groeit alleen geen bot overheen, dus het implantaat komt uiteindelijk niet helemaal in de kaak te liggen, maar als het implantaat goed vast gegroeid is aan het bot, wordt de bovenkant weer uit het tandvlees te voorschijn gehaald en vervolgens wordt er wat opgemaakt. Dat kan bijvoorbeeld een kroon of brug zijn, maar ook bijvoorbeeld een soort stangetje, waarop je je prothese kunt klikken. Of alleen een soort knopje of magneetje voor je prothese, dat kan ook. Dus er groeit geen bot over de bovenkant van het implantaat. Trouwens, je kunt meestal niet meteen een implantaat plaatsen in het gat wat een tand of kies heeft achtergelaten, of het implantaat moet dikker zijn misschien. Maar het implantaat moet eigenlijk meteen botcontact maken, want het groeit niet vanzelf langs het implantaat naar boven. Daar zijn speciale botregeneratietechnieken voor nodig.

Wat jouw kaakchirurg voorstelde, komt op zich op hetzelfde neer, maar jij hebt je hoektanden dus nog. De wortels van de hoektanden gaan ook niet in je kaak of onder het tandvlees liggen, maar blijven gewoon in je kaak zitten. Je kunt de stompjes ook gewoon zien en schoonhouden. Hier kun je ook iets op maken waardoor de prothese vaster gaat zitten, zoals een kliksysteem. Maar omdat er bij jou weinig kaakbot verdwenen is, is er weinig ruimte voor dit soort systemen en wordt de prothese vaak kwetsbaarder. Dit is een plaatje van een overkappingsprothese op wortels van hoektanden, dus zo ziet dat er uit:

http://home.hccnet.nl/g.d.vos/images/overk-2.jpg

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

:smt006 Geke
di, 05/03/2005 - 22:08 Permalink
de digitale tandarts

Naar alle waarschijnlijkheid zullen implantaten die onder een prothese en onder het tandvlees in het kaakbot zit, niet kunnen voorkomen dat het kaakbot slinkt.
Het bot moet via het implantaat echt belast worden door kauwkrachten om niet te degeneren, soms worden de tandkassen na extractie ook wel opgevuld met botvormend/vervangend materiaal om slinkingsproces tegen te gaan.

Redenen waarom niet altijd implantaten of of andere materialen na extractie geplaatst worden, zijn vaak grotendeels van financiële aard.

Geke bedankt voor je deskundige antwoord!
di, 05/03/2005 - 22:35 Permalink
Balaam's Miracle

Ik begrijp wat je bedoeld. Bij het plaatsen van implantaten worden ze vaak eerst in de kaak gezet en daarover heen wordt vaak eerst weer tandvlees gehecht. Hier groeit alleen geen bot overheen, dus het implantaat komt uiteindelijk niet helemaal in de kaak te liggen, maar als het implantaat goed vast gegroeid is aan het bot, wordt de bovenkant weer uit het tandvlees te voorschijn gehaald en vervolgens wordt er wat opgemaakt. Dat kan bijvoorbeeld een kroon of brug zijn, maar ook bijvoorbeeld een soort stangetje, waarop je je prothese kunt klikken. Of alleen een soort knopje of magneetje voor je prothese, dat kan ook.

Nu weet ik zeker dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel. Het doel van wat ik in gedachten had was om kaakresorbsie te voorkomen door als het ware "loze" implantaten te gebruiken. Implantaten waar niks op gemonteerd wordt maar dat wordt afgedekt door bot of een botsubstituut. Het implantaat wordt na verloop van tijd omgeven (dus ook van boven) worden door dichter bot dat minder snel zal worden afgebroken door het lichaam dan het normale kaakbeen.

Maar het implantaat moet eigenlijk meteen botcontact maken, want het groeit niet vanzelf langs het implantaat naar boven. Daar zijn speciale botregeneratietechnieken voor nodig.

Precies, daarom suggereerde ik ook het verzinken van het implantaat tot onder de kaakrand en vervolgens eigen been of een botsubstituut daaroverheen te plaaten. In essentie dicht je het gat dan af met bot of een substituut dan vervangen wordt door eigen, levend bot.

De Digitale Tandarts heeft echter al een antwoord op gegeven dat op dit idee aansluit.

Wat jouw kaakchirurg voorstelde, komt op zich op hetzelfde neer, maar jij hebt je hoektanden dus nog. De wortels van de hoektanden gaan ook niet in je kaak of onder het tandvlees liggen, maar blijven gewoon in je kaak zitten.

Klopt als een zwerende vinger. Of als een onstoken kaak, om in de geest van dit forum te blijven :-).

Je kunt de stompjes ook gewoon zien en schoonhouden. Hier kun je ook iets op maken waardoor de prothese vaster gaat zitten, zoals een kliksysteem. Maar omdat er bij jou weinig kaakbot verdwenen is, is er weinig ruimte voor dit soort systemen en wordt de prothese vaak kwetsbaarder.

Dus als ik jou goed begrijp, denk jij dat er geen kliksysteem zal worden aangebracht omdat ik nog "teveel" kaakbeen heb?
Als dit klopt en ze doen dat niet, kan zo'n systeem in een later stadium zonder al teveel poespas nog worden aangebracht?

Dit is een plaatje van een overkappingsprothese op wortels van hoektanden, dus zo ziet dat er uit:

Jup, dat is het systeem zoals mij dat is getoond door de chirurg.

Dank je dat je zoveel geduld met me hebt, maar ik ben van nature enorm nieuwsgierig en wil altijd van de hoed en de rand weten. Nu komt dit natuurlijk heel dichtbij voor mij en dus heb ik meer vragen, ideeën en nog meer vragen dan anders. Mijn huisarts wordt ook al gek van mij en mijn nieuwsgierigheid, en mijn loodgieter, en de monteurs bij de garage waar ik mijn APK laat uitvoeren en zo kan ik er nog meer noemen ;-))
wo, 05/04/2005 - 02:56 Permalink
Balaam's Miracle

Naar alle waarschijnlijkheid zal een implantaat dat onder een prothese en onder het tandvlees in het kaakbot zit, niet kunnen voorkomen dat het kaakbot slinkt.
Het bot moet via het implantaat echt belast worden door kauwkrachten om niet te degeneren, soms worden de tandkassen na extractie ook wel opgevuld met botvormend/vervangend materiaal om slinkingsproces tegen te gaan.

Nu verwar je me enigzins want dit lijkt in tegenspraak met elkaar te zijn.
Nu trek ik je deskundigheid niet in twijfel, maar eerst zeg je dat "een implantaat dat onder een prothese en onder het tandvlees in het kaakbot zit, niet kunnen voorkomen dat het kaakbot slinkt." en in de volgende zin zeg je "soms worden de tandkassen na extractie ook wel opgevuld met botvormend/vervangend materiaal om slinkingsproces tegen te gaan".

Bedoel je te zeggen dat de procedure zoals ik die ongeveer suggereerde wel wordt toegepast, maar dat de resultaten onbevredigend zijn?
wo, 05/04/2005 - 03:07 Permalink
de digitale tandarts

Wat jij loze implantaten noemt, houdt het slinken dus niet tegen.

Het opvullen van de tandkassen na extractie zal het proces kunnen vertragen, maar zeker bij prothese dragers niet tegenhouden.

Graag de antwoorden beter lezen, want het wordt verwarrend nu
wo, 05/04/2005 - 06:45 Permalink
vV

blijft in dit alles het kosten aspect de boventoon voeren.
De ziekenfondsen zijn nu al terughoudender met machtigingen voor implantaten, en zullen per 2006 zeer waarschijnlijk in ieder geval trachten inspraak te krijgen in welk systeem gebruikt wordt .

Daarnaast zullen op het moment de meeste kiezen verloren gaan door ontstekingen of parodontitis. Dan moet eerst de ontsteking genezen zijn voordat geimplanteerd kan worden.

Daarnaast hebben implantaten eigenlijk alleen zin als ze functioneel belast worden.

Eventueel zou (en dat gebeurt ook soms) (kunst-)bot ingebracht kunnen worden om te snelle reserptie tegen te gaan, of een deuk in de kaak te voorkomen wanneer een brug gep[laatst wordt. Maar alles hangt af van de toekomstplanning voor de plek waar de kies getrokken wordt.
En dan komt weer alles terug op de ermee samenhangende kosten. Technisch is heel veel mogelijk, financieel heel weinig.
wo, 05/04/2005 - 08:00 Permalink
erwinmartin

Dit is pas interesant hier moet veel vaker over gepraat worden en wat die jongen veel vraagt .Nou doe ik ook hoor veel geluk en laat eens weten hoe het afgelopen is ik wil ook verder met een mooi gebit grtjes erwin
do, 05/26/2005 - 16:49 Permalink