night guard/opbeetplaat

Author:
princess
Posted:
vr, 05/13/2005 - 07:55
Hallo,

Kan iemand mij misschien vertellen wat het tarief is voor een zogeheten
nightguard en opbeetplaat (zijn geloof ik twee verschillende dingen)

Uit de tarievenlijst op internet kan ik niet zoveel wijs worden daaromtrent.

groetjes, Princess :smt006
carabelli

Kosten van een opbeetplaat zijn als volgt:http://www.tandarts.nl/html/watkosteenbehandeling/index.php#opbeetplaat

De andere tarieven zijn alleen van toepassing na uitgebreid functie-onderzoek, deze ufo heeft alleen zijn als er sprake is van uitgebreide klachten als voortdurende hoofpijn, spierpijn, kaakgewrichtspijn. Voor het vervaardigen van een opbeetplaat voor bijvoorbeeld slijtage aan de tanden is zo'n onderzoek niet nodig, dus geldt dan het tarief zoals het hier ook op de site wordt voorgerekend. Let wel op dat de techniekkosten iets variabel kunnen zijn.

Een opbeetplaat die vooral 's nachts gedragen wordt noemt men een nightguard. Technisch zijn beiden hetzelfde.

Succes :smt006
vr, 05/13/2005 - 12:51 Permalink
princess

Zo zeg, hallo dan! 201 euro voor een gebitsbeschermertje??Heb ik dat goed gelezen. 150 euro techniekkosten, voor zo'n plastic beschermhoesje?

Het is alleen voor de onderkant...ik vind het extreem duur..
vr, 05/13/2005 - 19:20 Permalink
carabelli

Die 150 euro zitten ook niet puur in het materiaal van het plaatje.

Het maken van een goede (geperste) opbeetplaat is behoorlijk tijdrovend er moeten veel en tijdsintensieve stappen doorlopen worden voordat er een kant en klaar passende plaat ligt.

Daarbij komt dat tandtechnici conform nederlandse maatstaven betaald krijgen en dat het laboratorium moet voldoen aan eisen van arbo en veiligheid, wat in nederland ook niet bepaald goedkoop is, en die kosten worden doorberekend in het werkstuk.

Het kan ook best goedkoper, er zijn laboratoria die dit soort tijdsintensieve werkstukken uitbesteden naar lage lonen landen, technici daar krijgen veel minder betaald en dan kan zo'n plaat voor minder gemaakt worden, simpelweg omdat de loonkosten en andere vaste lasten daar een heel stuk lager liggen.

De techniekkosten in het rekenvoorbeeld zijn een richtlijn voor een gemiddelde 'nederlandse' plaat, maar zoals opgemerkt techniekkosten verschillen per laboratiorium, dus informeer bij je tandarts wat zijn/haar laboratorium rekent voor een opbeetplaat.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid verschaft.
za, 05/14/2005 - 00:38 Permalink
princess

Hoi,

Het "bitje"dat ik nu heb gekregen is een heel zacht, buigbaar hoesje voor de ondertanden, ik kan het helemaal in mijn hand dubbelvouwen. Volgens mij is dit geen opbeetplaat...het is eerder een soort gummie..

Ik kan dit soort "zacht bitje" nergens terugvinden in de tarievenlijst..ik vind die omschrijvingen daaromtrent zowiezo nogal verwarrend.
Heeft iemand misschien ook zo'n ding?

princess
di, 05/17/2005 - 12:28 Permalink
minique

Mijn splint is in ieder geval van hard plastic en kan je nog niet eens een heel klein stukje buigen...

:smt006 Monique
di, 05/17/2005 - 12:48 Permalink
princess

Ja, kijk, dat bedoel ik nou, ik kan nergens terugvinden op de tarievenlijst wat de mijne nou kost (zal ik de tandarts maar vragen dan..)

Het enige wat het het zou kunnen zijn is een stukje van de DT: 'een nightguard is een plastic beschermhoesje, slechts bedoeld om de tanden te beschermen, niet om het knarsen en/of de kauwfunctie te verbeteren"

Zal misschien dat dan wel zijn....

Princess :smt006
di, 05/17/2005 - 12:56 Permalink
Moon

Beschrijving U.P.T code Aantal Kosten

Tarief opbeetplaat G69 1 51,40
Tandtechniekkosten G00 1 150,00
------+
Totaal 201,40

Uit het stukje van Carabelli!!!

Maar Princess, je zal vanzelf de rekening wel krijgen!
Heb je je opbeetbplaatje al geprobeerd? Helpt het?
di, 05/17/2005 - 13:47 Permalink
vV

een splint mag niet zacht zijn!! moet van hard plastic zijn anders heeft het geen zin.

Zo te lezen heb je iets gekregen wat lijkt op een gebitsbeschermer voor sporten...
Daar zijn overigens weer andere tarieven voor, en dat mag ook veel minder kosten dan een echte splint.

Dit ding gaat niet doen waar het voor bedoeld is, dus terug naar de tandarts, die mag (zonder extra nota) m.i. een harde maken.
di, 05/17/2005 - 15:47 Permalink
carabelli

Opbeetplaten werden vroeger wel eens zacht gemaakt, was comfortabeler, maar onderzoek heeft uitgewezen dat je er harder van gaat knarsen, dus het middel wordt dan erger dan de kwaal.

Ergo wat vV zegt een opbeetblaat moet hard zijn en geperst worden, en hoort dus geen dieptrekplaat of een gestrooide plaat zijn.
di, 05/17/2005 - 17:25 Permalink
Moon

Ergo wat vV zegt een opbeetblaat moet hard zijn en geperst worden, en hoort dus geen dieptrekplaat of een gestrooide plaat zijn.

De wattuh?? En nu even in gewone mensen taal???
di, 05/17/2005 - 18:08 Permalink
princess

Hallo beste tandartsen en tandenfee's,

bedankt voor de reactie's

Ik raak er echter een beetje van door de war... het zit mij de laatste tijd toch al niet mee op tandengebied..

Heeft de tandarts mij nu iets verkeerds voorgeschreven. Al het bovenstaande weet hij dan toch zelf ook wel, hij lijkt mij kundig/ervaren genoeg!

Moet ik nu wederom terug naar de tandarts?!Wat moet ik dan zeggen: He, vriend, die mondbeschermer is niet goed, het moet een harde zijn, want de digitale tandarts zegt dat? :o

PS waar kan ik de tarieven opzoeken voor de "mouthgard/sporthoes die ik dan klaarblijkelijk heb.
di, 05/17/2005 - 19:04 Permalink
carabelli

Oeps sorry.... :oops:

Een dieptrekplaat is een vinylacetaatplaat die verwarmd wordt, en daarna vacuum over een model getrokken wordt, zodat de plaat als een handschoen om het model gaat zitten. Van dit soort platen worden bleeklepels gemaakt en gebitsbeschermers, ze zijn er in zachte uitvoering en in harde uitvoering (die princess waarschijnlijk heeft gekregen) en in verschillende diktes.

Een gestrooide plaat wordt zoals het woord al zegt gestrooid, er wordt een poeder op het model gestrooid, waarna dit poeder vermengd wordt met een vloeistof, poeder en vloeistof reageren en vormen een kunststof laag. Echter de kunststof laag is poreus, wat de sterkte niet ten goede komt, verder is de plaat niet goed hoogglans (en dus voor het gevoel glad) te polijsten, verder verkleuren deze platen erg snel door inwerking van voedingsstoffen.

Bovenstaande platen willen nog wel eens als splint, opbeetplaat of nightguard verkocht worden omdat het maken van een geperste plaat (een geperste plaat wordt volgens dezelfde methode gemaakt als een kunstgebit, dus eerst in was en daarna onder druk en warmte geperst in een mal) veel werk is en het voor het lab niet echt winstgevend is.

'k hoop dat t nu wel een beetje duidelijk is :smt006
di, 05/17/2005 - 19:12 Permalink
minique

Heb ik nog een vraagje...
Hoe zie je het verschil tussen de ene soort en de andere soort?
De gestrooide plaat is dus niet echt glad te krijgen en verkleurt nogal eens door voedingsstoffen, maar verder c.q. de andere soorten... ????????

En maken de verschillende soorten nog iets uit qua bescherming tegen tandenknarsen (behalve dan dat ze hard moeten zijn)? M.a.w. beschermt de ene soort je gebit beter dan het andere soort?

di, 05/17/2005 - 19:24 Permalink
princess

Hallo Carabelli,

Je was me voor... hep ik nu de goeie , of..... :x [edit door Minique - hou het netjes alsjeblieft!]

groet, princess
di, 05/17/2005 - 19:27 Permalink
princess

Minique,

Tikje overdreven! het was maar bij wijze van grapje hoor! Ik heb een heel aardige tandarts!!

PS ik beeindig de discussie, want iedereen gaat allerlei vragen erdoorheen stellen en nu weet ik nog niets... ik vraag het de ta zelf wel..
di, 05/17/2005 - 19:30 Permalink
carabelli

Jee kritische vragen :wink: . Ik had de redenen met opzet niet bij de dieptrekplaten gezet omdat het dan een lang verhaal zou worden, maar ik kom er niet mee weg merk ik :smt003

Ik zal een poging doen om het inzichtelijk te maken.

De dikte van een goede plaat is niet overal even dik, de dikte van een goede plaat is in het front ongeveer twee keer zo dik als bij de molaren, dit is nodig om in rust alle tanden en kiezen een rustpunt op de plaat te kunnen geven.

Een dieptrekplaat heeft slechts 1 dikte en deze dikte wordt ook nog eens geweld aangedaan door de manier van verwerken (vacuumtrekken, waardoor de plaat wordt uitgerekt), waardoor geen constante dikte op een willekeurig model gereproduceerd kan worden. Er kunnen meerdere platen over een model getrokken worden maar dan moet de plaat op de juiste dikte geslepen worden en dat is moeilijk en tijdrovend.

Verder dient er in de opbeetplaat een helling te zitten waardoor bij een glijbeweging van de onderkaak de meeste elementen (liefst alle) over de plaat in een bepaalde hoek naar voren glijden en de rest van het gebit vrijkomt van de plaat.

Deze helling heeft nog een andere functie nl. bij zijdelingse glijbewegingen van de onderkaak de hoektand opvangen en deze een glijtraject bieden waardoor de rest van het gebit vrijkomt van de plaat (tijdens het zijdelingse glijden glijdt enkel de hoektand over de plaat de rest van het gebit komt los van de plaat)

Het inbouwen van deze gebitsspecifieke occlusie (alle elementen moeten in contact staan met de plaat wanneer wordt dichtgebeten, onderfront mag lichte contacten hebben wanneer een bovenplaat gebruikt wordt) en glijtrajecten zijn niet goed in te bouwen in een dieptrekplaat.

Het inbouwen van deze contacten en glijtrajecten is alleen goed mogelijk wanneer je de plaat eerst in was modelleert en deze glijtrajecten individueel vormgeeft in een articulator (apparaat waarin gebitsmodellen (onder en boven) met een wasindex gemonteerd worden en waarmee deze contacten en glijtrajecten na te bootsen zijn) en vervolgens de individueel gevormde plaat in kunsthars om te zetten.

Overigens ben ik van mening dat een een opbeetplaat en nightguard aan dezelfde specificaties moeten voldoen met dien verstande dat bij een nightguard de glijhellingen minder prominent mogen zijn voor het comfort.
wo, 05/18/2005 - 01:54 Permalink
princess

Dus als ik het goed begrijp, heb ik wel de goede gebitsbeschermer, ook al is hij van zacht en comfortabel materiaal...

Princess
wo, 05/18/2005 - 07:05 Permalink
minique

Bedankt Carabelli! :smt023

Princess: lees ook het antwoord van vV even! Die zegt heel specifiek dat een splint niet zacht mag zijn.

wo, 05/18/2005 - 07:34 Permalink
princess

Nou,

Ik denk dat mijn eigen tandarts wel weet wat het beste voor mij is.

Op dit forum wordt ik niets wijzer.

Princess
wo, 05/18/2005 - 08:07 Permalink
princess

Ik heb intussen contact gehad met de tandarts.

Omdat mijn knarsklachten niet heel ernstig zijn, heb ik deze zachte nightguard voorgeschreven gekregen. Aan het slijtgedrag van deze "beginnerssplint"kan de tandarts bepalen of het nodig is in de toekomst een "echte"splint te laten aanmeten.

Volgens hem is de harde splint nodig als er ernstige kaakproblemen optreden. Bij mij gaat het erom om de kaak (tijdelijk)rust te geven.
In dit stadium van mijn klachten is een harde splint pijnlijk en moeilijk aan te wennen. Hij geeft patienten met dit soort klachten altijd eerst de zachte variant.

Princess
wo, 05/18/2005 - 08:16 Permalink
vV

Misschien is het een goed idee bij dit soort vragen altijd gewoon eerst even de eigen tandarts naar het hoe en waarom te vragen....

Voor ons is het heel moeilijk op afstand e.e.a. in te schatten, en wij moeten het doen met de info die een vragensteller geeft.

De eigen tandarts weet wel zaken die wij niet weten.
wo, 05/18/2005 - 08:42 Permalink
princess

Hallo tandarts vV,

Ja, daar heb je inderdaad gelijk in. Maar mijn vraag was eigenlijk wat de prijs is voor zoiets, omdat het nergens in de tarieflijst te vinden is. Ik zal binnenkort de factuur wel met de post krijgen...

Ik weet echter dat alle reacties zeker goed zijn bedoeld....maar het werd een beetje verwarrend voor mij.

met vriendelijke groet

wo, 05/18/2005 - 13:32 Permalink
dj

Dat met de prijs is een beetje afwachten, er zijn toch wel verschillen mogelijk bij dit soort dingen. Via de hoofdsite of via "algemene informatie" op het forum, dan "verzekeringen en tarieven" krijg je de een pdf file, dan staan alle bekende tarieven onder Gnathologie, pagina 15.
wo, 05/18/2005 - 14:23 Permalink