gaatje herkenne

Author:
Orka
Posted:
za, 04/30/2005 - 10:28
Hallo, ik ben marijke. Ik heb een vraagje.
Ik ben 45 jaar. De onderkant van mijn voorste boventanden zijn nogal verkleur. Deze morgen merkte ik op 2 plaatsen ee, zwart vlekje , niet groot maar toch duidelijk zichtbaar. Ik heb helemaal geen pijn.
Zijn dit gaatjes en moet ik hiermee naar de tandarts of kan ik gerust wachten tot mijn jaarlijkse controle in augustus.

De plekjes zien er uit als twee zwarte punten. Hoe kan ik weten of dit gaatjes zijn.

Groetjes,
Marijke
Geke

Donkere verkleurinkjes hoeven niet perse gaatjes te zijn, het kan ook dat het wat aanslag is van roken, koffie of thee of een beginnend gaatje dat gestopt is en wat kleurstof heeft opgenomen. Als het echt een gaatje is zie je bij je voortanden vaak een doorschemerende vlek onder het glazuur als je bijvoorbeeld met fel licht op je tand schijnt. Het is vaak dan een soort roomwittige doorschemerende vlek. Als je dit ziet zou ik contact opnemen met de tandarts en als het gewoon een donker vlekje is, zonder dat de rest van de tand er anders uit ziet zou ik me niet teveel zorgen maken en de controle in augustus afwachten. Mocht het een beginnend gaatje zijn kun je het vaak nog stoppen door het erg goed schoon te houden. Als er namelijk geen plaque (dus bacterien) meer bijkomen kan een beginnend gaatje nog stoppen. Als het vlekje tussen je tanden zit, kun je het beste elke dag flossen, het beste is overal, maar in ieder geval op deze plaats. Daar haal je de plaque mee weg. Zo kun je een beginnend gaatje stoppen.

Ik hoop dat je hiermee eerst voldoende informatie hebt en dat het allemaal een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
za, 04/30/2005 - 11:12 Permalink
richsercom

Ik heb ook in mn voortand een roomwittige vlek, maar dan echt achter het glazuur zeg maar. Ik geloof niet dat het een gaatje kan zijn. Of kan het ook wat anders zijn?

Groetjes Richard
vr, 05/06/2005 - 19:05 Permalink
Geke

Als het echt een gaatje is, dat door het glazuur heen is, ziet het er vaak ook uit als een roomwittige verkleuring achter het glazuur. Dus het zou een gaatje kunnen zijn. Meestal begint dit gaatje dan tussen de tanden, soms is daar een wat donkere verkleuring te zien. Bij gaatjes kan het ook zo zijn dat het wat gevoelig is bij zoetigheid. Verder kan verkleuring in het dentine of glazuur ook ontstaan zijn bij bijvoorbeeld de aanleg van de tanden. Heb je deze verkleuring altijd al gehad dan kan het zoiets zijn of een gaatje wat lang geleden ontstaan is en eigenlijk niet groter wordt, doordat nu de mondhygiene beter is. Verder als het van de laatste tijd is, kan het een gaatje zijn en kun je het beste de tandarts er even naar laten kijken als je je er zorgen over maakt, hij of zij kan dan beoordelen of het echt een gaatje is en of er wat aan gedaan moet worden.

Ik hoop dat het zo duidelijk is en ik hoop dat het geen gaatje is, dat is toch jammer in je voortanden, maar natuurlijk ook in je kiezen.

:smt006 Geke
vr, 05/06/2005 - 22:27 Permalink