vulling maken buiten de mond??

Author:
marjon71
Posted:
di, 05/03/2005 - 15:12
ik was vorige week bij mijn tandarts om 2 gaatjes te laten vullen. de tandarts waarschuwde al dat het om 2 diepe gaten ging. tijdens de behandeling merkte hij op, dat 1 gat nog wel gevuld kon worden, maar dat de andere, de kleinste hoekkies bovenin, helaas niet zou lukken.
hij stelde voor om een vulling buiten de mond om te maken en die ook buiten de mond zou laten krimpen.(witte vullingen schijnen te krimpen). aanstaande vrijdag gaat hij de vulling erin "metselen". nu heb ik een transparante noodvulling tot die tijd. wie herkent dit en weet hoe e.e.a. in zijn werk gaat??
alscho28

Ik heb het zelf nog nooit ondergaan, maar ik weet dat dit een inlay is. Als het goed is is er een afdruk van je gebit gemaakt. Deze gaan naar een technieker die op twee manieren een inlay kan maken.
Allereerst wordt er van je afdruk een gipsmodel gemaakt. Dus heeft de technieker een zelfde afdruk als dat je gebit is. In het gaatje wat gemaakt is kan de technieker met behulp van porcelein de vulling maken. Hij gaat dan aan de hand van de kleuren de kies weer helemaal opbouwen. Deze vulling wordt daarna afgebakken en verder afgewerkt.
Mocht er een gouden inlay gemaakt worden, dan zal de technieker het gaatje opvullen met was. Daarna wordt daar een afdruk van gemaakt en de was wordt weggebrand. Deze holte wordt daarna opgevuld met een vloeibare goudlegering.
Daarna zal het produkt weer bij de tandarts komen en zal de inlay geplaatst worden.

Alfred :smt006
di, 05/03/2005 - 16:23 Permalink
carabelli

(oeps iemand was me tijdens het tikken en koffiezetten voor :lol: )

Wat jouw tandarts beschrijft als 'een vulling buiten de mond maken' is wat in vaktermen een 'inlay' wort genoemd.

Een inlay is een restauratie die van goud, porselein of composiet gemaakt kan worden. Bij het maken van inlays wordt een afdruk van de preparatie (het geboorde gat) gemaakt, waarna een gipsmodel gemaakt wordt van de preparatie. Op dit model wordt vervolgens de inlay gemodelleerd. Een gouden inlay wordt in was gemodelleerd en vervolgens gegoten, een porseleinen inlay wordt in de oven gebakken en een composiet inlay wordt op het model uitgehard (waarbij de inlay idd iets zal krimpen, een eigenschap van composiet).

Voor de composiet inlay is nog een andere techniek mogelijk, hierbij wordt de vulling zonder deze aan de tand te laten hechten als een vulling gelegd, uitgehard, waarna de restauratie uit de mond wordt gehaald en daarna gecementeerd wordt.

Nadat de inlay buiten de mond is vervaardigd (al dan niet door een tandtechnicus) wordt deze in de mond gecementeerd.
di, 05/03/2005 - 16:33 Permalink
marjon71

er is inderdaad een afdruk van boven-en ondergebebit gemaakt. is het een nare behandeling, dat plaatsen van een inlay?
bedankt alvast voor jullie antwoorden.
wo, 05/04/2005 - 14:04 Permalink