Hoi,
op tv zie je bij programma's als extreme makeover dat de scheve tanden binnen een paar dagen recht staan d.m.v. opperatie.
Ik ben 17 jaar en heb ook scheve voortanden, mijn voorst middelste 2 tanden staan naar achteren en de 2 ernaast naar voren, k lijk op een vampier :cry: .
Weet iemand of je dit ook kunt laten opereren en wat dat kost.
Ik wil het liefst geen beugel.
Alvast bedankt!
op tv zie je bij programma's als extreme makeover dat de scheve tanden binnen een paar dagen recht staan d.m.v. opperatie.
Ik ben 17 jaar en heb ook scheve voortanden, mijn voorst middelste 2 tanden staan naar achteren en de 2 ernaast naar voren, k lijk op een vampier :cry: .
Weet iemand of je dit ook kunt laten opereren en wat dat kost.
Ik wil het liefst geen beugel.
Alvast bedankt!
Of als alle tanden er nog in zitten, worden er ook wel eens kronen op de tanden gemaakt:
Zoals je ziet, moet er voor een kroon, maar ook voor een brug natuurlijk erg veel tandweefsel weggeboord worden, met bepaalde risico's voor je tanden natuurlijk. En als je helemaal geen vullingen in je voortanden hebt en ook geen grote vullingen natuurlijk, is het zonde van je tanden, want je verzwakt ze heel erg. Je eigen tanden zijn het allersterkst. Langs de randjes van kronen kan plaque blijven zitten, wat tandvleesontsteking kan veroorzaken. Of er kunnen gaatjes op deze plaats ontstaan. Gewoon glad glazuur is altijd nog het beste. Dus ik denk niet dat dit een optie voor je is.
Ik kan zelf niet echt een andere oplossing bedenken dan toch een beugel, je hebt ze tegenwoordig ook met porceleinen slotjes, die zie je bijna niet:
Tegenwoordig kunnen ze ook aan de binnenkant van je tanden geplakt worden, dan zie je ze helemaal niet meer.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk voor je is.
:smt006 Geke
:smt005
Je zou kunnen overwegen de scheefstand te maskeren met (composiet)kunsthars of porcelein veneers. Dat heeft als voordeel datje geen beugel hoeft, als nadeel dat de scheefstand alleen wordt weggetoverd met een dikkere laag op de ene en een dunnere op de andere tand.
Dat klinkt makkelijk, maar is wel afhankelijk van de grootte van de afwijking en de handigheid van je tandarts.
En verder begrijp ik een beetje dat het dragen van een beugel een no-go optie is. Soms is dat in eerste instantie wel je gedachte,maar het kan bij nader inzien wel een heel goede optie blijken te zijn. Wel of niet zien van slotjes vind ik geen argument om iets niet te doen als je weet dat het de beste oplossing zou zijn.
Bedenk goed, je doet jezelf tekort als je nu al goede behandelmethodes in de ban doet.
Succes Peter
Maar je bent nog maar 17 om dan je gezonde, maar scheve, tanden te beschadigen om er iets overheen te zetten? zou ik niet doen.. Dan lijkt een beugel me toch echt het beste..
Die je dus samen met je tandarts hebt besproken en als je een afweging van de risicos, voor en nadelen, kosten en behandelduur maakt.
Orthodontisch verplaatsen (wat ook niet geheel vrij van risico's voor je tanden/tandvlees en kaakbot is) of maskeren met composiet/porcelein, soms zelf en combinatie, alles staat open maar besluit pas na overleg.
Praten in termen van beschadigen is niet handig, zelfs onnodig, want als je niets wilt beschadigen, geen risico wil lopen, dan moet je gewoon niets doen en met een rijtje scheve tanden blijven lopen.
Peter