Stuk kies afgebroken - Ontzettend angstig nu

Author:
Quandor
Posted:
wo, 05/04/2005 - 19:58
Gisteren is er tijdens het eten van een snoepje een stuk van mijn kies afgebroken.
Het doet geen pijn, waarschijnlijk had ik al een zenuw behandeling aan deze kies gehad.

Maar nu ben ik doodsbang dat die kies getrokken moet worden, en als dat zo is ben ik bang dat hij afbreekt.
Het is een behoorlijk stuk wat is afgebroken, maar er is nog genoeg kies overgebleven.

Zijn er andere behandelingen dan het trekken van een afgebroken kies, bijvoorbeeld een stift of iets dergelijks?

Ik ben extreem angstig voor de tandarts en durf niet te bellen.

Groet,

Ronald
joek

Tja, dat is een beetje moeilijk te beoordelen va een afstand.
Is het een groot stuk?
Is er alleen een stuk van de vulling af of ook van de kies zelf?
Ik heb het zelf ook een paar keer gehad. Alle keren heeft de tandarts weer een mooie opbouw op mijn kies gemaakt.
Een zenuwbehandeling is (volgens mij) niet nodig, want je zenuw is toch niet ontstoken?
Ik zou toch bellen als ik jou was, want nu maak je je alleen maar druk, terwijl het misschien zo verholpen is.
Sterkte,
Joke
wo, 05/04/2005 - 20:56 Permalink
Quandor

Voor zover ik het kan zien is het een stuk kies zelf, niet een vulling.
Stukje is ongeveer 0,5 cm en is in de lengte afgeroken tot aan de rand
van het tandvlees.
Er zit nog een groot stuk kies, maar weet niet en ben bang voor wat de tandarts gaat doen.

Er is ooit een verrotte kies getrokken maar die was zo verrot dat ie in stukken brak en daar ben ik nu juist bang voor.

Een opbouw zoals je zegt zou ik toejuichen, maar zal dan eerst een afspraak moeten maken natuurlijk :)

Bedankt voor je reactie
wo, 05/04/2005 - 21:16 Permalink
Moon

he quandor, wat vervelend zeg!
Gelukkig kunnen tandartsen tegenwoordig heel veel maken. Zoals Joek al vertelde kan een afgebroken kies met een witte composiet vulling weer heel mooi opgebouwd worden.
Daarvoor moet je helaas wel een afspraak maken met je tandarts. Doe dat zo snel mogelijk, want de kies is nu natuurlijk heel kwetsbaar omdat er al een stuk vanaf gebroken is. Hoe langer je wacht, hoe meer de bacteriën zich in je kies "vreten"!

Ik kan me voorstellen dat je er heel bang voor bent dat je kies getrokken zal moeten worden. MIsschien een geruststellende gedachte dat trekken het uiterste middel is wat tandartsen tegenwoordig toepassen. Pas als een kies echt niet meer te redden is, zullen ze de kies gaan trekken.

Geef ook duidelijk aan je tandarts aan dat je bang bent voor het trekken en dat je je zorgen maakt!

Succes en laat even weten hoe het afgelopen is!
wo, 05/04/2005 - 21:28 Permalink
Pagani

eej

ik weet helaas bedonderd goed hoe je je voelt. wellicht als je mijn andere berichten leest dat je je daarin kunt herkennen. maar ik moet zeggen dat ikzelf er een stuk relaxter in geworden ben. ik ben ook een tijd doodsbang voor de tandarts geweest, totop het moment dat ik echt niet meer om hem heen kon. en op het moment dat ik in die stoel lag, was alle angst voorbij. (al moet ik zeggen dat de verdoving ook hielp, haha).

Maar ga er zo snel mogelijk heen, bij mij was er weinig meer te redden, maar dat kwam door mijn eigen laksheid.

groeten,
do, 05/05/2005 - 00:03 Permalink
Jasper

Die angst is al snel weg als je gewoon bij elke behandeling een verdoving vraagt.
Geeft rust vooraf, want je weet zeker dat er niets (zeer weinig) gevoelt zal worden, en je kunt rustig mediteren richting dat lelijke TL licht aan het plafond :-)
vr, 05/06/2005 - 21:49 Permalink
Valura

Hoi,
Bij mij is gisteravond ook een stuk van mijn kies afgebroken, achter een oude vulling... :oops: Nu heb ik heel dapper voor morgenmiddag een afspraak gemaakt met de tandarts, maar zie er erg tegenop. Ik was benieuwd hoe jouw tandartsbezoek was afgelopen zodat ik me mentaal beter voor kan bereiden :lol: ...... :smt001
wo, 05/11/2005 - 15:17 Permalink
alscho28

hey dat treft... ik mag morgenochtend even terugkomen voor een dergelijke reparatie. Mijn ervaring is dat het eigenlijk de moeite niet waard is voor een verdoving, maar dat is persoonlijk. Als de tandarts het zal repareren met een witte vulling, dan zal hij/zij even de randen schoonmaken en dan kan het weer opgevuld worden. Dit kan even gevoelig zijn maar ik heb mij daar overheen gezet. Mocht je het toch te eng vinden, dan gewoon verdoving vragen natuurlijk.

Ik heb overigens geleerd dat als je naar de tandarts gaat en de tandarts zijn werk laat doen en het gelaten en zo ontspannen mogelijk laten gebeuren ben je er het snelste van af. maar ja, het zal wel makkelijk praten van mij zijn...
wo, 05/11/2005 - 15:32 Permalink
alscho28

vandaag heen geweest, en het viel reuze mee. voordat ik het wist stond ik alweer buiten. :)

hoe is het bij jou gegaan Valura?
do, 05/12/2005 - 22:03 Permalink