Ik wil naar de tandarts

Author:
Riduce
Posted:
wo, 05/11/2005 - 10:18
Eindelijk besef ik dat ik niet zonder een tandarts kan, mijn gebit is de laatste jaren sterk achteruit gegaan, maar omdat ik geen pijn voelde en erg angstig ben voor de tandarts vond ik het wel best zo, 3 tot 5 keer per jaar heb ik een aantal dagen last van mijn gebit (dat stekende hoofdpijn veroorzaakt), veel asprines nemen en de dag afwachten dat de pijn er niet meer was. Nu zit ik dus weer in zo'n periode dat mijn gebit zeer doet dat veel hoofdpijn oplevert, asprines neem ik uiteraard weer gewoon in, maar nu heb ik toch besloten dat ik mijn angst moet overwinnen en naar de tandarts gaan voor controle, ik voel me niet pretig met het zien van mijn eigen gebit (tanden staan wel gewoon recht, maar zijn erg geel).

Ik ben 10 jaar geleden voor het laatst naar de tandarts gegaan (ben nu 33), dat was tijdens mijn diensttijd, die diensttandarts heeft ondanks dat hij mij verdoofde om een kies te vullen, mij zoveel pijn bezorgd tijdens het boren, dat ik vermoed dat hij een zenuw heeft doorboort, hij vertelde me achteraf wel dat als ik veel last zou hebben van de gevulde kies dat ik dan terug moest komen voor een zenuwbehandeling. Nou last had ik zeker wel, maar van horen zeggen wilde ik dus absoluut geen zenuwbehandeling.

Nu wil ik dus heel graag naar de tandarts toegaan, alleen het probleem is dat ik van te voren al denk dat ik dus helemaal ga flippen, dus gewoon echt in paniek ga raken en uit die stoel loop en richting huis ga terwijl de behandeling nog niet is afgelopen. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die een tandarts in de omgeving Leiden zit (liefst in leiden zelf), die daar heel goed mee weet om te gaan en dat ik bijvoorbeeld op de eerste afspraak alleen met de tandarts spreek en voorzichtig in mijn mond laat controleren, zodat de tandarts kan zien wat de schade is van 10 jaar geen bezoek brengen, en dan kijken hoe we een of meerdere behandelingen kunnen afspreken. Ik weet 100% zeker dat als ik vertrouwen heb in de tandarts en als de begin behandeling(en) voor mij als veilig voelen, dat ik dan gewoon op controle ga, omdat ik niet meer wilt dat mijn gebit nogmaals versloft gaat worden.

Alle tips zijn van harte welkom

Richard
Geke

Als eerste wil ik zeggen, dat ik het heel erg knap vind dat je deze moedige stap durft te nemen om naar de tandarts te gaan. Als het allemaal onder controle is, zal het je heel veel pijn en ellende besparen. Want ontstekingen in je gebit kunnen ook invloed hebben op de gezondheid van de rest van je lichaam.

Zelf ken ik geen tandartsen in Leiden of in de omgeving van Leiden, maar je kunt denk ik het beste een paar tandartsen bellen, om te vragen of ze nog patienten aannemen ten eerste en je verhaal uitleggen en vragen of je voor een vrijblijvend intakegesprek zou kunnen komen. Daarbij zou ik ook vragen, omdat je angstig bent, of ze daar ook meer tijd kunnen inplannen, het kan dat dat bij sommige praktijken mogelijk is, maar dat zal niet overal het geval zijn. Bij zo'n intakegesprek kun je uitleggen waar je angstig voor bent en hoe dat is ontstaan. Vaak wordt er dan even bij je in de mond gekeken en als je echt patient wordt worden er vaak nog wat fotootjes gemaakt. Omdat er waarschijnlijk veel problemen zijn in je mond, doordat je vaak last hebt van pijn, zal de tandarts vast sowieso de problemen eerst een beetje op een rijtje moeten zetten, voordat hij er aan begint, dat zal nog niet meteen bij het intakegesprek gebeuren, omdat hiervoor vaak ook niet veel tijd wordt ingepland.

Ik hoop dat je zoektocht naar een tandarts slaagt, laat nog maar even weten hoe het gegaan is. Succes en ik vind het nogmaals erg knap van je dat je deze stap durft te zetten.

:smt006 Geke
do, 05/12/2005 - 19:39 Permalink
Riduce

Dank je voor het antwoord. Heb al een beetje rondgebeld en nog gekeken op deze site of er nog wat meer info is, ik heb nu een afspraak gemaakt bij een tandarts in leiden waar ik terecht kan voor een intake gesprekje. Over 1.5 week ga ik daar heen, helaas is mijn pijn vandaag zo erg dat ik een afspraak heb gemaakt met een spoedeisende tandarts hulp, ik dat daar om 13:50 naar toe, ik neem dan wel eerst even een oxzazepan want ik ben nu al aan het shaken, normaal gaat de pijn weg na het nemen van 1 pijnstiller vandaag al 3 ingenomen en me mond doet verschrikkelijk zeer (1 tand), en de hoofdpijn is niet meer te harden (rechterkant van mijn slaap bonkt als een gek). maar goed ik gok erop dat de oxzzepan zijn werk doet en dat ik dan iig een stuk rustiger naar de spoedeisende tandarts kan gaan, ik denk dat de tand of ontstoken is of een gaatje dat is gaan ontsteken, nou mijn eerste beproeving komt duidelijk een stuk eerder dan ik geplanned had, maar ik moet nu echt naar de tandarts want de pijn is ondraagelijk geworden.
do, 06/02/2005 - 11:08 Permalink