Bruggen en de kosten / vergoeding

Author:
Aline
Posted:
wo, 05/18/2005 - 20:52
Hallo iedereen,

Ik heb even een vraagje aan iedereen die recent een brug heeft gekregen of binnenkort krijgt.
Ik vroeg me af hoe in een paar jaar tijd de kosten voor een brug zo explosief gestegen zijn en de vergoedingen zo omlaag???

Ik heb namelijk eind 2000 al een brug gekregen i.v.m. een verwijderde kies die was afgebroken en de complete kosten (incl. het trekken van die kies) waren Æ’ 2.154,50 (IN GULDENS) waarvan ik 75% vergoed kreeg van CZ (aanvullend verzekerd).
Nu is er weer een kies afgebroken en getrokken en heb ik een begroting gehad van mijn huidige tandarts (zónder het trekken van de kies) wat neerkomt op € 2.392,50 (IN EURO'S) waarvan ik ook weer 75% van vergoed krijg, maar nu met een maximum van maar € 910,--, terwijl ik maar liefst bijna € 70,-- premie betaal per mnd (ziekenfonds aanvullend).
Ik weet wel dat mijn huidige tandarts de maximale tarieven berekent.

Weet iemand hoeveel de gemiddelde tandartsen berekenen voor een brug? Dit lijkt mij namelijk belachelijk veel en dit kan ik dus ook niet betalen........

Groetjes, Aline
raphael

Ik heb pas een 4-delige brug gekregen en moest €1440,= betalen
Daarnaast nog eens €215,= voor het trekken van 2 tanden en een noodplaatje. Alle bedragen zijn incl. techniekkosten.
Zelf heb ik € 1100,= totaal moeten betalen, ik krijg nl. de techniekkosten niet vergoed en dat is het grootste deel van de rekening.

Het lijkt mij dus ook een behoorlijke prijs die je tandarts wil vragen.
wo, 05/18/2005 - 22:11 Permalink
vV

het hangt af van wat er nog op en aan komt. Overigens rekenen alle tandartsen (denk ik) de maximum tarieven voor dit werk.
Daarnaast zijn natuurlijk sinds 2000 de tarieven bijna jaarlijks aangepast (ik dacht alleen 2003-2004 gelijk) en ook de techniekkosten jaarlijks fors omhoog gegaan (ongeveer 4% pj)

En de verzekeringen zijn langzaamaan vergoedingen gaan beperken. Het komt dus van meerdere kanten.

Van belang is ook om te weten of er wortelkanaalbehandelingen nodig zijn of andere voorbehandelingen zoals gegoten stiftopbouwen en zo.

Geen brug is gelijk aan een andere.
do, 05/19/2005 - 07:54 Permalink